Biznes jeszcze czyta

Małgorzata Mierżyńska
opublikowano: 12-11-2007, 00:00

Polscy menedżerowie czytają sporo prasy. Tyle że nie są to wyłącznie dzienniki ekonomiczne.

Dzienniki i dodatki ekonomiczne

Polscy menedżerowie czytają sporo prasy. Tyle że nie są to wyłącznie dzienniki ekonomiczne.

— W Polsce rolę prasy ekonomicznej przejęły w znacznym stopniu gazety codzienne z dodatkami gospodarczymi. Najlepszym dowodem na brak popytu na tytuły stricte biznesowe były upadki „Businessman Magazine” i „Business Week” w 2005 r. — uważa Jerzy Karwelis, dyrektor wydawniczy miesięcznika „Forbes”.

Na szczęście jednak nawyk czytania prasy nie opuszcza 9 na 10 menedżerów.

— Wbrew popularnemu w mediach przekonaniu, że w związku z coraz większym znaczeniem internetu czytelnictwo prasy drukowanej spada, z naszych badań wynika, że wśród polskich menedżerów nie widać odwrotu od papieru, a czytelnictwo w tej grupie utrzymuje się na stabilnym poziomie — mówi Izabella Anuszewska z MB SMG/KRC.

Gazety gospodarcze

Czołówkę prasy ekonomicznej tworzą: „Gazeta Prawna” (około 33 proc. czytelników wśród menedżerów), „Puls Biznesu” (ponad 13 proc.), giełdowy „Parkiet” i „Gazeta Podatkowa” (ich czytelnictwo w tej grupie nie przekracza kilku procent).

„Prawna”, aspirująca do do miana największego dziennika gospodarczego, od kilku lat poszerza tematykę, by odejść od wizerunku „gazety dla księgowych”. W listopadzie zaczęła kampanię reklamową, akcentującą rzetelność, obiektywizm i szybkość w przekazywaniu informacji, a nie wiedzę specjalistyczną, jak sugeruje jej tytuł. Jej sprzedaż (rozpowszechnianie płatne razem) — jak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP) — wzrosła od ubiegłego roku do września br. z 75,2 tys. do 76 tys. egzemplarzy. „Parkiet” zwiększył w tym czasie sprzedaż z niecałych 11 tys. do ponad 12 tys. egz.

„Puls Biznesu” sprzedaje ponad 26 tys. egz. Żeby gazeta jeszcze bardziej odpowiadała oczekiwaniom biznesowych czytelników, „PB” zmienił w tym roku makietę, rozbudował dział Inwestor i stworzył codzienne strony tematyczne, m.in. o karierze i reklamie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Działy ekonomiczne

W czołówce dzienników czytanych przez menedżerów jest „Rzeczpospolita”, która sprawy gospodarcze stawia na równi z innymi. Jej zasięg wśród kadry menedżerskiej, przekracza 50 proc. Jednak jej sprzedaż w ostatnim roku spadła o ponad 10 tys. egz. — do niecałych 162 tys. we wrześniu br. Z badań PRO MB SMG/KRC wynika, że największy zasięg wśród menedżerów ma „Gazeta Wyborcza” — prawie 95 proc. Dział gospodarczy — standardowo pięć stron redakcyjnych — od początku był oczkiem w głowie szefów gazety. W marcu br. zaczęła ona wydawać także ośmiostronicowy dodatek „Gazeta Pieniądze”, który koncentruje się na finansach osobistych. Wyraźnie do grupy menedżerskiej skierowana jest ostatnia kolekcja książkowa „GW” — „Biznes”, przygotowana we współpracy z Państwowym Wydawnictwem Naukowym.

Walczący o czytelników „Dziennik” wyodrębnił osobny grzbiet gospodarczy i nadał mu własną tożsamość. Od maja br. jest to codzienna 16-stronicowa wkładka „Dziennik Finansowy” z logo „The Wall Street Journal Polska”, podzielona na sekcje: Wydarzenia, Firmy, Vademecum, Finanse i banki, Giełda, Prawo. To najwyraźniej próba uszlachetnienia wizerunku i przyciągnięcia dodatkowych reklam. Konkurencja wskazuje jednak na widoczny dysonans między ocierającym się często o sensację grzbietem głównym a stonowanym, specjalistycznym dodatkiem gospodarczym. Jeśli celem redakcji było podebranie czytelników biznesowych „Rzeczpospolitej”, „Gazecie Prawnej” i „Pulsowi Biznesu”, to — przynajmniej do tej pory — się nie udało. Poczytność „Dziennika” wśród menedżerów wynosi tylko 9 proc.

Małgorzata Mierżyńska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Mierżyńska

Polecane