Bankowość mobilna wczoraj i dziś

DARIA PAWĘDA
20-03-2013, 00:00

Bankowość mobilna kiedyś kojarzyła się jedynie ze słabo zakorzenionym w Polsce i na świecie protokołem WAP i równie mało popularnymi rozwiązaniami bazującymi na STK (SimToolKit).

Innowacją były również tokeny mobilne, jednak wbrew oczekiwaniom nie stały się one powszechnie stosowanym rozwiązaniem rynkowym. Natomiast dzisiaj bankowość mobilna bije rekordy popularności, a banki prześcigają się w oferowaniu klientom coraz bardziej funkcjonalnych i innowacyjnych rozwiązań działających w zmieniającym się szybko środowisku smartfonów i tabletów.

Obecnie najczęściej oferowane są klientom aplikacje instalowane na urządzeniach mobilnych. Często są to odrębne aplikacje na smartfony i odrębne na tablety — zwłaszcza na rynku amerykańskim tzw. tablet-banking, jako część bankowości mobilnej, staje się coraz bardziej popularny. Trwa walka między systemami Android i iOS, dlatego większość aplikacji dla bankowości mobilnej oferowanych jest na urządzenia działające właśnie z tymi systemami operacyjnymi. Popularny kiedyś system Symbian ustępuje miejsca głównie Windows Phone, podobnie BlackBerry powoli zaczyna odchodzić do przeszłości.

Współczesne aplikacje bankowości mobilnej umożliwiają w większości realizowanie tych samych operacji bankowych, które dotychczas dostępne były głównie z poziomu bankowości internetowej — sprawdzanie salda i historii operacji bankowych, realizowanie przelewów, zakładanie lokat itp. Jednak w dzisiejszych dynamicznie zmieniających się czasach zadowolić klientów nie jest łatwo, dlatego banki w aplikacjach mobilnych oferują coraz to nowe rozwiązania jak np. geolokalizacja (możliwość odnalezienia najbliższego bankomatu, placówki banku czy punktu sprzedaży w którym klient banku ma oferowane zniżki), funkcjonalności PFM (Personal Finance Management) czy usługi oparte o kody QR (po zeskanowaniu przez klienta umieszczonego na fakturze czy rachunku kodu QR, pojawia się on w postaci gotowego formularza przelewu w aplikacji mobilnej).

Bankowość mobilna to również umiejętne dostosowanie strony internetowej banku (w tym serwisu bankowości internetowej), zwłaszcza dla tych klientów, którzy zamiast aplikacji mobilnych wolą korzystać na swoich urządzeniach mobilnych z rozwiązań opartych o przeglądarki internetowe (zwłaszcza np. użytkownicy tabletów). Dotychczas banki chętniej przychylały się do stworzenia serwisu mobilnego tzw. wersji „light” czy „mobile”. Jednak obecnie coraz bardziej popularny staje się standard RWD (Responsive Web Design), czyli takie budowanie serwisu internetowego w taki sposób, który będzie kompatybilny z różnymi wielkościami ekranów, w tym również na urządzeniach mobilnych.

W ostatnich czasach bankowość mobilna rozszerza się również o inne ciekawe usługi jak wypłata gotówki z bankomatu bez użycia karty, płatności mobilne oparte o tzw. mobilny porfel (mobile wallet), NFC (Near Field Communication) czy urządzenia Payleven, a także np. przelewy przez stuknięcie (B2T — Bump to transfer). W jakim kierunku rozwinie się bankowość mobilna nie jest wcale tak trudno przewidzieć. Na pewno będzie to uatrakcyjnianie i poszerzanie istniejących już na rynku rozwiązań przeznaczonych do obsługi przez smartfony czy tablety, a także poszukiwanie nowych kierunków. Jedno jest pewne — technologizacja społeczeństwa trwa i stawia coraz większe wyzwania bankom, również w dziedzinie bankowości mobilnej.

DARIA PAWĘDA

Getin Noble Bank

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DARIA PAWĘDA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / Bankowość mobilna wczoraj i dziś