Bankier jak rodzina

Materiał partnera
opublikowano: 27-04-2018, 08:44
aktualizacja: 27-04-2018, 08:53

Private banking w życiu najbogatszych

Polacy w XXI wieku, szczególnie zamożni Polacy, nie oczekują już od banku wyłącznie wykonania przelewu czy udzielenia kredytu. Dla nich liczy się jakość i obsługa na najwyższym poziomie.

Krzysztof Muryn, Noble Bank
Wyświetl galerię [1/4]

Krzysztof Muryn, Noble Bank

Jak w konfesjonale

Młodzi i starsi, dysponujący cztero, pięciocyfrowymi kwotami na koncie często załatwiają płatności i przelewy przez internet, jednak jest także grupa klientów, której taki sposób zarządzania pieniędzmi nie wystarcza. Potrzebują przedstawienia opcji do decyzji, szerokiego spojrzenia na ich majątek i uwzględnienia długoterminowej pespektywy - to, na co oni często nie mają czasu zajmując się firmą.
To biznesmeni, celebryci, wysokiego szczebla menadżerowie dużych firm, spadkobiercy fortun. Dla nich właśnie oddano do dyspozycji sztab wyspecjalizowanych doradców. Dzisiejszy bank nie odgrywa już bowiem tylko roli instytucji finansowej odpowiedzialnej za udzielanie kredytów, zakładanie lokat, przelewy. A już z pewnością nie bank, w którym swoje pieniądze trzymają zamożni. To instytucja skupiająca doradców, concierge’ów, a nierzadko i powierników rodzinnych, którzy doskonale orientują się w sytuacji swoich klientów i przedstawiając możliwe rozwiązania dotyczące finansów, są w stanie uwzględnić ich sytuację życiową i otoczenie biznesowe, w którym się poruszają.

Poproszę Louis Vuitton, ale przed innymi VIP-ami

Oferta dla najbogatszych to zarówno bankowość prywatna i wsparcie w zarządzaniu finansami, jak i cały wachlarz usług dodatkowych – takich jak pomoc concierge w kwestiach czysto prywatnych, codziennych. Zdarza się, że zamożni potrzebują wsparcia w załatwieniu za klika dni połowu ryb, wspólnie z lokalnymi rybakami z Seszeli, albo oglądaniu zorzy polarnej na Grenlandii. Innym nietypowym zleceniem był zakup, z pomięciem kolejki innych VIP-ów, torebki Louis Vuitton z limitowanej kolekcji. Zdarzyło się też concierge nawigować klientem, który odłączył się od grupy i zgubił na pustyni podczas przejażdżki quadem.
Oczywiście ważne są także inne tematy, takie jak zabezpieczenie majątku, wsparcie prawne i podatkowe. Również w takich usługach pomaga Noble Bank - pierwszy w Polsce bank oferujący usługi private banking. Zamożni klienci banku, dzięki współpracy ze ściśle wyselekcjonowanymi partnerami zewnętrznymi, mają zapewnione kompleksowe wsparcie w zarządzaniu majątkiem, wsparcie prawne i podatkowe, a także przy zakupie nieruchomości luksusowych, czy własny autorski program Noble Concierge. Poza tym mogą też oczywiście wybrać dla siebie fundusz inwestycyjny, produkty ubezpieczeniowe z elementem inwestycyjnym oraz skorzystać z emisji obligacji korporacyjnych. Z kolei Fundusze Inwestycyjne Zamknięte dają możliwość inwestowania poza tradycyjne rozwiązania.

Zamożnych nam przybywa

Oferta banku, jak i zakres usług, z roku na rok się powiększa, bo przybywa też potencjalnych klientów. Jak podaje w swym ostatnim raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” KPMG, w 2017 roku liczba dobrze zarabiających Polaków sięgnęła już 1,1 miliona osób, a ich dochody brutto wzrosły do 249 mld zł. W porównaniu z 2016 roku, grupa osób zamożnych zwiększyła się o 64 tys. osób.
„Prognozujemy, że trend ten utrzyma się, a w 2020 roku w Polsce może mieszkać nawet 1,4 mln osób zamożnych, których łączny dochód brutto sięgnie około 313 mld zł. Potencjał nabywczy osób zamożnych jest odzwierciedlony m.in. przez ich łączny dochód netto. W 2017 roku kwota ta wyniesie 191 mld zł, a według prognoz w ciągu najbliższych trzech lat zwiększy się do 245 mld zł” – czytamy w raporcie.
Według danych KPMG, osoby bogate w Polsce pracują średnio 10 godzin dziennie, a wolny czas najchętniej spędzają z rodzinami. Jako główne źródło sukcesu życiowego wskazują ciężką pracę, cechy charakteru i wykształcenie.
Zamożni to z reguły mężczyźni – 73 proc., rzadziej kobiety – 27 proc. Głównie przedsiębiorcy rozwijający swój biznes, ale coraz większą grupę stanowią prawnicy, właściciele klinik i menadżerowie wysokiego szczebla w korporacji. Ostatnio dołączyli też do nich sportowcy, artyści i młodzi profesjonaliści, szczególnie z obszaru nowych technologii. Na polskim rynku zdarzają się też już osoby zamożne w drugim pokoleniu, dziedziczący majątek (tzw. spenderzy).
- W ostatnim czasie obserwujemy nowy, rosnący trend coraz większej reprezentacji rolników związanych z przetwórstwem – wyjaśnia Edyta Brykała, Prezes Zarządu, Noble Concierge. – Ciekawe jest też to, że w Warszawie przeważają wolne zawody i management wysokiego szczebla, podczas gdy w innych lokalizacjach - przede wszystkim na Górnym i Dolnym Śląsku oraz w Trójmieście – przedsiębiorcy - dodaje.
Nie da się jednak ukryć, że zamożni Polacy to w dużej mierze pokolenie pierwszych polskich milionerów – ludzi, którzy sami budowali swoje fortuny. Są to przeważnie przedsiębiorcy w wieku 50/60 lat – nie są jeszcze starzy, ale już zaczynają myśleć o sukcesji, chcą zabezpieczyć przyszłość najbliższych i swoje biznesy. Ich dzieci dorosły i zaczęły robić własne kariery, albo powoli przymierzają się do tego, aby przejąć biznes rodziców.
- Najbliższe lata w obszarze bankowości prywatnej, będą stały pod znakiem planowania sukcesji i międzypokoleniowego transfer majątku – uważa Krzysztof Muryn, Dyrektor Departamentu Bankowości Prywatnej, Noble Bank. - Obserwujemy coraz większe zainteresowanie takimi usługami jak przygotowaniem następcy czy zabezpieczenie najbliższych, w tym także przygotowanie odpowiedniego testamentu, który zapewni przekazanie majątku zgodnie z wolą spadkodawcy. 

Zamożny klient, to już inny klient

Bankowcy zauważają, że zamożny klient nie potrzebuje dziś doradcy, który powie mu jak inwestować. On to wie. Oczekuje przedstawienia opcji i pomocy w podejmowaniu decyzji. Chce, aby doradca miał na uwadze długoterminową perspektywę i robił to, na co oni często nie mają czasu, zajmując się biznesem.
Nastawienie najbogatszych zmieniło się także w podejściu do biznesu. Dziś dobrem nadrzędnym jest czas wolny, dlatego potrzebują Noble Concierge, by móc oddać się hobby, rodzinie. Concierge ma za zadanie zoptymalizować zarządzanie prywatnym czasem tak, by klient mógł go wykorzystać tylko dla siebie - nie tracąc dodatkowych minut na czasochłonne wyszukiwanie połączeń na trasie Warszawa-Miami, planowanie wakacji czy zdobycie niedostępnych nigdzie biletów na koncert ulubionego artysty.
- Najczęściej organizujemy podróże, rezerwujemy hotele, kupujemy bilety na samolot – wymienia Edyta Brykała z Noble Concierge. – to jedna trzecia zleceń, ale niewiele mniej, bo 22 proc. dotyczy zebrania i dostarczenia informacji. Wbrew stereotypom o najbogatszych, większa ilość zleceń dotyczy spraw związanych z domem – 16 proc., niż z biletami i eventami, odpowiednio 13 i 8 proc. Równie zaskakująco niewielka ilość zadań dotyczy restauracji (6 proc.) i zakupów (4 proc.). - Jak widać zarówno rezerwacja stolika, jak i zakupu wymarzonej torebki Louis Vuitton nie jest częstym problemem, nawet wśród najzamożniejszych Polaków – podsumowuje Brykała. 

Najbardziej cenią czas wolny

Z doświadczeń concierge wynika, że zamożni klienci bardzo często zlecają pomoc w pozornie prostych i tanich, ale wymagających np. wykonania wielu telefonów, porównania ofert czy skoordynowania kilku osób, kwestiach codziennych – od zamówienia taksówki w czasie, gdy siedzą jeszcze na spotkaniu (dyskretny sms do concierge), przez znalezienie zajęć angielskiego czy baletu dla córki, zestawienie kilku ofert cateringu na wesele, odwiezienie do pralni wymagających specjalnego czyszczenia rzeczy, po odbiór wykwintnego tortu w zabieganym dniu rodzinnej imprezy lub znalezienie odpowiedniej ekipy do drobnych poprawek remontowych.
- Obserwujemy odejście od szybkiego, powierzchownego stylu życia w kierunku większej celebracji chwili, koncentracji na jakości i slow life. Widzimy potrzebę niestandardowych form spędzania czasu, przy jednoczesnym zrzucaniu z siebie potrzeby organizacji wolnego czasu – wyjaśnia Edyta Brykała z Noble Concierge. Coraz większa ilość zleceń dotyczy wolnego czasu z rodziną.
W porównaniu do statystycznego Kowalskiego najbogatsi zdecydowanie częściej chodzą do teatru – 45 proc. vs 19 proc., wbrew stereotypom mniej interesują się moda niż statystyczny Polak – 38 proc. vs 68 proc., za to częściej korzystają z aktywnych form spędzania wolnego czasu i uprawiają sport. Ponad dwa razy częściej jeżdżą na nartach (25 proc. vs 11 proc.), trzynaście razy częściej grają w golfa (13 proc. vs 1 proc.) i 7 razy częściej jeżdżą na koniach (7 proc. vs 1 proc.). Zdecydowanie bardziej lubią jazz (34 proc. vs 14 proc.) i chodzą na koncerty (56 proc. vs 39 proc.). Częściej chodzą na kolacje do restauracji (100 proc. vs 65 proc.) i trzy razy częściej wyjeżdżają za granicę (93 proc. vs 30 proc.).
Zamożni Polacy dużą wagę przywiązują też do posiadania nieruchomości, tradycyjnie jednego z elementów portfela inwestycyjnego najbogatszych, dającego stabilne oparcie i stanowiącego bezpieczną lokatę kapitału. Apetyt na posiadanie prestiżowych domów czy wakacyjnych apartamentów w Polsce lub za granicą jest naturalną konsekwencją zmian w stylu życia najzamożniejszych Polaków. Zakup kolejnych nieruchomości wiąże się nierozerwalnie z podwyższaniem jakości spędzania wolnego czasu, inwestycjami w przyszłość najbliższych i po prostu jest oznaką luksusu. Bank oferuje zamożnym wsparcie w tym ważnym obszarze poprzez sprawdzonego partnera zewnętrznego.
Na rynku jest kilka banków oferujących obsługę w ramach private banking. Może z niej korzystać osoba, której aktywa zgromadzone w depozytach przekraczają wartość kilkuset tysięcy złotych, choć najczęściej wymaganym progiem uprawniającym do korzystania z bankowości prywatnej jest łącznie okrągły milion na wszystkich rachunkach. „Wybierając bankowość prywatną, warto zwrócić uwagę, czy jest dostosowana do indywidualnych oczekiwań. Podstawą usługi jest zaufanie i długofalowa relacja. Bankier powinien zainwestować dużo czasu w poznanie sytuacji klienta i budowanie długoterminowej współpracy, opartej na zaufaniu - zadać wiele pytań, wysłuchać. Tylko wtedy jest w stanie faktycznie wesprzeć Klienta w zarządzaniu majątkiem i uwzględnić wszystkie jego potrzeby – komentuje Krzysztof Muryn, Noble Bank. 

Osobisty Doradca wspiera Państwa w najważniejszych decyzjach finansowych i dba o przyszłość Państwa najbliższych. ( SPRAWDŹ >>> )

Advertisement

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Bankier jak rodzina