Bankowcy skarżą SKOK

ET
opublikowano: 16-04-2009, 00:00

Banki nie chcą odpuścić i rozliczają spółdzielcze kasy z ostatniej kampanii reklamowej.

Banki nie chcą odpuścić i rozliczają spółdzielcze kasy z ostatniej kampanii reklamowej.

Bankowcy nie darują Krajowej Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej (SKOK), że naskoczyła na nich w ostatniej kampanii reklamowej, której hasło przewodnie "Nie wińcie nas, nie jesteśmy bankiem" mogło sugerować, że to właśnie banki odpowiadają za kryzys finansowy.

Slogan nie spodobał się Komisji Nadzoru Finansowego, która zwróciła się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), żeby przyjrzał się sprawie. UOKiK uznał jednak, że interesy konsumentów nie zostały naruszone, a jeśli banki czują się poszkodowane, mogą się ze SKOK sądzić z powództwa cywilnego.

Bankowcom skoczyło ciśnienie. Na kampanię zareagował szef Związku Banków Polskich (ZBP) utrzymanym w ostrym tonie listem do prezesa SKOK, na który otrzymał równie kategoryczną odpowiedź.

Na tym sprawa się nie skończyła. ZBP przygotował analizę prawną, z której wynika, że, wbrew temu co mówi UOKiK, kampania godzi w interesy konsumentów, ponieważ narusza obowiązek udzielania im rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. To jeden z zarzutów. Drugi dotyczy stosowania nieuczciwych praktyk i czynów nieuczciwej konkurencji. "Przekazywana przez Krajową SKOK informacja może wprowadzić w błąd potencjalnych klientów co do odpowiedzialności banków za obecny kryzys oraz sytuacji poszczególnych banków" — czytamy w liczącej kilka stron analizie. W innym miejscu prawnicy ZBP stwierdzają, że działania SKOK "mają na celu nieuczciwą konkurencję, prowadzącą do uzyskania korzyści majątkowych oraz wyrządzenia szkody innym przedsiębiorcom działającym na rynku".

— UOKiK już się w tej sprawie wypowiadał, więc nie ma czego komentować — odpowiada krótko Andrzej Dunajski, rzecznik Krajowej SKOK.

Być może jednak urząd zmieni zdanie. Z naszych informacji wynika, że ZBP wysłał do UOKiK wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego, czy zbiorowe interesy konsumentów zostały naruszone przez SKOK i czy nie należy zakazać stosowania takich praktyk.

— UOKiK jest ostatnio bardzo aktywny w zakresie wytykania błędów bankom. Liczymy, że będzie interweniował, gdy skarżącym się jest związek zrzeszający polskie banki — mówi mecenas Jerzy Bańka z ZBP.

UOKiK może, ale nie musi zajmować się sprawą, gdyż postępowanie może rozpocząć tylko z własnej inicjatywy I niewykluczone, że tak się stanie. Małgorzata Cieloch, rzecznik urzędu, mówi, że poprzednim razem urząd zajmował się tylko samym sloganem reklamowym, a nie całą kampanią.

— Jeśli pojawiły się jakieś nowe wątki, wówczas przyjrzymy się sprawie jeszcze raz — mówi Małgorzata Cieloch.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ET

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu