BDM i Pragma Inkaso zacieśniają więzi

Magdalena Graniszewska
opublikowano: 07-10-2009, 00:00

Dom maklerski

Broker i windykator — na biznesowym małżeństwie mogą zarobić obaj partnerzy

Dom maklerski

zwiększy udział w Pragmie

do 30 proc. Firmy

chcą sobie nawzajem

podsyłać klientów.

Na rynku kapitałowym rodzi się nowy związek. Na wspólną drogę biznesową zdecydował się Beskidzki Dom Maklerski (BDM) i Pragma Inkaso, notowana na NewConnect. Ich cele są jasne: broker chce zdywersyfikować biznes, a windykator zwiększyć skalę działania i przenieść się na GPW.

BDM buduje nogę…

Formalnie związek zostanie przypieczętowany 20 października. Wtedy walne zgromadzenie Pragmy ma przegłosować emisję akcji skierowaną do BDM. W efekcie udział brokera w kapitale windykacyjnej spółki wzrośnie do 30 proc.

— To dla nas inwestycja długoterminowa. Pragma świetnie się wpisuje w nasz model dywersyfikacji biznesu — mówi Jacek Obrocki, dyrektor wydziału bankowości inwestycyjnej BDM.

BDM zależy na uniezależnieniu się od giełdowej koniunktury, dlatego chce zbudować sobie dodatkową "nogę" w segmencie korporacyjnym. Oprócz klasycznej brokerki, obejmującej obsługę klientów indywidualnych i korporacyjnych (m.in. doradztwo przy IPO), chce mieć w portfelu usługi kierowane do firm, które chcą poprawić zarządzanie majątkiem obrotowym oraz przeżywających kłopoty finansowe.

— Z doradztwa giełdowego korzystają wyłącznie firmy duże i zdrowe. Chcemy poszerzyć portfel naszych klientów o przedsiębiorstwa zdrowe, lecz borykające się z problemami płynności, a między innymi z takimi firmami pracuje Pragma. Zadziała mechanizm cross-selling — wyjaśnia Jacek Obrocki.

Pragma będzie kierować do BDM swoich klientów. Co zaoferuje im broker? Przede wszystkim doradztwo przy restrukturyzacji. A potem być może wprowadzenie na giełdę. Rysuje się też opcja inwestycji kapitałowych.

— Myślimy też o tworzeniu FIZ (zamkniętych funduszy), które mogłyby inwestować w takie podmioty. Rozważamy też inwestycje własne na zasadzie koinwestycji — deklaruje Jacek Obrocki.

Dywersyfikacja biznesu jest BDM potrzebna m.in. do kolejnego podejścia do giełdy. W 2007 r. broker złożył prospekt emisyjny, ale zawiesił postępowanie z powodu bessy. Pomysł wciąż żyje.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Chcemy jednak najpierw przemodelować biznes. Rynek nie zaakceptuje dziś firmy, której kondycja jest w tak dużym stopniu zależna od koniunktury na rynku kapitałowym, a wyniki finansowe charakteryzują się dużą zmiennością. Wartościowe są natomiast firmy o powtarzalnych przychodach i zyskach. O upublicznieniu pomyślimy po uporządkowaniu struktury organizacyjnej, grupy kapitałowej i zmniejszeniu uzależnienia od koniunktury giełdowej — zapowiada Jacek Obrocki.

…Pragma zwiększa skalę…

Współpraca z BDM "ubogaci" również Pragmę. I to dosłownie. Po pierwsze, spółka zostanie dokapitalizowana 4,3 mln zł.

— Te pieniądze zasilą nasz kapitał obrotowy i pozwolą podpisać nowe umowy — twierdzi Tomasz Boduszek, prezes Pragmy.

Po drugie, łatwiej jej będzie zaciągnąć kredyty.

— Inwestor finansowy zwiększy naszą wiarygodność. Liczymy, że w formie kredytów i pożyczek uzyskamy kolejne 4 mln zł — zapowiada Tomasz Boduszek.

Po trzecie, zwiększy się jej portfel klientów. Będzie nie tylko "podsyłać" BDM firmy potrzebujące restrukturyzacji, ale także korzystać z jego bazy.

— Klienci BDM potrzebują usług poprawiających płynność, czyli faktoringowych i windykacyjnych. Jako zaufany partner BDM chętnie im je zaoferujemy — podkreśla Tomasz Boduszek.

W rezultacie wyniki Pragmy mają szanse się poprawić. Prognoza na ten rok mówi o 80 mln zł przychodów i 5 mln zł zysku netto, a w 2010 r. przychody mogą być o 20-30 proc. wyższe.

…bo giełda czeka

Współpraca z BDM pomoże też Pragmie przenieść się z NewConnect na rynek główny GPW. Spółka ma takie plany, ale najpierw musi pokonać barierę 10 mln EUR kapitalizacji i utrzymać tę średnią przez trzy miesiące. Taki jest wymóg zarządu giełdy. Obecna wartość spółki to 32,4 mln zł, czyli 13,5 zł na akcję, a dla 10 mln EUR będzie to 15-16 zł na akcję (z uwzględnieniem podwyższenia kapitału). Dla porównania — BDM zapłaci za akcje nowej emisji po 12 zł.

Zarząd Pragmy jest optymistyczny i szacuje, że przebicie poziomu 10 mln EUR zajmie spółce kilka miesięcy. Do debiutu mogłoby więc dojść jeszcze w pierwszym półroczu 2010.

4

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane