Podaż pieniądza wzrosła w czerwcu o 14,3
proc. r/r wobec wzrostu o 14,2 proc. r/r w maju (po rewizji), zgodnie z naszymi
oczekiwaniami (14,2 proc. r/r) i powyżej konsensusu rynkowego (13,7 proc. r/r).
Dynamika depozytów gospodarstw domowych spadła do 24,7 proc. r/r wobec 25,2
proc. r/r w maju, zaś tempo wzrostu depozytów przedsiębiorstw wzrosło do 7,2
proc. r/r (2,5 proc. r/r w maju).
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Podaż pieniądza wzrosła w czerwcu o 14,3
proc. r/r wobec wzrostu o 14,2 proc. r/r w maju (po rewizji), zgodnie z naszymi
oczekiwaniami (14,2 proc. r/r) i powyżej konsensusu rynkowego (13,7 proc. r/r).
Dynamika depozytów gospodarstw domowych spadła do 24,7 proc. r/r wobec 25,2
proc. r/r w maju, zaś tempo wzrostu depozytów przedsiębiorstw wzrosło do 7,2
proc. r/r (2,5 proc. r/r w maju).
Tempo wzrostu kredytów dla gospodarstw domowych spadło w czerwcu do 35,7
proc. r/r z 38,8 proc. r/r miesiąc wcześniej, zaś dynamika kredytów dla firm
obniżyła się do 14,3 proc. r/r z 18,0 proc. r/r w maju. W czerwcu na dynamiki
agregatów pieniężnych kształtowanie się kursu złotego miało niewielki wpływ; w
ujęciu miesięcznym złoty stracił 0,2 proc. do euro i zyskał 0,4 proc. do
CHF.
Kolejny miesiąc stabilizacji w zakresie dynamiki
podaży pieniądza
jest pochodną stabilizacji złotego. Ponieważ zmiany na
rynku walutowym były niewielkie również dynamika zmian w podaży pieniądza
była znacznie mniejsza niż Q1’09. Depozyty gospodarstw domowych
przyrosły nominalnie o ponad 4 mld zł (m/m). Na poziom depozytów oddziaływały te
same czynniki, co w poprzednich miesiącach: z jednej strony wyższe niż przed
rokiem dochody, a z drugiej malejące oprocentowanie lokat oraz związane z
tym poszukiwanie innych alternatyw inwestycyjnych.
Największym zaskoczeniem w czerwcowych danych jest przyrost o ponad 7 mld zł
(5,1 proc. m/m) depozytów przedsiębiorstw. Z tak dużą skalą miesięcznego
przyrostu nie mieliśmy do czynienia nawet w okresach boomu gospodarczego.
Co więcej w tym samym miesiącu firmy spłaciły do banków więcej kredytów niż
zaciągnęły (portfel kredytów korporacyjnych skurczył się o 2,3 mld zł). W
praktyce oznacza to, że zmiana stanów gotówki firm (na plus) była w czerwcu
jeszcze większa i wyniosła ok. 9,5 mld zł. Tak dużego przyrostu nie są w
stanie wyjaśnić przepływy operacyjne, ani też zmiany w strukturze
aktywów sektora przedsiębiorstw (np. proces upłynniania zapasów), musiał
on więc zostać zasilony jakimiś środkami z zewnątrz. Być może mamy
do czynienia z procesem pozyskiwania środków z zagranicy (np. w formie
kredytów podporządkowanych), ale dane na ten temat będą dostępne z
opóźnieniem.
W przypadku kredytów dla gospodarstw domowych czerwcowy przyrost
kredytów (nominalnie o 3,1 mld zł, ale w praktyce nieco więcej gdyż efekt
kursowy na kredytach w CHF był ujemny) był zbliżony do poziomów z ostatnich
miesięcy, trzeci miesiąc z rzędu portfel kredytów korporacyjnych skurczył
się (tym razem o 2,3 mld), co potwierdza proces delewarowania.
Czerwcowe dane generalnie potwierdzają trendy obserwowane
w ostatnich miesiącach. Zastanawiający jest jedynie bardzo
duży
przyrost depozytów firm. Być może w obliczu konserwatywnego
podejścia
polskich banków pozyskują one finansowanie za granicą.
Jeśli nawet tak jest, to dotyczy to prawdopodobnie jedynie dużych i
mocnych kapitałowo firm. W tej sytuacji przyrost
depozytów w sektorze korporacyjnym może sugerować różnicowanie się
sytuacji poszczególnych podmiotów, na te których problemy płynnościowe nie
dotyczą i te, w których tego typu problemy narastają.
Andrzej Halesiak Autor jest dyrektorem departamentu analiz
ekonomicznych Banku BPH
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.