BGK wyemituje drogowe obligacje

KAP
08-01-2009, 00:00

Drogowy fundusz ma w tym roku wydać prawie 1,5 mld zł. Słono zapłaci za koncesyjne odszkodowania.

Drogowy fundusz ma w tym roku wydać prawie 1,5 mld zł. Słono zapłaci za koncesyjne odszkodowania.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało rozporządzenie dotyczące tegorocznych wydatków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD — rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego). Fundusz chce wydać prawie 1,5 mld zł, ale nie ma aż tak dużej kwoty, więc w grę wchodzi emisja przez bank obligacji za 600 mln zł. Resort przekonuje jednak, że nie zwiększy to zadłużenia banku, ponieważ niedawno anulował niewykorzystane kredyty na inwestycje w autostrady (m.in. trasę A2) z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Ich wysokość to aż 336 mln EUR.

— Nie istniała potrzeba dalszego korzystania z kredytów EBI w finansowaniu projektów, których dotyczyły, a nie było możliwości wykorzystania ich do finansowania innych projektów — poinformowano nas w resorcie infrastruktury.

KFD ma w tym roku sporo wydatków. Około 540 mln zł przeznaczy na "odnowę i rehabilitację" dróg, a w sumie na inwestycje w budowę i remont tras wyłoży grubo ponad 900 mln zł. Aż 218 mln zł zarezerwuje też na odszkodowania dla autostradowych koncesjonariuszy. Już pewne jest, że 77,5 mln zł z tej kwoty zapłaci jako odszkodowanie dla firmy Gdańsk Transport Company (GTC), koncesjonariusza A1 Gdańsk — Nowe Marzy. Spółka może je otrzymać, bo przed laty, kiedy uzgadniała z rządem warunki budowy trasy, kierowcy ciężarówek płacili za przejazd na bramkach, co skutecznie zniechęcało ich do korzystania z płatnych tras. W 2005 r. rząd i parlament zdecydowały, że będą kupować tylko winiety (Bruksela wymagała funkcjonowania tylko jednego systemu opłat), co znacznie zwiększyło prognozy natężenia ciężkiego ruchu na płatnych trasach. W rezultacie GTC musiał zainwestować w grubszą niż planował nawierzchnię i dlatego teraz może otrzymać odszkodowanie.

GTC dostanie także z KFD 264 mln zł za dostępność trasy dla kierowców. W okresie rządów PiS mówiono nawet o wyższych kwotach, więc obecnie szacowana nie budzi zdziwienia, ale jeśli doliczymy do niej odszkodowanie, to kasa dla GTC zaczyna robić wrażenie.

W rozporządzeniu podano też, że koncesjonariusz otrzymał gwarancje na kredyty wysokości 1,28 mld EUR na budowany odcinek z Nowych Marzów do Torunia, a wcześniej przyznane miał 768 mln EUR gwarancji na kredyty dla trasy Gdańsk — Nowe Marzy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / BGK wyemituje drogowe obligacje