Bez ściemniania, czyli o biznesie praktycznie

Dorota Czerwińska
opublikowano: 09-11-2007, 00:00

Dopiero przećwiczenie wskazań lektur w praktyce pozwala nabyć wprawy w zarządzaniu.

Dobre lektury dla menedżerów są po prostu prawdziwe

Dopiero przećwiczenie wskazań lektur w praktyce pozwala nabyć wprawy w zarządzaniu.

„Puls Biznesu”: Można z książek nauczyć się zarządzania firmą i ludźmi?

Piotr Pilch, doktor nauk ekonomicznych, psycholog, kierownik Podyplomowego Studium Zarządzania Ludźmi w Firmie w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L Koźmińskiego: W żadnej profesji nie da się uczyć wyłącznie z książek. Wiedza teoretyczna powinna być łączona, weryfikowana i utrwalana przez praktykę. Książki dają aparat pojęciowy, pozwalają nauczyć się podstaw języka ludzi z innych obszarów, np. informatyków czy księgowych, i zrozumieć mechanizmy funkcjonowania firmy. Ale to za mało do skutecznego działania. Dopiero przećwiczenie wskazań lektur w praktyce pozwala nabyć wprawy w zarządzaniu.

Księgarnie pełne są lektur dla menedżerów. Jak ocenić, ile są warte, jak z nich korzystać?

Literaturę dla menedżerów można generalnie podzielić na dwie kategorie: literaturę faktu i science fiction. Pierwsza pokazuje, jak powinno być. Są to głównie podręczniki i poradniki kreślące racjonalny obraz rzeczywistości w firmach, idealny model, do którego powinno się dążyć. Do nich można zaliczyć np.: Jo Owena „Zarządzanie. Czego nie uczą w szkołach biznesu”, Joepa Schrijversa „Poradnik korporacyjnego szczura” czy Anthony’ego Jaya „Machiavelli i zarządzanie”. To literatura, którą nazywam „zarządzaniem bez ściemniania”. Staram się o takim zarządzaniu mówić na szkoleniach. Dobre lektury dla menedżerów są po prostu prawdziwe.

Menedżerowie rzeczywiście sięgają po takie książki?

O to trzeba by zapytać najpierw wydawców, a potem samych menedżerów. Gdy pytam, co ostatnio czytali, wskazują na podręczniki z dziedziny zarządzania, czyli to, co jest wymagane na studiach. Może być tak, że kupują książki ze świętym przekonaniem, że je przeczytają, ale brak umiejętności szybkiego czytania, natłok obowiązków im to uniemożliwia. Może więcej takich pozycji powinno się ukazywać w formie audio, dając możliwość odsłuchania w drodze do pracy?

Co powinien menedżer czytać?

Właściwie nie musi czytać ani się rozwijać. Ważne, by miał ze „dwa metry” literatury fachowej na półce. Dobrze, gdy są to obcojęzyczne podręczniki, bo mają dużą objętość i wyraziste litery. Ważne są też czasopisma, które powinny sprawiać wrażenie używanych. Osiągamy to poprzez umieszczenie w nich losowo post-itów z zaznaczeniami różnymi flamastrami. Koniecznie też inni muszą widzieć, że czytamy. Przechodząc obok koleżanki lub kolegi, pytamy: „Czy czytałaś/eś ostatni artykuł w…. (w tym co mamy pod pachą)”? Nie musimy koniecznie tego czytać, ważne byśmy znali z grubsza tytuł. Im bardziej nawet nie znamy tekstu, tym konwersacja może być ciekawsza.

To żart.

Oczywiście. Ale niektórzy starają się w taki sposób „symulować” swój rozwój zawodowy i wyglądać na bardziej kompetentnych niż są w rzeczywistości. Tymczasem biznesowa literatura faktu wyczula na takie działania, które dla niektórych są metodą budowania swojej pozycji organizacyjnej. Pozwala rozumieć i wpływać na to, co się dzieje wokół nas w firmie.

Anna Murdoch*: poleca 12 podstawowych lektur w języku angielskim

1

Sean Masaki Flynn: „Economics for Dummies”,

Wiley and Sons 2005.

2

T. Bradley: „Essential Statistics for Economics, Business and Management”, John Wiley and Sons Ltd 2007.

3

James Baron, David Kreps: „Strategic Human Resources”, John Wiley 1999.

4. Malcolm Pemberton and Nicholas Rau: „Mathematics for Economists: An Introductory Textbook”, Manchester University Press 2006.

5. Ernesto Screpanti, Stefano Zamagni: „An Outline of the History of Economic Thought”, Oxford University Press 2005.

6. David Besanko: „Economics of Strategy”, John Wiley 2007.

7. Christopher Dougherty: „Introduction to Econometrics”, Oxford University Press 2006.

8. R. Lyman Ott, Micheal Longnecker: „An Introduction to Statistical Methods and Data Analysis (Hardcover)”, Duxbury 2001.

9. Manuel Castells: „The Rise of the Network Society: The Information Age: Economy, Society and Culture”, vol. 1 i 2 „The Information Age”, Blackwell Publishers 2000.

10. Steven L. McShane, Mary Ann Von Glinow: „Organizational Behavior”, McGraw-Hill Irwin 2005.

11. George J. Borjas: „Labor Economics”, McGraw Hill Higher Education 2005.

12. Raymond Noe: „Human Resource Management”, McGraw Hill 2000.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu