Bauma Unicon otworzy trzy zakłady

Markiewicz Tadeusz, Sosnowska Lidia
opublikowano: 23-06-2000, 00:00

Bauma Unicon otworzy trzy zakłady

Producent kostki brukowej, Bauma Unicon, w środę otworzy zakład w Mysłowicach. W ciągu dwóch lat planuje uruchomienie dwóch kolejnych fabryk na południu kraju. Inwestycje spółki w tym regionie wyniosą 45-55 mln zł.

Bauma Unicom, producent kostki brukowej, rozpoczyna ekspansję na południu Polski. Firma, której większościowym akcjonariuszem jest giełdowa Bauma, dotychczas koncentrowała działalność w regionie warszawskim. Na tym terenie ma dwa zakłady produkcyjne Bauma Unicon, a trzeci — w Pruszkowie — znajduje się w właśnie budowie.

W środę firma otworzy zakład w Mysłowicach.

Strefa niepotrzebna

— Popularność naszych wyrobów w regionie warszawskim zachęciła nas do inwestycji na południu kraju. Koszt budowy zakładu w Mysłowicach wyniósł 15-19 mln zł. Inwestycja w połowie została zrealizowana ze środków własnych naszych akcjonariuszy, a w połowie z kredytów. Docelowo będziemy produkować 700 tys. mkw. kostki brukowej rocznie — mówi Janusz Bartyzel, dyrektor regionu południe w Bauma Unicom.

Libet, jeden z konkurentów spółki, postanowił zainwestować w jastrzębsko-żorskiej podstrefie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Na podobny krok nie zdecydowała się jednak Bauma Unicon.

— Aby uzyskać ulgi podatkowe, Libet zobowiązał się do wypełnienia limitów dotyczących zatrudnienia. My nie mogliśmy ich spełnić, ponieważ nasza produkcja jest w wysokim stopniu zautomatyzowana. Innym kryterium jest wysoki stopień przetworzenia wyrobu w SSE. W przypadku produkcji kostki brukowej ten warunek byłby trudny do spełnienia — twierdzi Janusz Bartyzel.

Lobbingowa porażka

Bauma Unicom zamierza wybudować na południu kraju jeszcze dwa zakłady produkcyjne. Janusz Bartyzel nie chce ujawnić, gdzie zostaną ulokowane. Można szacować, że koszt budowy trzech zakładów wyniesie 45- 55 mln zł.

Zdaniem Mirosława Czarnika, wiceprezesa Libetu, w ciągu najbliższych trzech-czterech lat nastąpi znaczny wzrost zapotrzebowania na wyroby brukarskie. Janusz Bartyzel jest ostrożniejszy w ocenach.

— Oczywiście popyt będzie wzrastał, ale — moim zdaniem — nie można spodziewać się boomu. W naszym kraju — w przeciwieństwie do Niemiec — lobby producentów tzw. powierzchni przepuszczalnych wciąż przegrywa z lobby asfaltowym i betonowym — mówi Janusz Bartyzel.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Markiewicz Tadeusz, Sosnowska Lidia

Polecane