Biurokracja odstrasza od pomocy publicznej

DI
opublikowano: 10-10-2012, 00:00

Blisko 62 proc. przedsiębiorców uważa, że niewiele wie o prawie pomocy publicznej — wynika z danych UOKiK.

W 2011 r. wysokość wsparcia udzielonego w ramach pomocy publicznej wyniosła 21,5 mld zł — wynika ze wstępnych danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd zapytał 1200 przedsiębiorców, co wiedzą o pomocy publicznej i jak oceniają swoją wiedzę. Większość badanych (61,8 proc.) ocenia swoją wiedzę jako słabą i raczej słabą.

Najlepszą opinię na temat zasad pomocy publicznej miały mikroprzedsiębiorstwa. Ankietowani musieli także wskazać instytucje, które udzielają pomocy publicznej — 40 proc. badanych błędnie twierdzi, że to prezes UOKiK udziela pomocy publicznej. W pozostałych przypadkach odsetek prawidłowych odpowiedzi był wysoki. Ankietowani prawidłowo wskazywali np. na prezydentów, burmistrzów miast (84,5 proc.). Prawie 25 proc. badanych przedsiębiorców ubiegało się o przydzielenie pomocy publicznej w latach 2010-11. Najmniejsza skłonność do ubiegania się o wsparcie charakteryzowała mikroprzedsiębiorstwa (13,8 proc.). Największa — duże firmy (30,2 proc.). Przedsiębiorcy nie ubiegali się o udzielenie pomocy ze względu na brak takiej potrzeby, niewielką wartość wsparcia, brak wiedzy, informacji, czasu, biurokrację i skomplikowane procedury.

Urząd przypomina, że pomoc publiczna to pieniądze przyznawane przez państwo, udzielane na warunkach korzystniejszych niż na rynku i uprzywilejowujące określonych przedsiębiorców. Są to m.in. różnego rodzaju subwencje,dodatki, zwolnienia podatkowe służące wsparciu przedsiębiorców z danego sektora (pomoc sektorowa) czy mniej rozwiniętych regionów UE (pomoc regionalna).

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu