Bittel: program inwestycyjny najważniejszym wyzwaniem dla kolei na 2018

PAP
aktualizacja: 26-12-2017, 15:42

Realizacja inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego będzie jednym z największych wyzwań na kolei w roku 2018 - ocenił wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel.

"Wyzwań jest kilka, ale najważniejszym jest inwestycyjny Krajowy Program Kolejowy. Trzeba też pamiętać o trwającym Programie Inwestycji Dworcowych. Mam nadzieję, że prace studialne, analityczne będą powoli wchodziły w realizację faktyczną" - powiedział Bittel.

Wiceminister powiedział, że spodziewa się, iż w nadchodzącym roku PKP Intercity będą podpisywały kolejne umowy na modernizację taboru.

"Zakładam, że na początku przyszłego roku PKP Intercity zostanie podpisana duża umowa modernizacyjna" - powiedział wiceminister Bittel.

Krajowy Program Kolejowy zakłada, że do roku 2023 wydatki inwestycyjne na infrastrukturę kolejową sięgną blisko 67 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe przyznały niedawno, że notują oszczędności na organizowanych przetargach, dzięki czemu przechodzą do realizacji kolejnych projektów.

Do świąt Bożego Narodzenia PKP PLK podpisały umowy wartości kosztorysowej blisko 23 mld zł. Rzeczywista wartość podpisanych umów jest bliska 17,5 mld zł. Wypracowane w ten sposób oszczędności przetargowe przeznaczane są na realizację nowych projektów. Są to między innymi takie projekty jak realizacja w ramach krajów instrumentów CEF (Łącząc Europę - PAP) trasy Rail Baltica na odcinku Białystok - Ełk czy trasy Opole - Kędzierzyn Koźle.

Program Inwestycji Dworcowych to pierwsza tak duża inicjatywa, dzięki której unowocześnione zostaną dworce kolejowe w całym kraju. Na liście obiektów przewidzianych do przebudowy znalazły się nie tylko budynki służące pasażerom z największych polskich miast, ale także bardzo wielu mniejszych miejscowości. Program, który ma się zakończyć w 2023 r. obejmuje 186 obiektów.

Ogłoszona przez PKP Intercity w grudniu tego roku nowa strategia taborowa do 2023 roku zakłada przeznaczenie ponad 7 mld zł przeznaczy na modernizację i zakup taboru. Program obejmuje modernizację i zakup wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Spółka zainwestuje też w modernizację stacji postojowych czy myjnie.

Środki na jego realizację będą pochodzić z różnych źródeł, m.in. spółka posłuży się swoimi zasobami finansowymi, pieniędzmi z dokapitalizowania z PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych. PKP Intercity zamierza również pozyskać środki z UE - blisko 790 mln zł.

Jak zapowiada spółka, po zakończeniu programu, pociągi PKP Intercity w blisko 80 proc. będą zestawiane z nowego lub zmodernizowanego taboru.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Bittel: program inwestycyjny najważniejszym wyzwaniem dla kolei na 2018