Belvedere walczy

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 02-11-2009, 00:00

Spółka podała wreszcie wyniki za pierwsze półrocze. Są bardzo złe.

Spółka podała wreszcie wyniki za pierwsze półrocze. Są bardzo złe.

Grupa Belvedere, znana w Polsce bardziej jako Sobieski, od sztandarowej marki produkowanej wódki, podsumowała wreszcie wyniki za pierwszych sześć miesięcy tego roku. Jak można się było spodziewać, wyniki firmy nie są dobre.

Z opublikowanej na stronie internetowej Belvedere prezentacji wynika, że sprzedaż grupy spadła w pierwszym półroczu tego roku aż o ponad 25 proc. wobec analogicznego okresu 2008 r. (z 572,5 mln EUR do 424,7 mln EUR). Co ciekawe, najgłębszy spadek sprzedaży odnotowała firma na rynku polskim (aż o ponad 30 proc.), który obok francuskiego należy do najważniejszych rynków dla grupy.

Zarząd spółki tłumaczy fatalne wyniki sprzedaży kilkoma powodami. Najważniejsze z nich to znaczne osłabienie złotego oraz agresywna ofensywa rynkowa Polmosu Lublin (Stock Polska). Według Belvedere producent Żołądkowej Gorzkiej tak mocno i skutecznie rozpycha się na polskim rynku mocnych alkoholi, że wszyscy producenci tracą w nim swoje udziały rynkowe. Tylko udziały Belvedere od grudnia 2007 r. do czerwca 2009 r. skurczyły się z ponad 25 do 18,6 proc. Z danych przedstawionych przez spółkę wynika, że spadki (choć dużo mniejsze) zanotowali także CEDC (z 29,2 do 26,6 proc.), Wyborowa (z 13,4 do 11 proc.) czy Finlandia (z 4,2 do 3,8 proc.). W tym samym czasie udziały rynkowe Polmosu Lublin skoczyły z 12 do 28,4 proc., głównie dzięki wielkiemu sukcesowi nowej marki wódki: Czysta de Luxe Żołądkowa Gorzka.

To nie koniec złych wieści dotyczących spółki Belvedere. Jej zadłużenie, które na koniec 2008 r. sięgnęło 556 mln EUR, na koniec pierwszego półrocza 2009 r. wzrosło do 578,7 mln EUR.

W obliczu takich faktów, wyniki finansowe grupy nie mogą być dobre. Zysk EBITDA Belvedere spadł w pierwszym półroczu o blisko 50 proc. do 6,3 mln EUR. Wynik netto spółki, choć pozostał na dużym minusie, to jednak się nieco poprawił. Jej strata zmniejszyła się z 38,7 mln EUR w pierwszym półroczu 2008 r. do 21,7 mln EUR w pierwszych sześciu miesiącach 2009 r.

Wiktor Szczepaniak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy