Biega z CZT: rozliczenia PKP PR uniemożliwiają kontrolę przewozów; PKP PR zaprzecza

Polska Agencja Prasowa SA
26-01-2006, 19:37

Rozliczenia PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) co roku dokonywane są w inny sposób w celu uniemożliwienia rzetelnej kontroli wykonanych przewozów - uważa Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT). Rzecznik PKP PR Łukasz Kurpiewski zapewnia, że samorządy mają wgląd do dokumentów, na podstawie których mogą ocenić funkcjonowanie i rozliczanie PKP PR.

Rozliczenia PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) co roku dokonywane są w inny sposób w celu uniemożliwienia rzetelnej kontroli wykonanych przewozów - uważa Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT). Rzecznik PKP PR Łukasz Kurpiewski zapewnia, że samorządy mają wgląd do dokumentów, na podstawie których mogą ocenić funkcjonowanie i rozliczanie PKP PR.  

    Jak powiedział PAP Kurpiewski, tezy przekazane na konferencji godzą w dobre imię spółki PKP Przewozy Regionalne i w związki z tym spółka rozważa złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa do prokuratury. 

    Biega powiedział na czwartkowej konferencji prasowej, że PKP PR nie przedstawiają w rozliczeniu dowodów księgowania m.in. przychodów w zakładach regionalnych oraz kosztów przejazdów pociągów (pociągokilometrów - pockm). Ponadto, podkreślił Biega,  przewoźnik nie wykazuje przychodów z przejazdów m.in. bezbiletowych i z biletami sieciowymi.

    Biega zaznaczył, że pozycje nie ujęte przez przewoźnika w rozliczeniu rocznym, mogą stanowić ponad 10 proc. osiąganych przychodów. "Brak tych kwot powiększa roszczenia przewoźnika do otrzymania wyższej dotacji od samorządów" - podkreślił.

    Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 21 kwietnia 2004 roku w sprawie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, urzędy marszałkowskie są zobowiązane do organizowania i dofinansowywania regionalnych przewozów pasażerskich na terenie swojego regionu.

    "Do zbilansowania wyniku finansowego, spółce potrzeba ok. 35 mln zł, a nie 337 mln zł, jak wynika z oczekiwań PKP PR" - powiedział Biega.

    Łukasz Kurpiewski powiedział w czwartek PAP, że w umowach, które zawiera PKP PR z urzędami wojewódzkimi, znajdują się zapisy umożliwiające samorządom przeprowadzenie kontroli w kolejarskiej spółce oraz wgląd do wszystkich dokumentów, na podstawie których można ocenić sposoby funkcjonowania i rozliczania PKP PR.

    "Przedstawiamy zarówno kwartalne, jak i roczne raporty. Ze sposobu naszego funkcjonowania rozliczamy się z samorządami" - podkreślił Kurpiewski.

     "Tezy przekazane na konferencji, zorganizowanej przez CZT, godzą w dobre imię Przewozów Regionalnych. Spółka rozważa możliwość złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa do prokuratury" - zapowiedział Kurpiewski. 

    Biega przypomniał, że PKP od 1987 r. nieprzerwanie traci udział w rynku przewozów. "Polskie koleje w latach 80. miały pozycję jednej z największych kolei na świecie. Obecnie w UE, mniej podróży na mieszkańca od Polski mają tylko Litwa i Grecja, pozbawione praktycznie sieci kolejowej" - podkreślił.

    Biega dodał, że PKP PR nie zapewnia zazwyczaj czynnych kas i poczekalni na stacjach m.in. w Katowicach i we Wrocławiu. Zarzucił przewoźnikowi narzucanie wysokich kosztów obsługi handlowej, od 8 do 10 zł za pockm. Dla porównania przewoźnik autobusowy nalicza 3 zł opłaty handlowej.

    Według niego, do 2008 r. PKP PR stracą pozycję dominującą na rynku przewozów kolejowych.

    Z danym PKP Przewozy Regionalne wynika, że spółka przewozi blisko 450 tys. pasażerów dziennie. Firma zatrudnia 19,5 tys. osób. Posiada m.in. 3 tys. 827 wagonów i 1 tys. 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Prowadzi przewozy regionalne, międzywojewódzkie, międzynarodowe w ruchu dalekobieżnym i przygranicznym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Biega z CZT: rozliczenia PKP PR uniemożliwiają kontrolę przewozów; PKP PR zaprzecza