Bezpieczeństwo produktu przede wszystkim

  • Materiał partnera
opublikowano: 12-03-2020, 09:43

W branży kosmetycznej można zaobserwować wiele trendów. Słyszymy o kosmetykach ekologicznych, naturalnych, wegańskich. Producenci starają się wychodzić naprzeciw temu rynkowemu zapotrzebowaniu. Podkreślają jednak, że jedno musi być niezmienne: bezpieczeństwo produktu.

Wiele przedsiębiorstw promuje się hasłem zrównoważonego rozwoju, czyli prowadzeniem działalności tak, by zaspokajać bieżące potrzeby bez obawy, że potrzeby przyszłych pokoleń nie zostaną zaspokojone. Co to oznacza w praktyce dla firmy, zajmującej się produkcją kosmetyków i opakowań?

Wyświetl galerię [1/3]

Mamy wieloletnie doświadczenie w kompleksowym projektowaniu wyrobów kosmetycznych, w tym w opracowywaniu formuł kosmetyków, które trafiają na półki w drogeriach, jak i tych bardziej wymagających preparatów — dla aptek — mówi Wanda Stypułkowska, prezes MPS International.

Dobre praktyki

To duże wyzwanie. Wielu konsumentów poszukuje kosmetyków naturalnych, ekologicznych, przemawiają do nich hasła reklamowe zachwalające używanie tylko naturalnych składników. Jednakże, by wyrób był trwały, a co za tym idzie bezpieczny, konieczne jest wykorzystanie m.in. konserwantów. Te w dużej większości nie są składnikami pochodzenia naturalnego.

Aby zapewnić bezpieczeństwo produktu dla konsumenta i w ramach procesu produkcyjnego, firmy działają w oparciu o normy, zasady i wytyczne. Zaliczyć do nich możemy szeroko znaną na rynku Dobrą Praktykę Produkcji (Good Manufacturing Practice — GMP), opartą o normę PN-EN ISO 22716:2009. GMP zawiera wskazówki dotyczące produkcji, kontroli i składowania produktów kosmetycznych. Poszczególne rozdziały tej normy w uporządkowany sposób określają dziedziny, które wymagają nadzoru. Zaliczają się do nich: personel, pomieszczenia, procedury, produkcja i gotowe produkty (tzw. 5P).

Dodatkowym narzędziem zapewniającym gwarancję wytworzenia bezpiecznego produktu może być też produkcja zgodna ze standardem IFS HPC (International Featured Standard Household and Personal Care Standard). Zyskuje on w Polsce coraz większe znaczenie. Wynika to z rosnących wymagań sieci handlowych w stosunku do jakości i bezpieczeństwa produktów. Jego finalnym efektem jest redukcja kosztów i czasu, zarówno dla dostawców, jak i przedstawicieli handlu detalicznego, a także zwiększenie zaufania klientów do produktu.

Powstanie standardu IFS HPC jest wynikiem współpracy IFS m.in. z sieciami, sprzedawcami detalicznymi, firmami, jednostkami certyfikującymi z największych rynków kontynentalnej Europy: Niemiec, Francji i Włoch. Liczba certyfikatów IFS HPC stale rośnie, choć w Polsce wciąż niewiele firm może pochwalić się jego posiadaniem.

Sprzeczne oczekiwania rynku

Kolejnym wyzwaniem, jakie stoi przed branżą kosmetyczną, są plastikowe opakowania. Jak można przeczytać w opublikowanym w 2019 r. Raporcie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego „Strategia Plastikowa i Kosmetyki”, konieczne jest znalezienie równowagi między oczekiwaniami konsumentów w odniesieniu do wyglądu i funkcjonalności opakowania a jego wpływem na środowisko. Ale — jak zaznaczają autorzy — to zadanie niezwykle trudne, momentami wręcz niemożliwe. Oczekiwania konsumentów bowiem mają i zawsze będą miały znaczący wpływ na działania podejmowane przez branżę, a nie są one jednoznaczne. Jedni wybierają rozwiązania zrównoważone, drudzy — przywiązują wagę do wyglądu czy walorów użytkowych.

Konkluzja raportu jest taka, że wyzwaniem przemysłu kosmetycznego jest zapewnienie, aby wymogi dotyczące bezpieczeństwa opakowania dla zdrowia oraz dla środowiska spotkały się w tym samym opakowaniu. Stąd niezwykle ważne są działania na rzecz zwiększania świadomości konsumentów o wpływie opakowań na środowisko, w tym postępowania z nim po zużyciu produktu.

Pod jednym dachem

W Koszalinie od blisko 30 lat działa firma MPS International. Koncepcja biznesowa tego przedsiębiorstwa zakłada kompleksową produkcję kosmetyków i opakowań do nich, jednakże nie jako właściciel marki kosmetycznej, ale jako usługodawca dla największych graczy tego wymagającego rynku.

— Mamy wieloletnie doświadczenie w kompleksowym projektowaniu wyrobów kosmetycznych, w tym w opracowywaniu formuł kosmetyków, które trafiają na półki w drogeriach, jak i tych bardziej wymagających preparatów — dla aptek — mówi Wanda Stypułkowska, prezes MPS International.

— Do każdego kosmetyku możemy zaproponować odpowiednie opakowanie, by nie tylko gwarantowało ono bezpieczeństwo samego produktu i spełniało wysokie wymagania jakościowe, ale także zapewniało wygodę i satysfakcję w użytkowaniu oraz odpowiadało oczekiwaniom klienta, co do kształtu i pojemności.

W MPS produkcja odbywa się dosłownie „pod jednym dachem”. Opakowań czy samego kosmetyku nie trzeba nigdzie transportować. Z fabryki wyjeżdżają wyroby, które mogą trafić bezpośrednio do sprzedaży.

— W ten sposób po pierwsze minimalizujemy koszty, a po drugie emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Dodatkowo, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, już w 1996 r., spełniliśmy wymagania normy ISO 14001, dotyczącej ochrony środowiska. Natomiast cały Zintegrowany System Zarządzania, w skład którego wchodzą m.in. normy ISO, a także te wynikające z posiadania certyfikatów IFS HPC oraz Ecocert/Cosmos, narzuca nam ciągłe doskonalenie. Dlatego też pracujemy nad tym, by projektować kosmetyki i opakowania o minimalnie negatywnym wpływie na środowisko naturalne, prowadzić produkcję, optymalizując zużycie materiałów, a także uwzględniać wpływ samego produktu na środowisko — mówi Wanda Stypułkowska.

Podkreśla ona, że wszelkiego rodzaju normy to tylko jedna strona medalu.

— Dla nas ważny jest też aspekt etyczny, dlatego jesteśmy audytowani względem standardu etycznego SMETA. Przestrzegamy znacznie bardziej wyśrubowanych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, niż wymaga tego polskie prawo. To też ma niemałe znaczenie dla efektu finalnego, jakim jest zgodny z przepisami, bezpieczny produkt — podkreśla Wanda Stypułkowska.

Doceniają to duże firmy kosmetyczne z Polski i z zagranicy, które zlecają MPS produkcję swoich kosmetyków. Produkty z Koszalina znaleźć można na sklepowych półkach m.in. w Skandynawii (w większości aptek), Wielkiej Brytanii, krajach Beneluksu i Niemczech.

MPS International działa w sektorze, nazywanym w branży kosmetycznej, private label. Większość firm o podobnym profilu działalności realizuje zamówienia na masy kosmetyczne według specyfikacji klienta. W koszalińskim przedsiębiorstwie oferta jest dużo szersza. Tu właściciel marki może liczyć nie tylko na doradztwo, zaprojektowanie produktu i opakowania, ale także na to, że firma przeprowadzi wszelkie wymagane prawem badania bezpieczeństwa i pomoże w prawidłowym wdrożeniu wyrobu na rynek. W MPS działają cztery laboratoria: technologiczne, mikrobiologiczne, fizykochemiczne i opakowaniowe, co umożliwia kompleksową analizę produktu pod kątem jego stabilności, funkcjonalności i przede wszystkim bezpieczeństwa dla konsumenta. Dzięki temu klient oszczędza czas na wszelkiego rodzaju badaniach, które musiałby zlecić zewnętrznym firmom.

Dobre wzorce z północy

Firma MPS powstała w latach 70. ubiegłego wieku w Szwecji. I to właśnie skandynawski rodowód tłumaczy podejście przedsiębiorstwa do zrównoważonego rozwoju. Szwedzi mają wysoce rozwiniętą świadomość dotyczącą recyklingu, segregacji odpadów i ograniczania negatywnego wpływu przemysłu na środowisko.

— Dziś, gdy działania związane z ekologią stają się standardem dla firm, dla nas to nic nowego. To nasza codzienność od zawsze. W produkcji stale wdrażamy rozwiązania, zmierzające do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. Wytwarzamy opakowania z udziałem materiału pozyskanego z rynku (Post Consumer Recycling), zmniejszamy ich gramaturę, tym samym ograniczając ilość tworzywa w obrocie. Oferujemy ergonomiczne kształty, by efektywnie wykorzystać przestrzeń na paletach, a więc i w transporcie. Mamy także w ofercie opakowania z tworzywa uzyskanego z etanolu otrzymanego z trzciny cukrowej — tłumaczy Wanda Stypułkowska.

Koszalińska firma kładzie także nacisk na efektywne zarządzanie odpadami. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do selektywnej zbiórki odpadów. W zakładzie produkcyjnym stosowany jest obieg zamknięty, w ramach którego raz wykorzystane tworzywo może zostać zawrócone do ponownego użycia (Post Industrial Recycling).

MPS International ponad 10 lat temu otworzył własną podoczyszczalnię ścieków. Dzięki temu do miejskiej sieci kanalizacyjnej nie trafiają trudno rozpuszczalne w wodzie składniki kosmetyków. Z kolei w ramach swoich działań CSR firma w ubiegłym roku założyła pasiekę.

— Uznaliśmy, że to ważne, żeby wspierać rozwój pszczelej populacji. Poza tym chcemy być liderem również w działaniach wykraczających poza profil naszej działalności i edukować lokalną społeczność — dodaje prezes MPS. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu