Czytasz dzięki

Fundusze norweskie dla polskich firm

opublikowano: 22-01-2020, 22:00

Konkurs Travel Grants pomoże zacieśnić polsko-norweskie relacje biznesowe. PARP będzie premiowała projekty partnerskie

Przedstawiciele skandynawskiego biznesu to wymagający klienci. Przekonał się o tym Paweł Jarzyński, prezes mazowieckiej firmy Jawar, specjalizującej się w produkcji systemów kominowych. Ich dystrybucją i montażem zajmuje się norweska spółka Pipe Eksperten.

Izabela Wójtowicz, dyrektor departamentu wdrożeń innowacji w
przedsiębiorstwach PARP, podkreśla, że wnioskodawca powinien wyjaśnić, dlaczego
chce spotkać się z norweskim przedsiębiorcą i jakie kompetencje przydatne do
realizacji wspólnego przedsięwzięcia ma kooperant.
Zobacz więcej

LICZY SIĘ DOŚWIADCZENIE:

Izabela Wójtowicz, dyrektor departamentu wdrożeń innowacji w przedsiębiorstwach PARP, podkreśla, że wnioskodawca powinien wyjaśnić, dlaczego chce spotkać się z norweskim przedsiębiorcą i jakie kompetencje przydatne do realizacji wspólnego przedsięwzięcia ma kooperant. Fot. ARC

— Firma od lat korzysta z naszych produktów. Norwegowie lubią mieć wszystko dopięte na ostatni guzik. Dwa lata dogadywaliśmy szczegóły naszej współpracy — opowiada Paweł Jarzyński.

Zauważa, że przedsiębiorcy z kraju fiordów, którzy stawiają na kooperację z zagranicznymi firmami, są lojalnymi, ale też wymagającymi partnerami biznesowymi.

— Można wiele się od nich nauczyć. Są też bardzo uczciwi i tego samego oczekują od drugiej strony. Ta cecha jest niezwykle cenna w biznesie — mówi Paweł Jarzyński.

Wychodzi z założenia, że jeśli produkt nadaje się do sprzedaży na wymagającym rynku norweskim, na którym jakość i kwestie klimatyczne mają największe znaczenie, to tym bardziej powinien on zaistnieć w krajach europejskich. Obie firmy ubiegały się o fundusze norweskie w poprzednim rozdaniu. Otrzymały grant w wysokości 462,5 tys. EUR na opracowanie „zielonego komina” zmniejszającego emisję spalin wydzielanych podczas ogrzewania budynków jednorodzinnych.

— Innowacyjna i przyjazna środowisku technologia polega na odzyskiwaniu części ciepła w tym kominie. Dzięki temu zużycie paliwa do ogrzania domu jest znacznie niższe — wyjaśnia Paweł Jarzyński.

Jawar sprzedaje produkt pod własną marką w Europie, natomiast Pipe Eksperten pod swoją w Norwegii.

Paweł Jarzyński chwali sobie współpracę z partnerem norweskim i zachęca polskie firmy do podobnej kooperacji.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zarezerwowała wsparcie na tworzenie wspomnianych partnerstw. Stawką w konkursie „Wsparcie na utworzenie partnerstwa” (tzw. Travel Grants) jest dotacja w wysokości 1200 EUR. Przedsiębiorca będzie mógł przeznaczyć ją na pokrycie kosztów wyjazdu do Norwegii w celu spotkania się z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Wsparcie będzie działało również w drugą stronę. Przedstawiciele skandynawskiego biznesu lub nauki, którzy chcą odwiedzić Polskę w tym samym celu, również mogą starać się o finansowanie.

Jak napisać wniosek

Izabela Wójtowicz, dyrektor departamentu wdrożeń innowacji w przedsiębiorstwach PARP, przekonuje, że wypełnienie wniosku o dofinansowanie jest niezwykle prostym zadaniem.

— Większość informacji, jakie musi podać przedsiębiorca w formularzu, to dane identyfikacyjne jego firmy, w tym nazwa, adres i NIP. Niezbędne są też podobne informacje dotyczące partnera norweskiego, z którym wnioskodawca chce się spotkać. Należy podać datę takiego wydarzenia — mówi Izabela Wójtowicz.

Ponadto przedsiębiorca musi jeszcze wypełnić dwa pola we wniosku. W skrócie opisać pomysł, który chce sfinansować grantami w konkursie głównym w ramach programu „Rozwój przedsiębiorczości i Innowacje” obejmującym cztery tematyczne obszary wsparcia dla MŚP. Chodzi m.in. o finansowanie innowacji w zielone technologie i poprawiające jakość życia. Wnioskodawca powinien również wyjaśnić, na czym ma polegać partnerstwo biznesowe z norweskim podmiotem. Z opisów przyszłych projektów musi jasno wynikać, w jaki schemat wsparcia się wpisują. Izabela Wójtowicz zwraca ponadto uwagę na rolę partnera norweskiego w danym przedsięwzięciu.

— Wnioskodawca powinien wyjaśnić, dlaczego chce z nim się spotkać, a także jakie norweski podmiot ma kompetencje przydatnedo realizacji wspólnego projektu — podkreśla Izabela Wójtowicz.

Najczęstsze błędy

Dotychczas do PARP wpłynęło ok. 50 wniosków o wsparcie na utworzenie partnerstw.

— Nie wszystkie oceniamy pozytywnie. Albo brakuje informacji, dlaczego polsko-norweskie partnerstwo ma sens, albo projekt nie wpisuje się w konkurs główny. Niebawem będziemy zawierać umowy o dofinansowanie z pierwszymi wnioskodawcami. Na składanie wniosków przedsiębiorcy mają czas jeszcze do końca stycznia. Co istotne, wyjazdy do Norwegii muszą odbyć się do 20 marca tego roku. Im wcześniej przedstawiciele polskiego i norweskiego biznesu się spotkają, tym więcej czasu będą mieli na przygotowanie i dopracowanie wspólnego projektu partnerskiego, a następnie złożenie projektu w konkursie głównym — zaznacza Izabela Wójtowicz.

Budżet konkursu Travel Grants wynosi 66 tys. EUR. Każda firma ma szansę na dofinansowanie w wysokości 1200 EUR. PARP wesprze maksymalnie 55 przedsięwzięć. W ostatnich dniach eksperci rządowej agencji zauważają zwiększone zainteresowanie rodzimych firm tym konkursem. Gama spółek, które starają się o granty, jest szeroka. Wśród nich są m.in. biura rachunkowe, przedsiębiorstwa z sektora kosmetycznego i producenci baterii elektrycznych. Izabela Wójtowicz zwraca uwagę na kilka wniosków, które wpłynęły od podmiotów norweskich. Działają one m.in. w branżach logistycznej i ochrony środowiska.

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Ich wnioski będziemy weryfikować we współpracy z norweską agencją Innovation Norway, która wspiera nas w rozdzielaniu funduszy norweskich — podkreśla Izabela Wójtowicz.

Przyznaje, że zainteresowanie grantami norweskimi w ramach konkursu głównego jest spore również wśród przedsiębiorców. PARP organizuje dla nich serię spotkań na temat tego wsparcia. Odbędą się one m.in. w Warszawie, Gdańsku i Rzeszowie. W poprzednim rozdaniu funduszy norweskich partnerstwa stanowiły ok. 30 proc. beneficjentów. Dla porównania — w Rumunii lub Bułgarii odsetek ten wynosi 50 proc. Izabela Wójtowicz zwraca jednak uwagę, że poprzedni nabór trwał znacznie krócej niż obecny.

Dodatkowe punkty

Rodzime firmy, które podejmą tego typu wyzwanie, mają szansę na dodatkowe punkty w trwającym do końca marca konkursie głównym w ramach programu „Rozwój przedsiębiorczości i Innowacje”. Obejmuje on trzy obszary wsparcia: technologieprzyjazne środowisku, innowacje w obszarze wód śródlądowych lub morskich oraz technologie poprawiające jakość życia. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o duże granty (do 1 lub 2 mln EUR) lub tzw. małe granty dla przedsiębiorczych kobiet.

Granty norweskie pomogą firmom znad Wisły inwestować m.in. w zielone technologie. Efektem projektów powinno być osiągnięcie biznesowych korzyści przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia energii, surowców i emisji dwutlenku węgla. W puli jest 50 mln EUR. PARP wesprze również innowacje dotyczące wód morskich i śródlądowych oraz związane z poprawą jakości życia. Budżet konkursów wynosi odpowiednio 10 mln EUR i 18,7 mln EUR.

Co ważne, technologie powinny być nowe przynajmniej na poziomie firmy, a najlepiej w skali rynku. W ramach funduszu małych grantów firmy prowadzone przez przedsiębiorcze kobiety będą mogły zdobyć do 200 tys. EUR. Przedsięwzięcia powinny dotyczyć opracowania lub wdrożenia innowacji w sektorze zielonych technologii, związanych z tzw. niebieskim wzrostem i poprawą jakości życia. Dotacje wesprą również przedsięwzięcia dotyczące zakupu usług mentoringowych. Z analizy PARP wynika, że dotychczas największym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszyło się wsparcie na zielone technologie i dla przedsiębiorczych kobiet.

31.01 - do tego dnia można składać wnioski w konkursie Travel Grants.

Na co wsparcie w konkursie głównym (trwającym do 31 marca)

Technologie przyjazne środowisku

Wsparcie wdrożenia innowacyjnych procesów, produktów (towarów lub usług) lub rozwiązań, które służą zwiększeniu konkurencyjności przedsiębiorstwa i jednocześnie sprzyjają lepszej gospodarce odpadami, efektywności energetycznej, zmniejszonej emisji zanieczyszczeń do atmosfery i wydajniejszej gospodarce materiałowej.

Technologie poprawiające jakość życia

Wsparcie na inwestycje, których celem jest wprowadzenie na rynek nowych lub znacząco ulepszonych produktów poprawiających jakość życia osób z ograniczeniami funkcjonalnymi i seniorom.

Innowacje w obszarze wód morskich i śródlądowych

Wsparcie przedsiębiorców na inwestycje, których celem jest zwiększenie konkurencyjności firmy poprzez wprowadzenie w niej innowacyjnych procesów, produktów, usług lub rozwiązań z dziedziny wód morskich, śródlądowych i wybrzeża. Dofinansowanie obejmie przedsięwzięcia polegające na zastosowaniu nowych technologii i procesów zmierzających do osiągnięcia biznesowych korzyści, przy jednoczesnym ograniczaniu zanieczyszczenia wód morskich, śródlądowych i ich bezpośredniego otoczenia (porty, mariny, infrastruktura przybrzeżna).

Schemat Małych Grantów dla przedsiębiorczych kobiet

Finansowanie usług proinnowacyjnych, w tym badawczych, a także mentoringu i inwestycji wspierających wdrożenie i rozwój technologicznych innowacji procesowych lub produktowych w MŚP prowadzonych przez kobiety. Program powinien przyczyniać się także do nawiązywania współpracy między polskimi przedsiębiorczyniami a podmiotami norweskimi.

Dla kogo Travel Grants

  • mikro-, małe i średnie przedsiębiorstrwa, które prowadzą działalność gospodarczą na terenie Polski
  • podmioty prawa norweskiego, które prowadzą działalność na terytorium Królestwa Norwegii
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane