ISB: banki dogadały się w sprawie Stoczni Szczecińskiej

18-04-2002, 16:44

Bank Przemysłowo-Handlowy PBK SA osiągnął w czwartek porozumienie z sześcioma innymi bankami wierzycielskimi w sprawie dalszego postępowania w procesie finansowania Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA, podał BPH PBK SA w komunikacie prasowym.

Tego też dnia treść porozumienia przekazano Ministerstwu Gospodarki i Ministerstwu Skarbu Państwa.

"Zdaniem banków podstawą finansowania w chwili obecnej powinien być kredyt udzielony SSPH S.A. przez banki, zabezpieczony poręczeniem Agencji Rozwoju Przemysłu" - podał Bank BPH PBK SA w komunikacie.

"Celem kredytu będzie podtrzymanie działalności Stoczni do czasu przeprowadzenia due diligence i opracowania programu restrukturyzacji. Program restrukturyzacji będzie również zawierał propozycje zakresu dalszego finansowania Stoczni" - czytamy dalej.

BPH PBK stoi na stanowisku, że współdziałanie zainteresowanych stron w przeprowadzeniu, przy wsparciu Skarbu Państwa, procesu restrukturyzacji Grupy Kapitałowej SSPH stwarza szansę uratowania szczecińskiego zakładu przed upadłością.

Rząd zdecydował wcześniej o zabezpieczeniu kredytu akcjami, które będą wniesione do Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) pod warunkiem, że banki wspomogą stocznię w realizacji projektu naprawy zakładu oraz że nie wycofają się z finansowania rozpoczętych i planowanych budów statków.

Kredyt pomostowy w wysokości 40 mln USD ma umożliwić uruchomienie produkcji przez stocznię, a dalsze finansowanie ma być już pod konkretne budowy statków.

Potrzeby finansowe stoczni na ten rok są szacowane na 300 mln USD.

W zeszłym tygodniu banki rozmawiały z zarządem o warunkach kredytowania, zarząd zaś ustosunkował się do propozycji banków.

Stocznia chce, aby negocjacje o proponowanej przez banki 40% obniżce płac rozpoczęły się po uruchomieniu produkcji, czyli podpisaniu umowy kredytowej. Związki chcą ponadto zapisu o ograniczonej w czasie obniżce. Żądania banków są rygorystyczne a obniżenie płac o 40% spawaczom mogłoby pociągnąć za sobą ich odejścia do innych stoczni.

Zarząd zgodził się również na włączenie do zarządu stoczni przedstawiciela banków. Skład zarządu musi jednak uzyskać akceptację rady nadzorczej.

Na 7 maja planowane jest WZA stoczni, na którym ma zostać podjęta decyzja o podwyższeniu kapitału o maksymalnie 400 mln zł z obecnego poziomu 87,5 mln zł. Akcje stoczni objęłyby banki oraz wierzyciele spółki, jednak nie wiadomo w jakiej proporcji.

Stocznia od ponad czterech miesięcy prowadzi rozmowy z bankami, które wypowiedziały jej finansowanie. Po oddaniu armatorom zamówionych w 2001 roku statków, stocznia nie uzyskała nowych linii kredytowych na produkcje następnych. Holding stoczniowy z powodu wysokiego kursu złotego i ostrej konkurencji ze stoczni azjatyckich przyniósł w 2001 roku stratę rzędu 100 mln USD.

Obecnie w budowie znajduje się 17 statków z ogólnej liczby zamówionych 40 statków o wartości około 1,4 mld USD. Statki mają być wykonane do połowy 2004 roku. Na ten rok stocznia zobowiązała się wykonać 14 statków, a swoje przychody szacowała na 400 mln USD. Na produkcję czterech statków stocznia nie posiada uruchomionych kredytów.

W 2000 roku stocznia miała około 612 mln zł przychodów. Straty spółki sięgnęły 75,3 mln zł.

Stocznia Szczecińska zatrudnia około 5.500 osób, cały holding stoczniowy około 10.000. W ubiegłym roku spółka przyjęła plan restrukturyzacji zatrudnienia, w wyniku którego miało odejść ze stoczni około 1.100 osób. Plan nie został wykonany i na pewno będzie konieczna dalsza restrukturyzacja i zwolnienia części pracowników.

mor/tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / <b>ISB</b>: banki dogadały się w sprawie Stoczni Szczecińskiej