Branża chemiczna w pogoni za innowacjami

Puls Biznesu,, Partner publikacji: Grupa Azoty
opublikowano: 05-06-2018, 22:00

Branża chemiczna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki na świecie. Roczne przychody 50 największych globalnych koncernów przekroczyły już bilion USD.

Branża chemiczna jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki na świecie. Roczne przychody 50 największych globalnych koncernów przekroczyły już bilion USD. W pogoń za gigantami ruszyły także polskie firmy chemiczne, które coraz większą cześć swoich przychodów przeznaczają na innowacje, w myśl zasady „innowate or die”.

Fot. ARC

Co dziesiąta złotówka

Eksperci z Bisnode oceniają, że sektor chemiczny w Polsce to 11 tys. podmiotów gospodarczych, zatrudniających ćwierć miliona osób, a szeroko pojęta branża to około 10 proc. całej produkcji przemysłowej kraju. GUS w ostatnim roczniku handlu zagranicznego porównał eksport produktów przemysłu chemicznego do krajów UE w 2016 r., czyli 9,5 mld EUR z poziomem z roku 2000, w którym ledwo przekroczył on 850 mln EUR. Największą spółką zajmująca się chemią, która osiągnęła w 2017 r. ponad 9,6 mld zł przychodu, jest Grupa Azoty. Firma eksportuje swoje wyroby do ponad 70 krajów na świecie. Tylko do państw UE trafia ponad jedna trzecia produkcji. Podobnie jest u innych czołowych producentów -Synthos ponad 40 proc. sprzedaży lokuje na rynkach zagranicznych, a Boryszew ponad 70 proc.

Budowanie przewagi

Wysoką pozycję wśród liderów europejskiej chemii Grupa Azoty zawdzięcza przedewszystkim konsekwencji w realizacji aktualnej strategii, u której podstaw leży konsolidacja, inwestycje i innowacje. Poszukiwanie przełomowych rozwiązań technologicznych w obszarze podstawowej działalności, jak i nowych ścieżek rozwoju ma ułatwić uruchomiony w ubiegłym roku program akceleracyjny Idea4Azoty. Zaledwie pięć miesięcy jego funkcjonowania wystarczyło, aby spośród kilkudziesięciu zgłoszonych projektów badawczo-rozwojowych, Grupa Azoty wytypowała dziewięć innowacyjnych rozwiązań o wysokim potencjale wdrożeniowym.

— Dziś o sile nowoczesnej firmy stanowią otwartość na innowacje i odwaga w ich wdrażaniu. I tej odwagi w Grupie Azoty nie brakuje, o czym świadczy podpisany w ramach programu Idea4Azoty list intencyjny z firmą ScienceBioTech. Współpraca w zakresie opracowania technologii wytwarzania płytek do osteotomii otwiera przed Grupą Azoty perspektywy rozwoju w nowych obszarach biznesowych i daje szansę na realny wkład chemicznej korporacji we wzrost innowacyjności w Polsce. Mam nadzieję, że sukces pierwszych miesięcy funkcjonowania naszego programu akceleracyjnego ośmieli innych pomysłodawców i przyciągnie kolejne nowatorskie pomysły, które uda się w przyszłości skutecznie wdrożyć — mówi dr Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty.

Program Idea4Azoty to również korzyści w ramach samej organizacji. Przedstawiciele spółek z Tarnowa, Puław, Kędzierzyna i Polic na bieżąco wymieniają się informacjami w sprawie prowadzonych badań, a także planowanych wspólnych przedsięwzięć. Na uwagę zasługuje również wypracowany przez Grupę Azoty model współpracy ze startupami, które zgłaszają się do spółki z pomysłami na różnych poziomach gotowości technologicznej. Jednym z efektów takiej współpracy jest poszerzenie oferty Grupy o usługę precyzyjnego nawożenie upraw, realizowanej z użyciem aplikacji SatAgro. Umożliwia ona automatyczne przetwarzanie danych satelitarnych do monitoringu indywidualnych pól uprawnych. W efekcie, tworzone są elektroniczne instrukcje dawkowania nawozów (głównie azotowych), kompatybilnych z precyzyjnymi rozsiewaczami i opryskiwaczami większości producentów.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Własne rozwiązania

Grupa Azoty stawia również na rozwój organiczny i własne centra badawcze, nastawione na szybkie wdrożenia wypracowanych rozwiązań. Jedno z takich centrum ruszy już w tym roku w Tarnowie, a w planach jest budowa kolejnego, w Kędzierzynie- Koźlu. Z kolei w Policach i Puławach rozwijane jest centrum kompetencyjne Grupy. Szanse koncernu na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań na skalę przemysłową zwiększa również dobra współpraca z prestiżowymi ośrodkami badawczymi np. z Instytutem Nowych Syntez Chemicznych z Puław. Oba podmioty współpracują również w zakresie organizacji praktyk i staży pracowniczych oraz doktoratów wdrożeniowych.

Czym skorupka za młodu

To właśnie młoda, wykwalifikowana kadra, gotowa w przyszłości zastąpić doświadczonych pracowników o wieloletnim stażu, stanowić będzie o sile Grupy Azoty. Dlatego firma już dziś stawia na wsparcie szkolnictwa branżowego i wyższego. Obecnie Grupa współpracuje z kilkunastoma szkołami branżowymi i państwowymi wyższymi szkołami zawodowymi w Polsce.

Efektem ich wspólnych działań jest m.in. uruchomianie nowych kierunków kształcenia, doposażenie szkolnych pracowni chemicznych czy programy stypendialne. W marcu 2018 r. ruszył program „Ambasador Marki Grupa Azoty”, który ma zainteresować środowiska akademickie budowaniem kariery zawodowej w Grupie Azoty.

— Programy ambasadorskie od wielu lat cieszą się dużą popularnością wśród największych światowych korporacji, dbających o jakość kadr. Podążając ich tropem, a jednocześnie chcąc pozostać konkurencyjnym na rynku chemicznym, stworzyliśmy własny program, który spotkał się z dużym zainteresowaniem środowisk akademickich — mówi dr Grzegorz Kądzielawski, wiceprezes Grupy Azoty.

Jego pierwsza edycja zakończyła się wyłonieniem czterech studentów — po jednym z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej i Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Są to osoby niezwykle aktywne i zaangażowane w życie swoich uczelni. Ich zadaniem będzie wzmacnianie wizerunku Grupy jako profesjonalnego pracodawcy w środowiskach akademickich.

Więcej o programie akceleracyjnym Grupy Azoty na www.idea4azoty.pl

 

1 proc. Taki odsetek swoich przychodów Grupa Azoty będzie przeznaczała na badania, rozwój i innowacyjność od roku 2020.

100 mln zł Taką wartość, zgodnie ze znowelizowaną „Strategią Rozwoju Grupy Azoty”, osiągną wówczas wydatki Grupy na B+R+I.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu,, Partner publikacji: Grupa Azoty

Polecane