ISB: Lotos chce podpisać umowę z Lockheedem Martinem na IGCC w poł. VI

Przemek Barankiewicz
10-06-2003, 17:46

Grupa Lotos SA, dawna Rafineria Gdańska SA, w połowie czerwca spodziewa się podpisać memorandum of understanding z Lockeed Martin (LM), które ma zagwarantować realizację projektu IGCC, kluczowego, według spółki, do jej dalszego rozwoju, powiedział w wywiadzie dla agencji ISB Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.

„Będziemy starać się zdefiniować podstawowy dokument rozwoju projektu, czyli odpowiedzieć na pytanie o technologie. Podpisanie memorandum of understanding z LM, spowoduje, że ten projekt zapisze się już jednoznacznie do realizacji. Na dziś jest zakwalifikowany, ale muszą być spełnione pewne warunki, żeby zaczął być traktowany w sposób jednoznaczny” – powiedział Olechnowicz.

Podpisanie memorandum of understanding określi to, na zakup jakich licencji na technologie zostaną przeznaczone środki w ramach programu offsetowego oferowanego przez LM dla rafinerii. Wartość licencji będzie negocjowana z Kellogiem oraz Shellem.

Olechnowicz powiedział także, że podpisanie z konsorcjum Kellog/Shell umowy o ostatecznej strukturze właścicielskiej spółki Eko-Energia, która ma być odpowiedzialna za realizację projektu zgazowania pozostałości ciężkich po przerobie ropy IGCC, przyśpieszy podpisanie umów z Lockheed Martin. Grupa Lotos miałaby objąć 60% udziałów w Lotos Eko-Energia, a konsorcjum Kellog/Shell - 40%.

Instalacje ekologiczne o wartości 540 mln USD mają przyczynić się do poprawienia jakości produkcji paliw oraz zwiększenia przerobu ropy do 6 mln ton z obecnych 4,5 mln ton.

IGCC jest pierwszym elementem do realizacji Kompleksowego Programu Rozwoju, który w całości ma kosztować 890 mln USD.

„Lotos Ekoenergia wybierze ostateczny wariant projektu, czyli określi szczegóły techniczne, finansowe i ramy terminowe” - powiedział Olechnowicz.

Wcześniej prezes mówił, że przejęcie RG przez PKN Orlen wykluczałoby podpisanie umów z konsorcjum, które chce realizować inwestycję w ramach offsetu.

PKN Orlen, który stara się o zakup Lotosa nie wyklucza swojego poparcia dla inwestycji, ale nie w obecnie proponowanym kształcie. Łukoil, który także wyrażał chęć inwestycji w rafinerię, mówi o możliwości zastosowania różnych technologii, które doprowadziłyby do tych samych rezultatów jakościowych.

FINANSOWANIE

Po podpisaniu umowy z konsorcjum, Eko-Energia ma ogłosić przetarg na wybór banku inwestycyjnego do zorganizowania części komercyjnej finansowania, czyli około 200 mln USD.

„Wybór inwestora finansowego dla spółki Lotos Eko-Energia nastąpi najprawdopodobniej w czerwcu, po podniesieniu kapitału przez akcjonariuszy. Myślę, że EBOR lub EBI mogą być zainteresowane inwestycją finansową w ten projekt” - powiedział prezes.

Organizacja finansowania potrwa, według prezesa do połowy 2004 roku. Bank Ochrony Środowiska (BOŚ) ma zapewnić finansowanie w części preferencyjnej, czyli w oparciu o możliwości, jakie daje realizacja projektów pro-ekologicznych.

Według wcześniejszych zapowiedzi inwestycja powinna być zakończona w 2006 roku.

ROZWÓJ GRUPY LOTOS

Grupa Lotos ma nadzieję, że minister skarbu pozwoli jej na przejęcie rafinerii południowych oraz na połączenie z Petrobalticiem. Według planu zarządu Lotosa taka struktura umożliwia debiut grupy na giełdzie.

„Jeśli nastąpi konsolidacja z rafineriami południowymi oraz Petrobaltic, to widzimy możliwość debiutu tej firmy na giełdzie, ale czy tak będzie - zdecyduje właściciel. Mówimy o wariancie giełdowym, ale nie wykluczamy żadnego innego wariantu” – powiedział Olechnowicz.

Rafinerie południowe to Jasło, Glimar i Czechowice. W najtrudniejszej sytuacji finansowej jest Rafineria Glimar, której Ministerstwo Skarbu Państwa (MSP) chce udzielić wsparcia finansowego w wysokości 30 mln zł. Rafineria Gdańska, która rozpoczęła badanie spółek pod koniec maja, ma przedstawić wyniki analiz do końca czerwca.

„Proces konsolidacji z rafineriami południowymi potrwałby około pół roku, do roku, od momentu decyzji Skarbu Państwa. Podobnie z Petrobaltic, jeżeli tak będzie, bo to wymaga jeszcze dopracowania” – powiedział Olechnowicz.

Petrobaltic, spółka w 100% Skarbu Państwa posiada wyłączną koncesję na wydobycie ropy naftowej z dna Morza Bałtyckiego oraz koncesję na poszukiwania. Jej roczne wydobycie wynosi 300,000 ton ropy, a w planach jest zwiększenie do 500,000 ton.

Minister skarbu ma podjąć decyzje o sposobie prywatyzacji Lotosu w połowie czerwca. W obecnie trwającym przetargu na sprzedaż 75% akcji rafinerii uczestniczy Rotch Energy w konsorcjum z PKN Orlen.

WYNIKI FINANSOWE

We wrześniu Grupa Lotos może skorygować prognozy wyniku finansowego na 2003 roku, powiedział Olechnowicz.

„Weryfikacja założeń budżetowych może nastąpić we wrześniu. Mamy taką rezerwę, że możemy myśleć tylko o lepszym wyniku niż budżetowy. Skorygujemy go pewnie w górę, bo już widać, że zysk jest wyższy niż zapisany w budżecie,” – powiedział Olechnowicz.

Na 2003 roku Rafineria Gdańska prognozowała 75 mln zł zysku netto, przy czym po czterech miesiącach 2003 roku spółka zarobiła już 91 mln zł.

Marta Koblańska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Przemek Barankiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Surowce / <b>ISB</b>: Lotos chce podpisać umowę z Lockheedem Martinem na IGCC w poł. VI