Baniak o negocjacjach z Boeingiem

DI, PAP
opublikowano: 06-10-2013, 15:23

W negocjacjach z Boeingiem na temat odszkodowania dla PLL LOT z powodu uziemionych boeingów 787 dreamliner zrobiono „pół kroku do przodu" - ocenił wiceminister skarbu Rafał Baniak. Dodał, że Boeing za kilka tygodni ma odpowiedzieć na propozycje LOT-u.

Baniak wraz z prezesem PLL LOT Sebastianem Mikoszem spotkali się w Nowym Jorku z kierownictwem Boeinga, by rozmawiać o odszkodowaniu za straty, jakie spółka poniosła, kiedy jej dwa B787 były uziemione.

Jak powiedział Baniak, w spotkaniu uczestniczył m.in. wiceprezes koncernu Boeinga Stanley Roth.

"Była to bardzo dobra rozmowa. Boeing zrozumiał trudne położenie LOT- u z powodu przestoju dreamlinerów, kiedy to spóła nie mogła ich wykorzystywać w swojej działalności i ponosiła koszty z tego faktu. W mojej ocenie zrobiliśmy pół kroku do przodu w naszych negocjacjach" - powiedział Baniak. Dodał, że podczas spotkania poruszone zostały również kwestie usterek, jakie w ostatnim czasie występowały w maszynach LOT-u.

Wiceminister poinformował, że Boeing za kilka tygodni ma odpowiedzieć na polskie propozycje. Nie ujawnił szczegółów.

Spotkanie z kierownictwem Boeinga było już kolejnym na tak wysokim szczeblu. Po raz pierwszy miało ono miejsce w czerwcu podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Le Bourget pod Paryżem. W ocenie wiceministra było ono „przełomowe", ponieważ „Boeing zrozumiał, że LOT ma kłopoty z powodu dreamlinera”.

Bezpośrednie koszty poniesione przez polskiego przewoźnika z powodu uziemienia dwóch maszyn przekraczają 100 mln zł. Rekompensata uzyskana od producenta wpłynęłaby korzystnie na wynik finansowy spółki na koniec roku.

Od kilku miesięcy PLL LOT negocjuje z firmą Boeing rozwiązanie problemów związanych z kilkumiesięcznym uziemieniem B787 należących do polskiego przewoźnika.

W styczniu wstrzymano eksploatację 50 samolotów B787, w tym dwóch należących do LOT. Był to efekt problemów z wadliwymi akumulatorami maszyn. LOT z powodu uziemienia B787 musiał tymczasowo wyleasingować do obsługi tras transatlantyckich trzy samoloty: boeing 777 i 767 oraz airbus 330.

Dreamlinery LOT ponownie wróciły do wykonywania rejsów 1 czerwca br. Obecnie w barwach polskiego przewoźnika lata 5 dreamlinerów. Docelowo LOT będzie dysponował 8 tego typu maszynami. Od 10 sierpnia maszyny latają do Nowego Jorku, Chicago, Toronto i Pekinu.

W kwietniu, po modyfikacji akumulatorów, boeing 787 dreamliner dostał pozwolenie na wznowienie lotów. 27 kwietnia etiopskie linie jako pierwsze wznowiły eksploatację dreamlinerów po kilkumiesięcznej przerwie.

Od kwietnia maszyny te już kilkakrotnie lądowały awaryjnie z powodu różnych problemów technicznych niezwiązanych z akumulatorami, takich jak m.in. wskazanie spadku poziomu oleju silnikowego czy kłopoty z filtrem oleju. W ostatnich tygodniach w dwóch dreamlinerach LOT wykryto brak w silnikach tzw. filtrów paliwowych niskiego ciśnienia. Kilka dni temu jedna z maszyn miała usterkę systemu identyfikacji samolotu, co skutkowało tym, że norweskie władze nie wydały zgody na przelot maszyny nad swoim terytorium i B787 lecący z Toronto do Warszawy musiał lądować na Islandii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Baniak o negocjacjach z Boeingiem