Banki piłują odsetki od lokat

Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz, Bankier.pl
opublikowano: 20-01-2016, 22:00

Co najmniej 10 banków obniżyło w ostatnim czasie oprocentowania depozytów.

Banki nie są obecnie zainteresowane szczególnym promowaniem produktów oszczędnościowych wśród klientów. I tak niewysokie stawki są jeszcze bardziej obniżane. Tylko w ciągu ostatnich kilku dni co najmniej 10 banków wprowadziło nowe taryfy oprocentowania depozytów. Zmiany stawek są czasami niewielkie — o 0,1-0,2 pkt. proc., ale bywają też bardziej drastyczne. Kierunek zmian jest jeden — w dół. W ubiegłym tygodniu zmieniły się stawki w Alior Banku i Banku Millennium, w tym tygodniu nowe tabele oprocentowania przedstawiły: Bank Smart, BIZ Bank, Getin Bank, Idea Bank, neo- Bank, PKO BP, Inteligo i mBank. Bank Millennium zaktualizował również taryfę z ubiegłego tygodnia, do wcześniejszej obniżki oprocentowania promocyjnego konta oszczędnościowego dołączono obniżkę oprocentowania lokaty 6-miesięcznej.

Obniżki bywają niewielkie — w wielu przypadkach jest to 0,1- -0,2 pkt. proc. mniej na wybranych lokatach. Jednak instytucje występujące często w gronie liderów rankingów lokat pokusiły się też o większe cięcia. Mowa o Banku Smart i BIZ Banku, które w przypadku lokat zakładanych na terminy dłuższe niż 9 miesięcy obniżyły dotychczas obowiązujące stawki nawet o 0,9 pkt. proc. (przykład: lokaty na 24 miesiące — z dotychczasowych 2,4 na 1,5 proc.). Nie można wykluczać, że w ślad za wspomnianymi bankamipójdą kolejne i również dokonają cięć oprocentowania produktów depozytowych. Banki stoją obecnie przed wieloma wyzwaniami: podatek bankowy, rosnące odpisy na BFG, ewentualna pomoc dla tzw. frankowców — to przykłady z ostatnich dni. Nowe obciążenia, z jakimi muszą liczyć się banki, odczują także klienci. Rosną marże kredytów hipotecznych i opłaty za podstawowe produkty, takie jako konto osobiste i karta debetowa. Być może jednym ze sposobów będzie także przyoszczędzenie na wypłacanych klientom odsetkach przy produktach oszczędnościowych — kontach oszczędnościowych i lokat. Banki będą mogły sobie na to pozwolić, bo mają wystarczającą ilość pieniędzy na pokrycie popytu na kredyt, a nawet zostaje im pewna nadwyżka. Przy spodziewanym wyhamowaniu akcji kredytowej banki nie będą potrzebowały więcej depozytów, więc nie będą konkurowały o ich pozyskanie. Nie ma więc co liczyć na uatrakcyjnianie tej oferty. © Ⓟ

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz, Bankier.pl

Polecane