Banki pozbywają się powierzchni biurowej

opublikowano: 03-08-2009, 14:31

Światowy kryzys gospodarczy spowodował spadek popytu banków na powierzchnie biurowe w pierwszym kwartale 2009 o 80% w stosunku do długoterminowej średniej kwartalnej. Najdotkliwiej spadki te odczuły rynki w Londynie, Moskwie i Warszawie.

Jak podaje raport firmy Cushman & Wakefield European Banking Briefing, w najbliższych 12 miesiącach wiele banków, szukając sposobu na pozyskanie kapitału, przewiduje zintensyfikowanie swoich planów sprzedaży nieruchomości na zasadzie transakcji typu „sale and leaseback”. W szczególności odnosi się to do tych podmiotów, które ostatnio otrzymały solidny zastrzyk państwowej gotówki. Część banków, w tym Unicredit, HSBC czy BBVA, zaczęła już realizować transakcje sprzedaży typu „sale and leaseback” i jak pokazuje raport firmy w roku 2009 tren ten będzie kontynuowany.

W 2008 r. odnotowano wzrost łącznego popytu na powierzchnie biurowe ze strony sektora bankowego, głównie za sprawą transakcji zakupu gruntu (177.000 mkw. zakładanej powierzchni biurowej) w dzielnicy Docklands przez bank inwestycyjny JP Morgan. Jednak w 1 kw. 2009 r. poziom ten został znacznie ograniczony i wyniósł już jedynie 43.630 mkw. w porównaniu do 407.305 mkw. w poprzednim kwartale. Największy spadek odnotowano w Londynie, gdzie popyt zmniejszył się między kwartałami z 45.057 mkw. do 2.599 mkw. (spadek o 94%; nie uwzględniając transakcji JP Morgan.) Popyt w Moskwie obniżył się z 66.442 mkw. do 1.600 mkw. (spadek o 97%), a w Warszawie z 11.670 mkw. do 1.526 mkw. (spadek o 87%). Na większości rynków w tym Brukseli, Budapeszcie, Mediolanie, Amsterdamie, Barcelonie, Glasgow i Edynburgu nie odnotowano popytu na powierzchnie biurowe ze strony sektora bankowego. W Paryżu, Frankfurcie oraz Madrycie z kolei zaobserwowano jego wzrost.
Źródło: Cushman & Wakefield

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane