Bosch i Samsung myślą o wydaniu miliarda złotych

Małgorzta grzegorczyk
opublikowano: 09-09-2008, 00:00

Joint venture, które ma produkować akumulatory, rozpocznie od Korei. Ale bada grunt w Łodzi.

Światowi potentaci mogą wybudować w Łodzi fabrykę akumulatorów

Joint venture, które ma produkować akumulatory, rozpocznie od Korei. Ale bada grunt w Łodzi.

1 września rozpoczęła działalność SB LiMotive, joint venture firm Bosch i Samsung, która od 2011 r. zamierza produkować akumulatory. W najbliższych pięciu latach partnerzy zainwestują 300-400 mln USD (729-972 mln zł). Niewykluczone, że w Łodzi.

— Dwa tygodnie temu mieliśmy delikatny sygnał, że coś się będzie działo. Bosch i Samsung potrzebują przyzwoitej lokalizacji w Europie. Na razie jednak rozmowy były bardzo oględne i dotyczyły możliwości rozwojowych Boscha, który planuje coś wspólnie z jakimś partnerem — ujawnia osoba, która brała udział w rozmowach dotyczących inwestycji w Łodzi.

— Nie mogę tych informacji ani potwierdzić, ani zdementować — twierdzi Agata Blady z grupy Bosch w Polsce.

Marek Cieślak, prezes Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, odmówił komentarza.

Spółka BSH (Bosch Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego), w której Bosch jest 50-procentowym udziałowcem, ma w Łodzi trzy zakłady (pralek, zmywarek i suszarek do ubrań) oraz centrum badawczo-rozwojowe. Z kolei we Wrocławiu Bosch produkuje systemy hamulcowe i buduje zakład produkcji filtrów do silników (wspólnie z japońskim Denso).

— Nie rozmawialiśmy z firmą na temat ewentualnej inwestycji w fabrykę akumulatorów — mówi Mirosław Greber, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Najpierw Azja

Siedziba SB LiMotive mieści się w Korei Południowej i początkowo będą tam zlokalizowane także ośrodek rozwoju akumulatorów i produkcja. W Korei ma pracować 100 osób, a w działach marketingu, sprzedaży i rozwoju w Niemczech — 40.

"Lokalizacja fabryk będzie podana w późniejszym terminie"— informuje spółka w komunikacie.

Akumulatory litowo-jonowe są stosowane w silnikach hybrydowych i elektrycznych. Bosch i Samsung przewidują, że w 2015 r. silniki hybrydowe będą stosowane w 3 mln pojazdów.

Pieśń przyszłości

Obecni w Polsce producenci akumulatorów nie obawiają się zagranicznej konkurencji.

— To zupełnie inny produkt od naszego i przynajmniej przez 20 lat nasza firma nie będzie zagrożona — uważa Krzysztof Paulus, wiceprezes ZAP Sznajder Batterien, drugiego w Polsce producenta akumulatorów.

— Technologia litowo-jonowa nie będzie w najbliższych 5-10 latach stanowić realnej alternatywy dla akumulatorów kwasowo-ołowianych — mówi Jarosław Nadstazik z Exide.

ZAP z Piastowa w tym roku wyprodukuje 1,3 mln sztuk akumulatorów. Liderem w Polsce jest Exide, dawniej Centra z Poznania. Ta firma produkuje rocznie 4 mln akumulatorów. Obie spółki eksportują dużą część produkcji. Polski rynek akumulatorów szacowany jest na 3,7 mln sztuk rocznie.

Wybrane inwestycje Boscha i jego partnerów w Polsce

972

mln zł Nawet tyle może wydać Bosch wspólnie z Samsungiem na produkcję akumulatorów.

513

mln zł Tyle inwestuje we Wrocławiu Bosch wspólnie z japońskim Denso w fabrykę filtrów samochodowych.

607

mln zł Tyle zainwestowała w Polsce grupa Bosch Siemens Artykuły Gospodarstwa Domowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzta grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu