Branża AGD broni wyniku

  • Anna Pronińska
06-09-2013, 00:00

Dopiero w tym półroczu polski rynek dużego AGD może urosnąć. Na większe odbicie może liczyć dopiero w następnym roku

I półrocze 2013 w branży dużego AGD nie rozczarowało firm, ale też nie zachwyciło.

INTELIGENTNE AGD: Już udaje się sprzedawać coraz bardziej skomplikowane urządzenia AGD. Wkrótce cała branża
przejdzie rewolucję, bo powstają komunikujące się ze sobą urządzenia AGD, zarządzane np. z telefonu. [FOT. SB]
Zobacz więcej

INTELIGENTNE AGD: Już udaje się sprzedawać coraz bardziej skomplikowane urządzenia AGD. Wkrótce cała branża przejdzie rewolucję, bo powstają komunikujące się ze sobą urządzenia AGD, zarządzane np. z telefonu. [FOT. SB]

— Zakładaliśmy, że w pierwszym półroczu nie będzie rewelacji. Obroniliśmy wynik zerowy, który w porównaniu z innymi branżami można uznać za sukces. Optymizmem napawał II kw., w którym średni wzrost był powyżej 5 proc. Jednak to drugie półrocze jest istotniejsze dla branży — zwykle sprzedajemy o 50 proc. więcej niż w I półroczu — i liczymy na 2-3 proc. wzrostu rynku na koniec roku — mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, związku pracodawców AGD.

— Prognozy na drugą połowę roku są bardziej optymistyczne i możliwy jest wzrost na rynku, jednak wiele zależy od tego, co wydarzy się na świecie i jak to wpłynie na nastroje polskich konsumentów — mówi Marta Dobrowolska, dyrektor ds. marketingu AGED, wyłącznego dystrybutora marki Liebherr w Polsce.

Zaskoczenia nie ma

— Pierwsze półrocze było podobne do poprzedniego roku i rynek nie zanotował gwałtownych zmian popytu. Wolumen sprzedaży kształtował się na podobnym poziomie, jak zeszłoroczny. Ciężar zakupów przeniósł się na niższy segment cenowy, a decyzje o zakupie były często wstrzymywane. Na wskaźnik popytu miała również wpływ zmniejszona aktywność na rynku deweloperskim, która ograniczyła nakład inwestycyjny konsumenta ostatecznego na wyposażenie domu — mówi Marta Dobrowolska.

Według Amiki, jednego z największych producentów AGD w Europie, w tym roku polski rynek jest trudny.

— Zachowuje się nieco gorzej, niż oczekiwaliśmy, ale kompensujemy to sobie na innych rynkach — mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Amiki.

— W wynikach Amiki za pierwsze półrocze widać było zwiększenie sprzedaży w kraju o 10 mln zł r/r, choć cały rynek w tym czasie był stabilny — mówi Hanna Kędziora, analityk Trigon DM.

Wojciech Konecki jest przekonany, że w 2014 r. branżę AGD w Polsce czeka odbicie w produkcji, ze względu na nowe inwestycje, oraz w konsumpcji.

— Liczymy na wzrost nawet 5 proc., tym bardziej, że rosną ceny i więcej sprzedaje się skomplikowanych urządzeń AGD do zabudowy — dodaje Wojciech Konecki.

Motorem eksport

Wyniki firm poprawia eksport. Trafia na niego aż 85 proc. produkcji AGD w Polsce. — Najwięcej do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Dzięki ekspansji Amiki Rosja zajęła w I kw. 2013 r. czwarte miejsce, wyprzedzając Włochy — mówi Wojciech Konecki. Po pierwszym półroczu grupa Amica miała 711 mln zł przychodów, z czego 66 proc. przyniósł eksport.

— W całym roku realne będzie zwiększenie udziału przychodów z rynków zagranicznych do 70 proc. w przychodach. W pierwszym półroczu udało się zwiększyć obrót o 21 mln zł i myślę, że kilkuprocentowy wzrost będzie możliwy do utrzymania w całym roku — mówi wiceprezes Amiki.

W Rosji, największym rynku eksportowym Amiki, który w niektórych kwartałach ubiegłego roku rósł o kilkadziesiąt procent, sytuacja jest stabilna.

— Po pierwszym półroczu wzrost był jednocyfrowy. Mamy już wysokie udziały w tym rynku i trudniej jest nam rosnąć. Konkurenci widzą nas jako lidera i podejmują działania, by zniwelować naszą przewagę — mówi Wojciech Kocikowski. Amica rozpoczęła też sprzedaż na rynkach białoruskim i francuskim, rozwija ją na ukraińskim i brytyjskim.

— W ostatnich latach motorem wzrostu grupy był eksport i zapewne tak pozostanie w najbliższym czasie, choć z malejącą rolą Rosji — mówi Hanna Kędziora. Prognozuje, że spółka zakończy rok 4-procentowym wzrostem przychodów, wobec 1,56 mld zł w 2012 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pronińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Branża AGD broni wyniku