Bliska poprawa na rynku pracy w USA

Przemysław Kwiecień
opublikowano: 29-09-2009, 00:00

Miniony weekend przyniósł ważne rozstrzygnięcia polityczne. W Niemczech mamy nowe rozdanie, które daje nadzieję na rozsądną politykę gospodarczą. Na szczycie G20 globalni liderzy zgodzili się co do potrzeby zrównoważenia globalnej gospodarki, czyli zmniejszenia zależności pomiędzy nadmierną konsumpcją w jednych częściach globu (czytaj USA) a zmniejszeniem zależności od eksportu w innych (czyli w Azji, głównie w Chinach). Nawet jeśli te zmiany są istotne w dłuższej perspektywie, trudno było dopatrzyć się ich wpływu na bieżące notowania rynkowe. Tu inwestorzy zbyt zajęci są bogatym kalendarzem danych i wydarzeń, na szczycie którego jest piątkowy raport z amerykańskiego rynku pracy.

Znaczenie tej publikacji nie maleje. Zwłaszcza że przedstawiciele amerykańskiego banku centralnego w ostatnim czasie dali do zrozumienia, że zagrożenie inflacyjne zostanie uznane za bardziej realne, gdy towarzyszyć mu będzie zdecydowana poprawa na rynku pracy. Mamy zatem kopię polityki monetarnej z pierwszej połowy dekady, kiedy Fed długo powstrzymywał się przed podniesieniem stóp, właśnie ze względu na rynek pracy. Kiedy rynek przekona się, iż wyższe stopy są już "za rogiem", możemy być pewni silnej reakcji w notowaniach dolara, a być może także rynków akcji.

Ten moment wydaje się póki co odległy — w sierpniu zatrudnienie w USA było najniższe od 5 lat, co oznacza, że cały przyrost osiągnięty od czasu poprzedniej recesji został utracony. Z drugiej strony, wiele wskazuje, że sytuacja zaczyna się poprawiać. Komponenty wskaźników aktywności (ISM), które dobrze zasygnalizowały dołek na rynku pracy na przełomie roku, wykazują systematyczną poprawę. Wskazują, że zatrudnienie może niedługo przestać spadać. Potwierdzają to też tygodniowe raporty o nowych bezrobotnych i raport o planowanych zwolnieniach. Być może do poziomu, który zadowoli Fed, jest jeszcze daleko, ale sama perspektywa poprawy to już dla rynku wystarczający powód do spekulacji.

Przemysław Kwiecień

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Przemysław Kwiecień

Polecane