Blisko 4,5 mld zł z UE dla projektów transportowych i infrastrukturalnych

  • PAP
opublikowano: 28-12-2018, 15:16

Prawie 4,5 mld zł wynosi unijne wsparcie dla podpisanych w piątek projektów transportowych i infrastrukturalnych. Chodzi m.in. o rozwój i budowę 59 dworców oraz modernizację linii kolejowych w Polsce, w tym magistrali kolejowej C-E 65, budowę drogi S7 i rozbudowę Portu Gdynia.

Beneficjentami 11 podpisanych w umów na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 o łącznie wartości ponad 8 mld zł są: PKP SA, PKP PLK, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Zobacz więcej

Port w Gdyni

W uroczystości podpisania umów w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych wzięła udział wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska. Poinformowała ona, że w "skali całego programu Infrastruktura i Środowisko kwota zakontraktowanych funduszy UE wyniesie 90,4 mld zł, co stanowi prawie 77 proc. dostępnej puli środków".

Jak podkreślono na spotkaniu, głównym beneficjentem podpisanych w piątek umów jest PKP, którego inwestycje dworcowe zostały wsparte ponad 412 mln zł. „Ich łączna wartość to ponad 605 mln zł" - podano. W ramach najkosztowniejszego programu zmodernizowanych zostanie dziewięć dworców kolejowych w województwie pomorskim (m.in. Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz) oraz dworzec w Suszu w woj. warmińsko-mazurskim. Przebudowanych i zmodernizowanych zostanie też 10 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwach: lubuskim oraz wielkopolskim m.in. dworzec w Gorzowie Wielkopolskim" - wymienił prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

"Modernizację przejdzie też dworzec w Kielcach. Inwestycje w dworce kolejowe realizowane będą również w województwie małopolskim, podkarpackim czy pomorskim, a także na Mazowszu - chodzi, m.in. o Brwinów, Ożarów Mazowiecki czy Sochaczew". "Tych dworców w ramach programu inwestycji dworcowych zmodernizujemy prawie 200. To dużo, choć to nie wszystkie, które byśmy chcieli" - powiedział prezes Mamiński. "Będziemy prosili (...) o pewne możliwości, bo takie dodatkowe miejsca do realizacji inwestycji dworcowych mamy już opracowane" - dodał.

Z puli środków dofinansowane zostaną też prace na towarowej linii kolejowej C-E 65, czyli tzw. węglówce, na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo, a także przebudowa stacji Rzeszów Główny wraz z niezbędną infrastrukturą.

Ponadto za ponad 500 mln zł dofinansowana zostanie budowa drogi S7, na odc. Warszawa – Grójec. Jak podkreśliła wiceminister Zielińska, to "bardzo oczekiwany projekt". "I mogę tylko wspomnieć, mówiąc o linii ekspresowej S7, że w przyszłym roku naszym wyzwaniem jest podpisanie odcinka drogi ekspresowej S7 Napierki-Płońsk" - dodała.

Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga podkreślił, że "jeśli chodzi o odcinek Warszawa - Grójec, obecnie trwają prace projektowe, a prace w terenie rozpoczną się w przyszłym roku".

Jak poinformowano pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia, a także przebudowa nadbrzeży w porcie, będzie kosztować ponad 500 mln zł, z czego ponad połowa to środki unijne. "Możliwość obsługi statków masowych i kontenerowych o maksymalnych parametrach sprawia, że oprócz prac modernizacyjnych i budowlanych, polepszać będziemy również warunki nawigacyjne" – stwierdził prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller.

Zdaniem pełniącego obowiązki dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysława Gorgola Port Gdynia odgrywa znaczącą rolę w transeuropejskiej sieci transportowej. "Obecnie zbyt mała głębokość portu ogranicza możliwości obsługi dużych statków i powoduje mniejszą niż możliwa efektywność ekonomiczną przewozów morskich" - dodał Gorgol.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu