Banki muszą inwestować w sprawną obsługę

Adam Brzozowski
14-01-2004, 00:00

Branża IT zapewnia, że banki chcą — dzięki inwestycjom — lepiej obsługiwać klientów korporacyjnych i indywidualnych.

Kolejnymi inwestycjami banków w 2004 r. będą zakupy programów wspomagających relacje z klientami. Według przedstawicieli Computerlandu, nastąpi powrót instytucji finansowych do systemów CRM, głównie CRM analitycznego, ponieważ konkurowanie na rynku nie może odbywać się bez np. dobrej segmentacji klientów.

— Kilka lat temu banki zrezygnowały z projektów CRM, ponieważ nie spełniły pokładanych w nich oczekiwań. Teraz rynek jest bardziej dojrzały i wykazuje zapotrzebowanie na wszystkie rodzaje tych aplikacji. Powinny być nimi zainteresowane zwłaszcza banki z pierwszej dziesiątki — mówi Piotr Owczarek, dyrektor przedstawicielstwa firmy Sanchez Computer Associates w Polsce.

Frontem do klienta

Na inne inwestycje zwiększające efektywność działów obsługi klienta i sprzedaży w bankach liczy firma Fiserv.

— Będzie to usprawnienie systemów frontendowych. Główny nacisk kładzie się na rozwój portfela kredytów hipotecznych i kart płatniczych dla klientów indywidualnych. Jesteśmy w fazie negocjacji pierwszych kontraktów z dużymi bankami — wymienia Aleksandra Gren, dyrektor generalny spółki Fiserv Polska.

Wiesław Frydrych, dyrektor ds. sektora bankowego w Computerlandzie, uważa natomiast, że wszystkim bankom pozostało dodatkowo wdrożenie lub rozszerzenie rozwiązań do obsługi klientów korporacyjnych. Chodzi m.in. o moduły obsługujące operacje skarbowe, transakcje w handlu zagranicznym, zarządzanie środkami (asset management) czy emisje obligacji lub certyfikatów dla firm i samorządów.

Operacje na odległość

Andrzej Dyżewski, analityk IT i właściciel spółki DiS, informuje, że planowane inwestycje mogą pójść także w kierunku zdalnej obsługi klientów (office banking, bankowość internetowa) i home-corporate banking (HCB). Klienci indywidualni oraz małe firmy korzystają przy tym głównie z sieci internet, zaś klienci korporacyjni — z uwagi na bezpieczeństwo transakcji — linii telefonicznych. Obie formy komunikacji będą się dynamicznie rozwijać.

— Z usług internetowych korzysta blisko 2 mln klientów, zaś z office bankingu korporacyjnego zaledwie nieco ponad 100 tys. użytkowników, choć generowany przez nich wolumen transakcji wielokrotnie przekracza wartość transakcji osób fizycznych — szacuje analityk.

Obecnie większość banków posiada technologie bezpiecznego połączenia z klientami, choć wymagają one usprawnień, w tym rozbudowy call centers. W zakresie bankowości internetowej występuje brak elastyczności w kontakcie z klientem: łączenie się z domeną banku następuje tylko przez wybraną przeglądarkę internetową czy platformę systemową użytkownika.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Brzozowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Banki muszą inwestować w sprawną obsługę