Czytasz dzięki

Prezes PARP: będzie jeszcze więcej ułatwień dla firm

opublikowano: 30-03-2020, 22:00

Wywiad „PB” Jeśli z powodu pandemii przedsiębiorcom nie uda się osiągnąć wszystkich wskaźników wynikających z umowy na realizację projektów, mogą spać spokojnie — mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP

„Puls Biznesu”: Jak wygląda obecnie obsługa firm w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)? Czy przedsiębiorcy narzekają na zmiany w funkcjonowaniu agencji?

Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP: Nie docierają do nas tego typu sygnały. Wydaje mi się, że zrobiliśmy wszystko, aby agencja działała sprawnie. Oczywiście nie było to dla nas łatwe zadanie. PARP jest dużą organizacją, która zatrudnia ponad 640 osób. Umożliwienie im pracy zdalnej, w tym dostępu do komputerów i wszystkich systemów, w których pracujemy, było nie lada wyzwaniem. Obecnie 93 proc. pracowników wykonuje zadania w tym trybie. Uczymy się, jak to robić najlepiej. I to rzeczywiście działa. Nie wykluczam, że po zakończeniu pandemii wprowadzimy pracę zdalną w PARP na większą skalę.

Czym teraz zajmują się pracownicy, którzy jeszcze do niedawna organizowali konferencje i szkolenia dla firm?

Oddelegowujemy ich do innych zadań. Po odbyciu krótkiego szkolenia sprawdzają, czy wnioski o dofinansowanie złożone przez przedsiębiorców w konkursach spełniają warunki formalne. Dzięki temu więcej pracowników ocenia wnioski złożone w ramach zakończonych naborów. Tylko w ostatniej edycji konkursu Go to Brand, którego celem jest promocja polskich marek za granicą, wpłynęło do agencji aż 1575 wniosków o dofinansowanie. Chcemy, aby przedsiębiorcy bez zbędnej zwłoki otrzymywali decyzję o przyznaniu wsparcia. Tak zwane zarządzanie zmianą w organizacji idzie nam całkiem nieźle.

W okresie zawirowań przedsiębiorcy jak kania dżdżu potrzebują finansowania. Jak wygląda tempo weryfikacji wniosków o płatność?

Oczywiście przyspieszamy ze sprawdzaniem wspomnianych wniosków, aby strumień pieniędzy jak najszybciej płynął do przedsiębiorców. Wypłacamy im dotacje, które rozliczają w ramach realizowanych projektów. Tylko w marcu dostaną łącznie 210 mln zł. Co ważne, nie zmienia się sposób składania wniosków o dofinansowanie. Tak jak dotychczas przedsiębiorcy załatwiają to drogą elektroniczną. Z pewnością w wielu przypadkach będą musieli uzupełnić złożoną dokumentację, jeśli zabraknie w niej wymaganych informacji. Będziemy jednak elastycznie podchodzili do tego typu sytuacji i dawali firmom więcej czasu na uzupełnienie dokumentów.

Co z wydatkami, które przedsiębiorcy ponieśli na odwołane szkolenia, wyjazdy i imprezy targowo-branżowe? Na jaką pomoc mogą liczyć?

Jeżeli ponieśli wydatki na spotkania, które się nie odbyły lub są zaplanowane w innym terminie, będziemy uznawali je za kwalifikowane. Mamy na to zgodę Komisji Europejskiej. Wspólnie z Ministerstwem Funduszy proponujemy takie rozwiązania, aby firmy nie były stratne i nie musiały ponosić wspomnianych kosztów. Nie tylko wydłużamy konkursy dotacyjne, ale także w uzasadnionych przypadkach dajemy przedsiębiorcom więcej czasu na prowadzenie projektów. Nie będziemy karać firm za to, że z powodu pandemii nie zrealizowali w pełni projektów i nie spełnili wymaganych wskaźników.

Nie tylko wydłużamy konkursy dotacyjne, ale także w uzasadnionych przypadkach dajemy przedsiębiorcom więcej czasu na prowadzenie projektów.

Przedsiębiorcy mogą podnosić kwalifikacje bez wychodzenia z domu dzięki darmowym kursom w bazie Akademii PARP. Czy cieszą się one teraz większą popularnością niż przed wybuchem pandemii?

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Zainteresowanie kursami wśród przedstawicieli biznesu przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Dotychczas z nowej odsłonyAkademii PARP skorzystało ok. 18 tys. osób. Jeszcze do niedawna przystępowało do niej średnio 380 uczestników w ciągu tygodnia. Natomiast w ostatnim tygodniu ponad 1100 osób zalogowało się na naszym portalu. Najpopularniejsze szkolenia to: „Jak założyć własną firmę?”, „Media społecznościowe w biznesie”, „Zarządzanie sprzedażą” i „Ochrona danych osobowych dla MŚP w świetle RODO”. W najbliższym czasie planujemy uruchomienie kolejnych kursów, które odpowiedzą na potrzeby zgłaszane przez przedsiębiorców. U nas uczestnicy mogą również sami zgłaszać propozycje tematyczne nowych kursów.

Branża szkoleniowo-doradcza bardzo odczuje skutki pandemii. Czy szansą dla niej może być Baza Usług Rozwojowych (BUR) prowadzona przez agencję?

Do tej pory oferta BUR w większości dotyczyła szkoleń stacjonarnych. Wspólnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej postanowiliśmy więc wprowadzić środki zaradcze i zwrócić się do firm szkoleniowych o przygotowanie większej ilości usług rozwojowych, czyli kursów, szkoleń, doradztwa, mentoringu, które będą mogły odbywać się zdalnie. Ponieważ przy realizacji BUR ściśle współpracujemy z urzędami marszałkowskimi, do urzędów wystosowane zostało pismo z prośbą o zapewnienie możliwości finansowania usług rozwojowych prowadzonych w formie e- -learningu. Pieniądze na ten cel są zapewnione w ramach regionalnych programów operacyjnych w każdym województwie.

O co najczęściej pytają przedsiębiorcy w rozmowach z ekspertami PARP?

Wątpliwości dotyczą najczęściej możliwości aneksowania umów o dofinansowanie i wprowadzania zmian. Przedsiębiorcy już wiedzą, że ustalony wcześniej harmonogram projektu nie jest możliwy do realizacji. Jesteśmy otwarci na podpisywanie wspomnianych aneksów. Zwracamy jednak uwagę, że być może na razie jest jeszcze za wcześnie na wprowadzanie zmian. Trudno przewidzieć, o ile miesięcy należy wydłużyć dany harmonogram. Zachęcamy przedsiębiorców, aby nie czekali z realizacją projektów. Natomiast w odpowiednim momencie będziemy podpisywali aneksy do umów z realnymi terminami ich realizacji. Między innymi te kwestie będą uregulowane w specustawie przygotowanej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ułatwienia w prowadzeniu i rozliczaniu przedsięwzięć oraz wydłużanie terminów przewidziane w projektowanej regulacji już i tak wprowadzamy. Jednak specustawa jest konieczna, aby przedsiębiorcy, którzy w związku z pandemią nie zrealizują celów projektu, nie musieli zwracać pieniędzy wraz z odsetkami. Regulacja będzie chroniła ich w tych trudnych czasach.

A co z przedstawicielami biznesu, którzy już realizują przedsięwzięcia z dofinansowaniem unijnym i mają kłopoty z płynnością? Czy mogą przeznaczyć granty np. na wynagrodzenia dla pracowników?

Niestety, takiej możliwości nie przewidujemy. Nie możemy wychodzić poza zasady dotacyjnego konkursu. Granty są przyznawane na konkretne projekty. Pozwalamy przedsiębiorcom na zmniejszenie zakresu realizacji przedsięwzięcia lub dajemy więcej czasu na jego prowadzenie. Reagujemy na bieżąco i wprowadzamy kolejne ułatwienia, które są działaniami nadzwyczajnymi. Myślę, że wiele korzystnych dla przedsiębiorców zmian jeszcze przed nami.

Dziękuję za rozmowę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane