Bieganie wciąż na fali wznoszącej

Karolina Zawadka
aktualizacja: 13-02-2017, 12:26

POMYSŁ NA BIZNES: Moda na zdrowy tryb życia i aktywność fizyczną pociąga za sobą coraz większe zainteresowanie imprezami biegowymi w Polsce

W ostatnich latach Polacy zaczęli przywiązywać dużą wagę do zdrowego trybu życia. Na znaczeniu zyskała aktywność fizyczna oraz zdrowe żywienie. Jako najprostsza forma aktywności niezwykle popularne stało się bieganie.

DEMOKRATYCZNY SPORT:
Zobacz więcej

DEMOKRATYCZNY SPORT:

„Jeśli chcesz biegać, przebiegnij kilometr… jeśli chcesz zmienić swoje życie, przebiegnij maraton” — mawiał Emil Zatopek, jeden z najlepszych lekkoatletów wszech czasów. Obecnie bieganie jest najbardziej rozwijającą się formą aktywności fizycznej w Polsce — twierdzi Wojciech Kopeć, maratończyk, założyciel Running Consulting Wojciech Kopeć. ARC

Moda całoroczna

Imprezy biegowe są organizowane są w całym kraju bardzo często — na różnych dystansach: od kilku kilometrów do pełnego maratonu, a nawet dłuższe. Zazwyczaj biegi na dystansach krótszych niż 10 km gromadzą uczestników w liczbie nieprzekraczającej 1000 osób, natomiast o dłuższych przybierają już postać imprez masowych. Umożliwiają one rywalizację, ale mają również wiele innych celów: popularyzują zdrowie i zdrowy tryb życia poprzez wysiłek fizyczny, często wspierają przedsięwzięcia charytatywne czy promują regiony. Organizowane są przez cały rok, ale największa ich intensywność przypada na sezony wiosenny i jesienny. Oprócz mody na zdrowy styl życia na popularność maratonów wpływają również emocje związane z wielkim wysiłkiem, a także sceneria, w której się odbywają. Jednak przy obecnej liczbie organizowanych imprez to już nie wystarczy. Przyciągnięcie kolejnych uczestników wymaga od organizatorów dużych umiejętności.

Oprócz mody na zdrowy styl życia na popularność maratonów wpływają również emocje związane z wielkim wysiłkiem, a także sceneria, w której się odbywają.

Zadanie organizatora

Organizowane są zarówno biegi przełajowe, jak i uliczne. Ich organizacja jest dużym przedsięwzięciem i składa się na nią wiele czynników. Najważniejsze jest stworzenie projektu organizacji ruchu, który musi być zatwierdzony przez odpowiednie urzędy, oraz uzyskanie pozwolenia na zorganizowanie danego biegu. Wszystkie procedury zależą od miejsca, gdzie dana impreza ma się odbyć. Jeśli bieg organizowany jest na terenie prywatnym, wystarczy porozumieć się z jego właścicielem, w tym przypadku nie jest konieczne pozwolenie władz. Jeśli ma się odbywać na obszarach leśnych, konieczne jest nawiązanie współpracy z nadleśnictwem. Jeśli obszar nie jest objęty ścisłą ochroną, zazwyczaj nie ma większych problemów. Więcej zamieszaniajest przy organizacji biegów w mieście.

— Jeśli bieg organizowany jest na terenach miejskich, należy zwrócić się o pozwolenie do zarządcy dróg. Gdy zarządcą jest gmina, czyli burmistrz albo wójt, to u nich można uzyskać potrzebne dokumenty. Zazwyczaj nie ma z tym problemu i wykonywane jest to nieodpłatnie, ponieważ organizacja takiego biegu to także promocja regionu. Bieganie staje się coraz bardziej popularne, więc organizacja takich imprez może ściągać nowych ludzi do miast — tłumaczy Wojciech Kopeć z Running Consulting Wojciech Kopeć, organizator największego biegu z atestem Polskiego Związku Lekkiej Atletyki na terenie Warmii i Mazur.

Jeżeli trasa ma przebiegać przez drogi powiatowe, problemów jest więcej. Konieczne jest zezwolenie urzędu powiatowego. Na tym szczeblu pobierana jest opłata skarbowa za używanie dróg. Należy również wykupić mapki wysokościowe, na które nanosi się przebieg trasy z uwzględnieniem zamkniętych dróg i osób pilnujących, w tym patroli służb porządkowych. Taki dokument musi być zatwierdzony przez policję wojewódzką. Analogiczne czynności należy wykonać w przypadku dróg wojewódzkich. O tym, czy można przeprowadzić bieg, zawsze decyduje najwyższy szczebel.

— W mniej rozwiniętych regionach Polski problem wysokich opłat nie istnieje, ponieważ urzędy chętnie z nami współpracują. To jest dla nich duża reklama i dobry sposób promocji — twierdzi Wojciech Kopeć. Opłaty za zezwolenia są niewielkie, jednak w większych miastach, np. w Warszawie, są wyższe, ponieważ organizatorzy imprez biegowych często ponoszą koszty związane z zamknięciem dróg. Dla zwiększenia prestiżu biegi organizowane na utwardzonych drogach mogą być atestowane przez Polski Związek Lekkiej Atletyki, który dokona dokładnego pomiaru trasy. Atest ważny jest 5 lat. Bardzo ważnym elementem biegowej imprezy jest zapewnienie opieki medycznej. Należy powiadomić służby porządkowe (policję, straż pożarną, straż miejską oraz OSP), komunikację miejską czy pobliskie szpitale. Często przy takich imprezach pomagają służby porządkowe, zabezpieczając trasę biegu, szczególnie na terenie miast. Do zadań organizatorów należy również przygotowanie medali, dyplomów czy numerów startowych. Firmy zajmujące się oprawą imprez biegowych zapewniają koszulki, płyny oraz posiłki regeneracyjne. Czasami zapewniają je sponsorzy — takie eventy stały się ostatnio bardzo popularne. Ważną sprawą jest dobrze przeprowadzona akcja promocyjna w celu zachęcenia jak największej liczby uczestników. Oczywiście zakres obowiązków organizatora zależy od tego, czego oczekuje od danej firmy osoba zlecająca bieg. Często zlecają je instytucje publiczne, np. urzędy czy ośrodki sportu i rekreacji.

— Często to właśnie instytucje publiczne, które są zleceniodawcami, opłacają imprezy biegowe. Mała może kosztować 10-15 tys., górnej granicy właściwie nie ma. Wszystko zależy od warunków i miejsca — tłumaczy Krzysztof Szymborski, jeden z założycieli Agencji Marketingu Sportowego Projekt Igrzyska. Czasem koszty są finansowane również z opłat startowych, które ponoszą zawodnicy.

Rynek konkurencyjny

Obecnie firm zajmujących się tego typu działalnością powstaje bardzo dużo. Konkurencja jest duża, jednak zapotrzebowanie także całkiem spore. Agencja Projekt Igrzyska została założona przez Krzysztofa Szymborskiego i Piotra Bieńkowskiego w 2014 r. dzięki dotacjom unijnym, które otrzymali na rozwój działalności. Firma Running Consulting Wojciech Kopeć powstała na początku 2016 r. Przy organizacji imprez biegowych współpracuje z Agencją Projekt Igrzyska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Zawadka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu