Badamy etyczne DNA polskich przedsiębiorców

ADAM KRASOŃ, prezes PwC Polska
03-04-2017, 22:00

To wielki zaszczyt i przyjemność móc po raz kolejny gratulować sukcesu laureatom konkursu Etyczna Firma. W ciągu trzech lat ta wyjątkowa inicjatywa pozwoliła nam wyróżnić 26 przedsiębiorstw, niektóre nawet kilkakrotnie.

Wśród laureatów znalazły się zarówno małe rodzinne firmy zatrudniające kilku pracowników, jak i organizacje o kilkudziesięciotysięcznej kadrze rozproszonej po oddziałach w całej Polsce.

Mimo swej niezaprzeczalnej różnorodności przedsiębiorstwa ubiegające się o tytuł Etycznej Firmy w zadziwiająco spójny sposób rozumieją znaczenie etyki w biznesie. Wychodzą z założenia, że etyka to nie są sztywne regulacje, procedury, nakazy czy zakazy. W ich przekonaniu fundamentem etycznej organizacji są, całkowicie słusznie, ludzie oraz ich uczciwość, otwartość i zaufanie, które dominują w ich codziennych relacjach ze współpracownikami, klientami i dostawcami.

Tegoroczna edycja była wyjątkowa pod różnymi względami. Aż 225 firm zgłosiło się do udziału w konkursie, z czego niemal połowę stanowiły spółki małe i średnie o rocznych przychodach poniżej 100 mln zł. Ankiety konkursowe wypełniły 74 przedsiębiorstwa i aż jedną trzecią weryfikowali eksperci PwC z zespołu ds. zarządzania ryzykiem nadużyć.

To właśnie ten element weryfikacji, stanowiący odpowiedź na postulaty uczestników

z poprzednich lat, pozwolił na przeprowadzenie w tych organizacjach swoistego przeglądu ich etycznego DNA. Spotkania, które odbyliśmy zgodnie z przyjętą metodyką, i liczne rozmowy z ludźmi nadającymi ton etycznej kulturze w weryfikowanych organizacjach umożliwiły nam poznanie specyfiki ich biznesu oraz etycznych dylematów, z którymi mierzą się na co dzień.

Taka wiedza w zestawieniu z formalnymi elementami infrastruktury etycznej, o które pytaliśmy w kwestionariuszu, zaowocowała listą 15 firm wykazujących się najwyższą dbałością o etykę w swojej praktyce biznesowej.

Dodatkowo, co powoli staje się już tradycją konkursu, jednemu z uczestników przyznaliśmy wyróżnienie specjalne — w tym roku otrzymało je Johnson & Johnson Poland — za szczególne podejście do promocji kultury etyki i przeciwdziałania nadużyciom w biznesie.

Jeszcze raz serdecznie gratuluję wszystkim uczestnikom i laureatom konkursu Etyczna Firma.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ADAM KRASOŃ, prezes PwC Polska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Badamy etyczne DNA polskich przedsiębiorców