Biznes wciąż lubi Służewiec

Materiał partnera
28-10-2016, 09:26

Ta część miasta, mimo złej prasy nadal cieszy się popularnością. Na firmy czeka tu bowiem dużo nowoczesnej powierzchni biurowej i atrakcyjne czynsze. Dużym atutem jest też dostęp do drogi ekspresowej S79, obwodnicy Warszawy oraz międzynarodowego Lotniska Chopina i oczywiście Szybkiej Kolei Miejskiej, którą można traktować jak trzecią linię metra

Warszawski Służewiec Przemysłowy to największy obszar biurowy w naszym kraju, w którym dotychczas powstało ponad 75 nowoczesnych biurowców liczących — łącznie około 1 mln mkw. Zainteresowanie ich ofertą nie słabnie, o czym świadczą nowe kontrakty najmu. Nawet jeżeli założymy pesymistyczny scenariusz dotyczący współczynnika pustostanów na poziomie 15-20 proc., to w dalszym ciągu na Służewcu wynajętych będzie 800-850 tys. mkw. Te dane najlepiej świadczą o popularności tej części Warszawy.

— Firmy obecne na Służewcu mają blisko do swoich klientów czy partnerów biznesowych i muszą tam pozostać choćby ze względu na realizację własnego biznesu — są to grupy mediowe czy firmy obsługujące floty samochodowe — podkreśla Izabela Kapil, vice president portfolio management — Europe w funduszu Heitman, do którego należy kompleks Marynarska Business Park (MBP).

— Posiadanie biura na Służewcu Biznesowym ma więc swoje atuty — wbrew opiniom niepopartym danymi i złemu PR- -owi, który towarzyszy tej części Warszawy — dodaje Izabela Kapil.

Nowe projekty

Niedawno w Londynie pojawiły się plakaty z żabą w niebiesko-biało-czerwonym krawacie i hasłem „zmęczony mgłą? Spróbuj żab! Wybierz La Défense!”. To francuska odpowiedź na brexit i zaproszenie do wyprowadzki z londyńskiego City do paryskiego La Défense. La Défense, w którym jeszcze w latach 50. ubiegłego wieku dominowały zakłady przemysłowe, hurtownie, a nawet gospodarstwa rolne, dziś jest największym zagłębiem biurowym nie tylko Paryża, ale również całej Francji — na 3 mln mkw. powierzchni biur pracuje tu około 150 tys. osób, przy czym trzykrotnie więcej codziennie tędy przejeżdża. Warto zwrócić uwagę, że obok siedzib koncernów znajdziemy hotele oferujące ponad 2,6 tys. pokoi, centra handlowo-rozrywkowe, osiedla mieszkaniowe, a także około 50 kawiarni i restauracji oraz liczne przestrzenie publiczne i zielone dziedzińce, otwarte dla wszystkich spacerowiczów. Parki i tereny zielone zajmują w sumie około 11 ha, a główną oś La Défense tworzy deptak. Dzielnica żyje przez całą dobę, a komunikację z całym Paryżem ułatwia jej stacja metra oraz kolei miejskiej RER. To wszystko sprawia, że La Défense może przedstawić wiele atutów globalnym korporacjom z City.

Podobny potencjał — oczywiście w swojej skali — ma warszawski Służewiec, na którym obecnie pracuje około 83 tys. osób.

— Niewątpliwym atutem tej lokalizacji jest współczynnik miejsc parkingowych w obiektach biurowych, który jest trzy-, a nawet czterokrotnie wyższy niż w przypadku inwestycji na terenie Centralnego Obszaru Biznesu i na Obrzeżach Centrum — tu wynosi on 1 miejsce na 150 mkw. wynajętej powierzchni biurowej. Tymczasem np. w Marynarska Business Park 1 miejsce parkingowe przypada na 35 mkw. wynajętego biura. I oczywiście nie można zapominać o samym koszcie najmu — ze względu na odległość od Centrum Służewiec jest tań- szy o około 30 proc. właśnie w porównaniu z centralnymi obszarami (Centralnym Obszarem Biznesu i Obrzeżami Centrum). Jednocześnie, ze względu na infrastrukturę, ma dostęp do drogi ekspresowej S79, obwodnicy Warszawy oraz międzynarodowego Lotniska Chopina. W przypadku kompleksu Marynarska Business Park oprócz wymienionych atutów obiekt jako jedyny na Służewcu zlokalizowany jest w bezpo- średnim sąsiedztwie stacji Szybkiej Kolei Miejskiej, którą możemy właściwie przyrównać do trzeciej linii metra — tłumaczy Izabela Kapil.

Również Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL, zapewnia, że Służewiec pozostaje atrakcyjną lokalizacją dla firm, o czym świadczy fakt, że wiele z nich w ostatnim czasie przeprowadziło się z jednego do drugiego budynku ulokowanego w tym rejonie.

— Realizowane właśnie lub planowane zmiany w infrastrukturze transportowej pozytywnie wpłyną na postrzeganie tej lokalizacji, chociaż oczywiście sam okres ich przeprowadzania to czas utrudnień w dostępie do tej części Warszawy. Najbardziej oczekiwaną inwestycją jest budowa nowej linii tramwajowej wzdłuż al. Wilanowskiej, która znacznie podwyższy atrakcyjność komunikacyjną Służewca i przyczyni się do większego zainteresowania firm tym miejscem — zauważa Polkowski.

Do pracy SKM

Biurowce na Służewcu rozwijają się szybciej niż infrastruktura drogowa w tym rejonie, co prowadzi do regularnego zakorkowania. Ale śladem takich metropolii, jak Madryt czy Londyn, władze Warszawy i Mazowsza we współpracy ze spółkami kolejowymi starają się włączać szlaki kolejowe do układu komunikacji publicznej. Akurat rejon Służewca, z racji swojej industrialnej przeszłości, jest doskonale skomunikowany z innymi dzielnicami miasta głównie za sprawą linii kolejowej SKM, dojeżdżającej do stacji Warszawa Służewiec, tuż obok biurowców (m.in. Marynarska Business Park) przy ul. Taśmowej. SKM gwarantuje szybki dojazd do pracy tysiącom warszawiaków. Jej walory są oczywiste: nie stoi w korku, jest punktualna, szybka i komfortowa. Nic dziwnego, że wszyscy chętnie z niej korzystają. W 2015 r. przewiozła 25 mln pasażerów, czyli prawie 68,5 tys. osób dziennie. A linia S2, która łączy Śródmieście z biznesową częścią Służewca, w rekordowym miesiącu przewiozła aż 887 tys. osób.

— Dziś dzięki liniom SKM (S2 i S3), a także linii Kolei Mazowieckich: KML (linia lotniskowa) z centrum Warszawy można dojechać do przystanku Warszawa Służewiec w 16-18 minut — wylicza Piotr Kostrzewa, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM).

Jego zdaniem, obecny system znacznie się poprawi po utworzeniu nowej linii SKM Piaseczno — Legionowo korzystającej z przystanku Warszawa Służewiec. Linia obwodowa, która ma zostać zmodernizowana do 2018 r., zapewni natomiast przesiadki z drugiej nitki metra na przystanku Warszawa Koło oraz z pierwszej linii na stacji Warszawa Gdańska.

Oprócz wsparcia komunikacyjnego obszarów już zamieszkanych kolej przyczynia się również do wzrostu wartości gruntów w jej pobliżu i ich atrakcyjności. Zasilana elektrycznie kolejka jest również ekologiczna, a jej nowoczesne składy są mniej hałaśliwe. Nie jest więc uciążliwa dla pracowników okolicznych biur i mieszkańców.

Oprócz modernizacji SKM zmiany czekają również kierowców: w sierpniu 2016 r. ruszyły także prace mające na celu poszerzenie ul. Marynarskiej. Potrwają dwa lata. W 2018 r. zostanie przedłużona ul. Woronicza w kierunku al. Żwirki i Wigury. Urzędnicy chcą także przedłu- żyć ul. Suwak wzdłuż torów kolejowych, by połączyć kwartały biurowców po obu stronach Marynarskiej. To nie koniec, bo nową trasę szykują Tramwaje Warszawskie. Ma ona biec przez Metro Wilanowska do Miasteczka Wilanów, z przystankiem, a zarazem węzłem przesiadkowym przy Galerii Mokotów.

— Mamy nadzieję, że istniejące plany rozwoju, które dotyczą zarówno usprawnienia komunikacji miejskiej, jak i tworzenia tkanki miejskiej z placami i terenami zielonymi, przyczynią się do poprawy reputacji, a tak- że prestiżu dzielnicy — mówi Izabela Kapil.

Mieszkania i hotele

Aktywność deweloperów mieszkaniowych w tym rejonie jest dość duża. Dla przykładu ECO-Classic ukończyła niedawno budowę osiedla Hubertus (145 lokali) przy ul. Obrzeżnej, a Murapol kupił w tym roku działkę przy ul. Cybernetyki, na której zamierza wybudować ponad 400 mieszkań. Na granicy Mokotowa z Ursynowem rusza natomiast gigantyczny projekt Fort Służew — osiedle liczące docelowo ponad tysiąc mieszkań. Łącznie w rejonie i najbliższym sąsiedztwie Służewca w ciągu najbliższych lat może powstać nawet ponad 7 tys. mieszkań. W dobrym tempie rozwija się również baza hotelowa: np. w najbliższych dwóch latach u zbiegu ul. Cybernetyki i Postępu wyrośnie Hilton Warsaw Mokotów, a przy ul. Suwak — Four Points by Sheraton Warsaw Mokotów.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Biznes wciąż lubi Służewiec