Biznes reklamowy Amazona rośnie szybciej od oczekiwań

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2018-09-19 13:59

Biznes reklamowy Amazona rośnie szybciej niż oczekiwano na rynku zdominowanym przez Facebooka i Google’a.

Największy na świecie sklep internetowy wygeneruje w tym roku 4,61 mld USD ze sprzedaży reklam w Stanach Zjednoczonych, co stanowi 4,2 proc.  całego rynku reklam internetowych, wynika z szacunków firmy EMarketer. Wcześniej prognozowała ona, że przychody z tytułu reklam w 2008 r. amerykańskiego giganta wyniosą około 2,89 mld USD. Uaktualniona prognoza EMarketer, odzwierciedla zarówno zmianę księgową dokonaną przez Amazon, jak również zwiększony popyt ze strony reklamodawców.

Amazon
fot. Bloomberg

Google i Facebook pozostają dominującymi firmami w segmencie reklamy cyfrowej, z łącznym udziałem sięgającym  58 proc. rynku o wartości 111 mld USD. W porównaniu z 2017 r. udział zmniejszył się z poziomu 59 proc..

Według Monicy Peart, analityczki EMarketer, Amazon jest najbliżej klientów w momencie zakupu w porównaniu z Google i Facebookiem, które są z kolei lepsze do budowania rozpoznawalności marki.

Amazon jest atrakcyjnym miejscem do reklamowania się przez sprzedawców internetowych, ponieważ wiele wyszukiwań produktów zaczyna się na jego stronie, a nie na Google Alphabet. Ponad połowa produktów sprzedawanych na Amazonie pochodzi od zewnętrznych sprzedawców, którzy płacą gigantowi e-commerce prowizję od każdej sprzedaży. Duża liczba produktów na stronie i konkurencja ze strony milionów kupców zmusza ich do reklamowania się. 

Rozwijająca się branża reklamowa pomogła wznieść kurs akcji Amazona na nowe maksima. Akcje Amazona  wzrosły w tym roku o 66 proc., a spółka z Seattle jako druga na świecie po Apple przekroczyła poziom 1 bln USD wartości rynkowej.

.