Biznes na obszarach wiejskich bez wsparcia nie ma szans

Sylwester Sacharczuk
opublikowano: 12-12-2011, 00:00

Aby przedsiębiorczość poza miastami się rozwijała, konieczne jest uproszczenie zasad i zmiany w prawie

Powstawanie i prowadzenie biznesu na wsi łączy się z wieloma barierami. Co głównie stoi na przeszkodzie w rozwoju przedsiębiorczości? Jakie są pod tym względem słabe strony wsi i co należy zmienić?

To postanowiła sprawdzić Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, przeprowadzając raport na ten temat. W badaniach brały też udział Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa (IRWiR) Polskiej Akademii Nauk oraz Europejskie Centrum Przedsiębiorczości (ECP). Wnioski? Mimo wielu deklaracji, dokumentów i programów wspieranych z unijnych środków poziom przedsiębiorczości na obszarach wiejskich praktycznie się nie rozwija.

Kłody pod nogi

— Najczęstszą przyczyną wskazywaną przez przedsiębiorców są skomplikowane przepisy prawne, zupełnie niedostosowane do realiów i skali działania małych firm. To najczęściej niewielkie rodzinne przedsiębiorstwa, które muszą się zmierzyć z ogromem przepisów i przejść prawdziwą papierową drogę przez mękę — mówi dr Iwona Nurzyńska z IRWiR.

Rozwój firm jest też blokowany przez niski poziom infrastruktury (drogi i łączność) oraz utrudniony dostęp do kapitału, szkoleń i doradztwa. Nie bez znaczenia jest też mniejszy popyt związany z niższymi dochodami mieszkańców wsi. To wszystko powoduje, że wskaźnik przedsiębiorczości — czyli liczba firm na tysiąc mieszkańców — na obszarach wiejskich jest dwukrotnie niższy niż w miastach. Zarejestrowanych jest tu 24 proc. wszystkich przedsiębiorstw.

Nie oznacza to jednak, że pozostali mieszkańcy wsi utrzymują się z rolnictwa.

— W Polsce działa blisko 1,6 miliona gospodarstw rolnych, ale tylko co dziesiąte można uznać za konkurencyjne i będące w stanie zapewnić zadowalające dochody rolniczym rodzinom — mówi dr Jerzy Kwieciński, wiceprezes ECP. Spada też udział osób zatrudnionych w rolnictwie. W 2007 r. tą działalnością zajmowało się 15,8 proc. mieszkańców kraju, dwa lata później już tylko 13,4 proc. To oznacza, że na wsi jest ogromne bezrobocie ukryte.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Szacujemy, że zjawisko to obejmuje aż 900 tys. osób. Największe jest wśród młodych do 34. roku życia i wynosi 64 proc. Jednak obszary wiejskie mają mało propozycji pracy, które odpowiadałyby ambicjom młodych. Dlatego konieczne jest zaktywizowanie tej części społeczeństwa w inny sposób, przez rozwój przedsiębiorczości — mówi dr Jerzy Kwieciński.

Potrzeba nowego systemu

Mieszkańcy wsi, którzy nie chcą uprawiać ziemi ani prowadzić hodowli, mają ogromne problemy z uzyskaniem unijnych środków na tworzenie mikroprzedsiębiorstw.

Z 7 tys. złożonych wniosków aż 70 proc. zostało odrzuconych. W efekcie budżet unijnego wsparcia na Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora rolnego i rozwój obszarów wiejskich” musiał zostać zredukowany o ponad 60 proc. Jedną z głównych przyczyn są skomplikowane zasady projektów i kryteria dostępu. Ale eksperci widzą też błędy w systemie wsparcia.

— Jeśli na to samo przedsiębiorcy mogą dostać pieniądze z kilku unijnych programów, nic dziwnego, że wykorzystują źródło, które stawia mniejsze wymagania, a w drugim są ogromne trudności z zakontraktowaniemdostępnych środków — mówi Mirosław Drygas z IRWiR.

Jakie działania mogą pomóc w rozwoju przedsiębiorczości poza miastami? — Trzeba stworzyć nowy, kompleksowy system wsparcia dotyczący osób zakładających własny biznes na terenach wiejskich. Konieczne jest uproszczenie zasad pomocy i przepisów prawa oraz ich dostosowanie do skali działania i realnych potrzeb małych firm — mówi Jerzy Kwieciński.

Nowy program miałby oferować pomoc nie tylko przed uruchomieniem działalności, ale także w trakcie i podczas prowadzenia firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane