Bank Pocztowy chce dogonić pierwszą dziesiątkę banków

(Marek Druś)
19-07-2005, 07:22

Bank Pocztowy ma nowego prezesa i nową strategię. - Za pięć lat chcielibyśmy zbliżyć się do pierwszej dziesiątki banków pod względem wysokości aktywów - zapowiada Alfred Bieć. W pierwszym półroczu Bank Pocztowy (BP) zarobił na czysto 15 mln zł.

Bank Pocztowy ma nowego prezesa i nową strategię. - Za pięć lat chcielibyśmy zbliżyć się do pierwszej dziesiątki banków pod względem wysokości aktywów - zapowiada Alfred Bieć. W pierwszym półroczu Bank Pocztowy (BP) zarobił na czysto 15 mln zł.

— To o 60 proc. więcej, niż założyliśmy. Jeśli uda się utrzymać tempo rozwoju, powinniśmy zamknąć rok przynajmniej 25 mln zł zysku netto. W 2006 r. trudno będzie nam go utrzymać, bo zgodnie z nową strategią będzie to czas największych inwestycji — m.in. w przygotowanie placówek Poczty Polskiej (PP), naszego głównego akcjonariusza, do obsługi produktów bankowych — informuje Alfred Bieć, który kilka dni temu otrzymał zgodę Komisji Nadzoru Bankowego na objęcie fotela prezesa Banku Pocztowego.

Cel: oszczędne kobiety

W przyszłym roku inwestycje mogą pochłonąć 43 mln zł. Ich rezultatem ma być osiągnięcie w 2008 r. zysku netto na poziomie 46 mln zł. Aktywa mają wzrosnąć 2,5-krotnie do 6 mld zł.

— To założenie może okazać się zbyt ostrożne. Zgodnie ze strategią, która była przygotowana na podstawie rezultatów z lat poprzednich, w 2005 r. nasze aktywa miały osiągnąć 2,2 mld zł, a już są o ponad 1 mld zł wyższe — mówi Alfred Bieć.

Do 2008 r. zwrot z kapitału ROE ma wzrosnąć z 13,4 do 22,2 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów spaść z 74 do 67 proc.

— Za pięć lat chcielibyśmy zbliżyć się do pierwszej dziesiątki banków pod względem wysokości aktywów. Obecnie jesteśmy w trzeciej dziesiątce — wyjaśnia Alfred Bieć.

Strategia zakłada ścisłą współpracę z Pocztą Polską.

— Chcemy kierować ofertę do klientów PP: osób powyżej 40. roku życia, z dochodami w wysokości średniej krajowej lub niższymi, tradycjonalistów, oszczędnych, z co najmniej czteroosobową rodziną, głównie kobiet — mówi Alfred Bieć.

Bank weźmie pod uwagę, że jego klienci mają większą potrzebę gromadzenia oszczędności niż finansowania swoich potrzeb kredytem. Będzie jednak chciał utrzymać 30--proc. udział kredytów w aktywach.

Drugą grupą, którą zajmie się Pocztowy, są małe firmy. Obecnie spośród 840 tys. kont prowadzonych przez bank 506 tys. należy do takich właśnie przedsiębiorstw.

Full service w pilotażu

Pocztowy ostro inwestuje w rozwój.

— Już teraz wypłat z rachunków prowadzonych w naszym banku można dokonywać we wszystkich placówkach PP. 1100 z nich jest elektronicznie podłączonych do systemu bankowego. W innych stany rachunków potwierdzane są telefonicznie. Chcielibyśmy, by w przyszłości w 3,3 tys. placówek PP można było prowadzić pełną obsługę bankową: otwierać rachunki, przyjmować wnioski kredytowe itd. Pilotaż pełnej obsługi zaczniemy w 2006 r. od 125 okienek bankowo-pocztowych na terenie całego kraju — planuje Alfred Bieć.

Wymaga to znacznych nakładów na informatyzację współpracy z PP i szkolenie jej pracowników. Część tych inwestycji sfinansuje bank. Planuje on sprzedaż produktów także w sieci agencji pocztowych oraz za pośrednictwem listonoszy. Dałoby mu to dostęp do klientów, do których nie dociera żaden duży bank sieciowy. Pocztowy planuje również rozmowy ze spółkami grupy PP — Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych, PTE Pocztylion i Pocztową Agencją Usług Finansowych — o połączeniu sił i docieraniu do klientów ze wspólną ofertą. Trwają rozmowy o współpracy z drugim akcjonariuszem — PKO BP.

Okiem eksperta

Wypada mieć nadzieję

Bank Pocztowy, jeśli zacznie współpracować z Pocztą Polską i listonoszami, może stanowić bardzo silną konkurencję dla banków spółdzielczych (BS). Wszystko będzie zależeć od tego, czy będzie potrafił przekonać do siebie klientów. Głęboko jednak wierzę w to, że klienci ze wsi i gmin niechętnie zmieniają banki i pozostaną przy swoich BS, zwłaszcza że ich oferta jest coraz bardziej konkurencyjna.

Paweł Siano, prezes BPS, największego banku zrzeszającego banki spółdzielcze

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Bank Pocztowy chce dogonić pierwszą dziesiątkę banków