Bank Pekao stawia na eksport i cyfryzację

Materiał partnera
opublikowano: 10-09-2018, 22:00

Wspieranie działalności eksportowej przedsiębiorców, tak, by byli za granicą wizytówką dynamicznie rozwijającej się polskiej gospodarki, i zwrot w stronę transformacji cyfrowej, która jest kluczem do przyszłości polski. Oto tematy, o których dyskutowali przedstawiciele Banku Pekao S.A. na forum w Krynicy

Prezesi największych polskich spółek, podczas forum w Krynicy, zgodnie przyznawali, że krajowe firmy już dziś są dobrymi ambasadorami naszego kraju za granicą.

Polskie firmy przyczyniają się do zmiany odbioru Polski za granicą. W poprawie wizerunku polskiej gospodarki dużą zasługę ma sektor finansowy. Rodzime banki należą do najbardziej innowacyjnych w Europie, a polskie aplikacje bankowości mobilnej są w czołówce światowych rozwiązań. Podczas XVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy Bank Pekao S.A. oraz Microsoft zawarli porozumienie o strategicznym partnerstwie w celu wspólnej realizacji innowacyjnego programu „Cyfrowe podróże”.
Zobacz więcej

BANKOWA ASYSTA:

Polskie firmy przyczyniają się do zmiany odbioru Polski za granicą. W poprawie wizerunku polskiej gospodarki dużą zasługę ma sektor finansowy. Rodzime banki należą do najbardziej innowacyjnych w Europie, a polskie aplikacje bankowości mobilnej są w czołówce światowych rozwiązań. Podczas XVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy Bank Pekao S.A. oraz Microsoft zawarli porozumienie o strategicznym partnerstwie w celu wspólnej realizacji innowacyjnego programu „Cyfrowe podróże”. Fot. Marek Wiśniewski

Od lat istnieje niezagospodarowana luka w zakresie obsługi finansowej polskiego biznesu zagranicą. W tę rynkową niszę chce teraz wejść Bank Pekao. Wspierając biznes polskich firm zamierza też odnowić swoje najlepsze tradycje z okresu międzywojennego, gdy prowadził dziesiątki zagranicznych oddziałów, których klientami była Polonia, w tym wielu znanych rodaków, np. Jan Kiepura, który korzystał z oddziału w Nowym Jorku, czy Witold Gombrowicz, który był pracownikiem Pekao w Buenos Aires. Plany zaangażowania zagranicznego Pekao wynikają nie tylko z chęci nawiązania do tradycji banku. Są uzasadnione przede wszystkim względami biznesowymi.

— Polscy przedsiębiorcy, ale także biznesmeni polonijni, zgłaszają zapotrzebowanie na produkty i usługi finansowe świadczone przez polskie banki. Nie jest wcale tak łatwo rozpocząć współpracę z nowym bankiem w obcym kraju. W ostatnich latach Polacy założyli za granicą tysiące firm — tłumaczy Michał Krupiński, prezes Banku Pekao S.A. i zapowiedział, że Pekao będzie wspierać polskich przedsiębiorców nie tylko przy wchodzeniu na zagraniczne rynki, ale i w procesie dalszego rozwijania prowadzonej tam działalności gospodarczej.

— Polskie firmy są wizytówką naszego kraju. Przyczyniają się do zmiany odbioru Polski za granicą. Sprawiają, że nasza gospodarka przestaje być postrzegana, jak dotychczas, jako rynek wschodzący, skoro wywodzące się z niej podmioty wchodzą na obce sobie rynki i są zdolne zdobywać tam sobie znaczącą pozycję — podkreśla prezes Krupiński.

— Znam takie średnie i małe firmy, najczęściej będące firmami rodzinnymi, które aktywnie wychodzą na zagraniczne rynki, otwierają tam swoje oddziały i z powodzeniem prowadzą biznes na obcym gruncie. Niestraszni im lokalni konkurenci, choć są często od nich więksi i o wiele bardziej zamożni — mówi Piotr Stolarczyk, dyrektor departamentu bankowości międzynarodowej i finansowania eksportu Pekao.

Jednak początki działania polskich spółek, zwłaszcza małych podmiotów, na zagranicznym rynku z wielu powodów bywają trudne, np. rodzimi przedsiębiorcy nie mogą korzystać z miejscowego systemu finansowego z taką swobodą, jak lokalni konkurenci — jako zagraniczni klienci miejscowych banków mają trudniej.

Niwelowanie ryzyka

Nim Bank Pekao otworzy swoje oddziały zagraniczne już jest gotowy wspierać polskich przedsiębiorców planujących ekspansję zagraniczną, np. kredytem eksportowym zabezpieczonym przez KUKE.

— Kredyt eksportowy to o wiele bardziej złożony produkt, niż zwykły kredyt inwestycyjny udzielany w Polsce. Nie tylko ułatwia polskiemu przedsiębiorcy działalność zagraniczną, ale i zwiększa bezpieczeństwo zawieranych transakcji, zwłaszcza na rynkach charakteryzujących się podwyższonym ryzykiem — tłumaczy Piotr Stolarczyk.

— Ponadto stworzyliśmy wiele innych produktów proeksportowych, które umożliwiają firmom działającym w różnych sektorach gospodarki, niezależnie od ich wielkości, wejście na rynek zagraniczny i zbudowanie tam trwałej pozycji — dodaje.

Brexit, niestabilna sytuacja na Bliskim Wschodzie, napięcia wynikające z agresywnej polityki światowych mocarstw powodują, że kwestia oceny ryzyka, także politycznego, jest dziś w kontaktach przedsiębiorcy prowadzącego interesy za granicą z bankiem jednym z podstawowych tematów.

— Ocena ryzyka działalności gospodarczej za granicą jest na tyle ważna, że stworzyliśmy specjalny departament, którego celem jest jego określanie oraz wspieranie przedsiębiorców w niwelowaniu ryzyk — mówi Andrzej Kopyrski wiceprezes Pekao, który nadzoruje pion bankowości korporacyjnej, rynków i bankowości inwestycyjnej.

— Co druga polska firma ma rachunek w naszym banku. Mamy duże aktywa i silne powiązania z polskim biznesem. Dlatego przykładamy istotną wagę do wspierania naszych przedsiębiorców w realizacji ambitnych celów poza granicami Polski i do starannego zabezpieczenia prowadzonych przez nich transakcji międzynarodowych — podkreśla Andrzej Kopyrski.

Ekspansja poza Unię

Jak dotąd polski eksport jest skoncentrowany na rynku unijnym — w 2015 r. do krajów unijnych trafiło prawie 80 proc. eksportu z Polski. Oznacza to, że nasz eksport w dużym stopniu jest uzależniony od koniunktury gospodarek UE, w przeciwieństwie do wysoko rozwiniętych krajów unijnych, np. Niemiec, Francji, czy Włoch, których eksport jest o wiele bardziej zdywersyfikowany geograficznie.

— Rynki pozaunijne charakteryzują się często, wyższą niż w Unii, długookresową stopą wzrostu. Polscy przedsiębiorcy zaczynają już odkrywać poza UE rynki z dużymi niszami popytowymi, które mogą im zapewnić wyższą chłonność w średnim i długim okresie. Teraz trzeba więc zachęcać polskich przedsiębiorców do tego, by odważniej pomyśleli o ekspansji w kierunkach, które dotychczas wydawały im się egzotyczne, czy zbyt odległe, np. Chiny, Indonezja czy Tanzania oraz wspierać ich w tych wysiłkach — mówi Piotr Stolarczyk.

Nie ma wątpliwości, że za dynamiczny rozwój polskiej gospodarki odpowiada, w niemałym stopniu, wzrost liczby firm aktywnych gospodarczo na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w krajach spoza Unii Europejskiej.

— W polskiej wymianie handlowej warto wzmacniać aktywność eksportową na perspektywicznych rynkach w Azji, Afryce i w obu Amerykach. Tamtejsze rynki notują często znacznie wyższe wskaźniki wzrostu PKB i obrotów handlowych, niż rynki unijne. Mają też ogromny, jeszcze niezagospodarowany potencjał popytu wewnętrznego — mówi Michał Krupiński, i dodaje, że jednym ze strategicznych celów kierowanego przez niego banku jest tworzenie cyfrowych produktów i usług dla przedsiębiorców aktywnych za granicą, które pomogą zmniejszać uzależnienie wyników polskiego eksportu od koniunktury w krajach UE.

Cyfrowe przyspieszenie

Oprócz tematu obsługi firm działających na zagranicznych rynkach, ważnym aspektem obecności Bank Pekao S.A. na Krynickim forum była kwestia „Cyfrowej rewolucji”, która dzieje się na naszych oczach. Jednym z przykładów udanej transformacji Banku w tym obszarze jest jego własna aplikacja do płatności mobilnych Peo Pay. W ciągu minionego roku liczba jej pobrań wzrosła o kilkadziesiąt procent. Jest to pierwsza aplikacja w Polsce, która pozwala na logowanie i autoryzację płatności przy pomocy odcisku palca. Dobra aplikacja mobilna to jedno z narzędzi, które sprawia, że rośnie sprzedaż online produktów banku i poprawia się jego efektywność operacyjna. Pekao pochwalił się, że prawie 30% pożyczek gotówkowych sprzedaje za pomocą kanałów zdalnych. Kolejny przykład innowacyjnego produktu z kolekcji Pekao to w automatycznie przełączająca się pomiędzy rachunkami karta wielowalutowa. Karta okazała się hitem sprzedażowym mijających wakacji. W samym 2018 roku sprzedaż Karty Wielowalutowej przekroczyła już 250 tysięcy sztuk, czyli 5 razy więcej w porównaniu do 50 tysięcy sztuk w analogicznym okresie roku poprzedniego.

— Pod względem wyposażenia w technologie banki w Polsce nie mają się czego wstydzić przed swoimi zachodnimi konkurentami, a pod wieloma względami są nawet bardziej zaawansowane w procesie cyfryzacji — twierdzi Marek Tomczuk, wiceprezes Pekao, który nadzoruje pion bankowości detalicznej.

— Choć banki zachodnioeuropejskie mogą się od nas wiele nauczyć w obszarze IT to nie zamierzamy spocząć na laurach. Duża część polskich przedsiębiorców, nie tylko małych i średnich firm, ale i większych, wciąż podchodzi do nowoczesnych narzędzi cyfrowych z nieufnością. Odpowiedzią na tę sytuację powinno być przełamanie tego dystansu, który obniża produktywność polskiego biznesu i śmielsze korzystanie z e-faktur, elektronicznego obiegu dokumentów, itd. Chcemy pomagać w tym naszym klientom — dodaje Marek Tomczuk.

Z roku na rok znacząco rośnie objętość danych obsługiwanych przez serwery bankowe. Jednak banki w niewielkim stopniu potrafią je wykorzystywać do analizy i do uzyskania wiedzy będącej podstawą poprawiania własnej efektywności.

— Nie chcemy tylko mówić o cyfryzacji, ale ją wdrażać. Dlatego nawiązaliśmy współpracę z Microsoftem i wstępnie zidentyfikowaliśmy około 20 inicjatyw w obszarach płatności, bankowości mobilnej i rozwiązań chmurowych, których realizacja pozwoli nam zrobić milowy krok na drodze cyfryzacji banku i zaoferować więcej wartości naszym klientom — mówi Marek Tomczuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / Bank Pekao stawia na eksport i cyfryzację