Czytasz dzięki

Bądź jak Warren Buffett: znajdź swój krąg kompetencji

opublikowano: 18-09-2020, 17:33

Nie ma znaczenia, w ilu rzeczach jesteś przeciętny lub słaby. Mistrzostwo w jednej dziedzinie zrównoważy tysiąc słabości i zapewni ci sukces – przekonuje mędrzec z Omaha. Miliardy na jego koncie dowodzą, że wie, co mówi.

Melvin Reich prowadził przez lata w Nowym Jorku mały zakład specjalizujący się tylko w dziurkach do guzików. „Robimy dziurki, dziurki i dziurki. Jestem wyspecjalizowany jak lekarz. Ten od gardła nie wyleczy oczu. Ja specjalizuję się w dziurkach do guzików” – reklamował swoje usługi krawiec. Zapytany, czy wykonuje również suwaki, odparł bliski wściekłości: „Suwaki są kompletnie inną dziedzinę. Nie ta bajka. Człowiek nie może robić wszystkiego”.
Do kogo byście poszli, gdybyście potrzebowali nowej dziurki do guzika w jesiennym płaszczu?

Podejście Melvina Reicha stoi w całkowitej opozycji do współczesnych standardów. Literatura z dziedziny biznesu, rozwoju osobistego i psychologii popularnej jest jednym wielkim hymnem na cześć elastyczności. Płynący z niej przekaz brzmi: bądź ciągle gotowy do zmiany, otwarty na nowe możliwości, nieustannie poszerzaj swoje kompetencje. Konsekwencja, upór, stałość są już passé. Pielęgnowanie takich cnót to prosta droga do zawodowej porażki. O profesjonalizmie świadczą zdolności adaptacyjne. Nad głową każdego, kto aspiruje do bycia człowiekiem sukcesu, ciąży wymóg wszechstronności — albo się przekwalifikujesz, albo zginiesz.

Problem w tym, że ten pogląd nie uwzględnia najnowszych odkryć nauki, choćby zasady 10 tys. godzin spopularyzowanej przez kanadyjskiego publicystę Malcolma Gladwella. Zakłada ona, że w dążeniu do doskonałości nie ma dróg na skróty. Jak mówi Debbie Millman, amerykańska projektantka: „Musimy liczyć się z tym, że wszystko, co cenne, wymaga wiele czasu”. Wrodzone predyspozycje, talenty, inteligencja to za mało. Nie uzyskamy biegłości w żadnej dziedzinie: kodowaniu, zarządzanie ludźmi czy grze w szachy bez intensywnej, systematycznej i wytrwałej pracy. Aby się wyspecjalizować w pewnym wąskim obszarze, potrzeba — według uczonych — co najmniej 10 tys. godzin wypełnionego ogromnym wysiłkiem, ciągłym szlifowaniem umiejętności i korygowaniem błędów. Jeśli wczoraj robiliśmy dziurki do guzików, dziś zajmujemy się programowaniem, a jutro spróbujemy swoich sił w marketingu lub PR, zapewne nic znaczącego w swojej karierze nie osiągniemy i na emeryturę przejdziemy z opinią wiecznych amatorów, miernot i partaczy.

– Poznaj swój krąg kompetencji i w nim pozostań. Jego wielkość nie jest istotna. Bardzo ważne jest natomiast, żebyś wiedział, gdzie przebiega wyznaczająca go linia – radzi Warren Buffett, inwestor giełdowy.

Mędrzec z Omaha. Warrenowi Buffettowi zawsze przyświecała zasada trzymania się z dala od papierów spółek, na których działalności się nie zna. Fot. Kevin Lamarque - Reuters - Forum

Gdy w połowie lat 90. zaczęła rosnąć bańka spekulacyjna na dotcomach, zdecydował się nie płynąć z falą. Miał nikłe pojęcie o internecie, półprzewodnikach — i otwarcie to przyznawał. Zawsze przyświecała mu zasada trzymania się z dala od papierów spółek, na których działalności się nie zna – to postępowanie przyniosło Amerykaninowi nie tylko majątek wart ponad 80 mld USD, lecz także  zaszczytne miano „mędrca z Omaha”.

Nie wychodzić poza krąg kompetencji to połowa sukcesu. Równie ważne jest nieposzerzanie tego obszaru. W książce „Sztuka dobrego życia” przestrzega przed tym Rolf Dobelli, szwajcarski pisarz i przedsiębiorca. Jego zdaniem biegłości w jednej dziedzinie nie da się przenieść na inną. Autor nie ma wątpliwości, że arcymistrz szachowy nie stanie się z automatu dobrym strategiem w życiu biznesowym, a chirurg kardiolog wcale nie musi być skutecznym dyrektorem szpitala. Powinniśmy więc odrzucać wszystkie propozycje, które wiążą się z koniecznością szybkiego zdobycia nowych kompetencji.

Łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Zarówno specjalizujący się w dziurkach do guzików Melvin Reich, jak też giełdowy geniusz Warren Buffett sami mogą decydować o swoim biznesie, karierze. Tymczasem my mamy nad sobą szefów, którzy wymagają od nas elastyczności, wszechstronności, skakania z jednego zawodowego kwiatka na drugi. Co z tego, że Nowak zna się tylko na księgowości? Menedżer każe mu robić prezentacje na dużych konferencjach IT. Co z tego, że Kowalski lubi pracować w terenie i z ludźmi, skoro i tak trafia za biurko.

Spójrzmy prawdzie w oczy: jeszcze nie raz zostaniemy zmuszeni do robienia rzeczy wykraczających poza nasze wykształcenie, umiejętności czy temperament. Mądrość polega na tym, by do swojego kręgu kompetencji wrócić natychmiast, gdy to tylko będzie możliwe.

Weź udział w cyklu webinarów "Pulsu Biznesu" - "Akademia Lidera" 22 września - 15 grudnia 2020. Sprawdź >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane