Być wiarygodnym i pozwolić działać

  • Materiał partnera
opublikowano: 27-06-2019, 22:00

Społeczna odpowiedzialność dla Mondelez International, producenta takich marek jak Milka, Oreo, belVita, Halls czy Prince Polo, to nie tylko globalne programy jak Cocoa Life czy Harmony, które wyznaczają kierunek zrównoważonego rozwoju i troski o środowisko w branży spożywczej. CSR to przede wszystkim zaangażowanie wyjątkowych ludzi w pomoc innym.

— Idea społecznej odpowiedzialności jest zapisana w DNA Mondelēz International. Od wielu lat znajduje się ona w sercu naszej strategii biznesowej. Prowadzimy wiele programów z zakresu CSR, stawiając sobie konkretne, liczbowe zobowiązania, które każdego roku raportujemy. Jednak to wolontariat pracowniczy i autentyczne zaangażowanie naszych koleżanek i kolegów zajmuje wśród nich wyjątkowe miejsce — mówi Janusz Idczak, dyrektor zarządzający Mondelez Polska i kraje bałtyckie.

Pomaganie każdego dnia

— Nie da się grubą kreską oddzielić życia prywatnego od zawodowego. Firmę tworzą ludzie, którzy przychodząc do pracy, każdego dnia chcą być w zgodzie ze sobą i ze swoimi wartościami. Pragną mieć bezpośredni wpływ na otoczenie, w którym spędzają tak wiele czasu. Dajemy im taką możliwość, dbając nie tylko o ich odpowiednie wynagrodzenie, benefity czy elastyczny czas pracy. Zależy nam także na stworzeniu przyjaznej atmosfery, w której każdy z pracowników w naturalny sposób będzie się rozwijał i angażował w pomoc innym — podkreśla Janusz Idczak. Czy zatem istnieje sposób, by skutecznie zachęcać pracowników do udziału w akcjach społecznych? — Zaangażowanie pracowników powinno być naturalne, wychodzić od nich, a nie być narzucone z góry. Moje doświadczenie podpowiada, że wystarczy dać im wolną rękę i wsparcie. A potem pozostaje tylko obserwować pozytywne rezultaty ich działań oraz dzielić się przykładami, które inspirują innych — przekonuje Janusz Idczak.

Autentyczny udział wszystkich pracowników w działalności społecznej jest możliwy, kiedy zespół zarządzający sam aktywnie ją wspiera. Pracownicy są uważni i wychwytują każdą niespójność, dlatego tak ważna jest wiarygodność i nastawienie liderów do podejmowanych inicjatyw. Nie da się również osiągnąć zamierzonego rezultatu, jeśli za komunikację i organizację akcji charytatywnych jest odpowiedzialna osoba, która społeczną odpowiedzialność ma jednie w swoim zakresie obowiązków. Dlatego w Mondelez Polska, każdy pracownik może być liderem — prowadzić akcję od pomysłu przez komunikację i organizację aż po podsumowanie rezultatów na kwartalnych spotkaniach całej firmy.

Integrująca moc wolontariatu

Dzięki stworzeniu przyjaznego środowiska dla spontanicznych inicjatyw pracowników społeczna odpowiedzialność stała się dla Mondelez Polska czymś naturalnym. Wolontariat jest w firmie codziennością. Ma miejsce w programie spotkań biznesowych i komunikacyjnych. Na stałe wpisał się w plan aktywności i wyjazdów integracyjnych. Firma dynamicznie się rozwija i zatrudnia coraz więcej pracowników. Wspólne akcje są szansą na wzajemne poznanie się i integrację osób z różnych działów. Z kolei inicjatywy w ramach jednego zespołu korzystnie wpływają na codzienną atmosferę i współpracę, wzajemne wsparcie, jak również, w dłuższej perspektywie, na wyniki biznesowe.

— Wolontariat ma pozytywny wpływ na wewnętrzną spójność zespołu. Działając razem w dobrej sprawie, ludzie mogą poznać się od swojej naturalnej strony. Czasem nie jest łatwo, często się wzruszamy, ale najczęściej dobrze się bawimy — mówi Paweł Grabowski, Lead Supply Planning Manager, inicjator i organizator wielu akcji charytatywnych w Mondelez Polska.

— Każdy jest inny, ma swoją historię, życiowe priorytety i określone wartości. Szanujemy to i nikogo nie zmuszamy, aby angażował się w nasze aktywności. Staramy się jedynie zachęcać i inspirować. Nasze doświadczenie pokazuje, że początkowo sceptyczni pracownicy, po wzięciu udziału w pierwszej inicjatywie, zmieniają zdanie i nierzadko dołączają do grona ambasadorów pomagania — dodaje Paweł Grabowski.

Siła różnorodności

Różnorodność akcji organizowanych przez pracowników Mondelez Polska nie ma granic. Wśród nich można znaleźć działania na rzecz domów dziecka, świetlic środowiskowych, schronisk dla zwierząt, udział w charytatywnych zawodach sportowych czy inicjatywy mające na celu ochronę środowiska naturalnego, np. w brzeskim Parku Wolności można podziwiać efekty kilkuletniej opieki pracowników firmy nad kasztanowcami. Nie brakuje także inicjatyw, których siłą jest talent zespołu Mondelez Polska. Jedną z akcji, która odbiła się dużym echem nie tylko w Polsce, ale także doczekała swojej zagranicznej edycji, była aukcja charytatywna dla hospicjum domowego „Promyczek”.

— Robienie owieczek na szydełku to moje hobby. Pomysł, żeby połączyć je z aukcją charytatywną, zrodził się spontanicznie przy kawie w trakcie przerwy w pracy — mówi Urszula Pawlak-Gruba, Customer Service Finance Supervisor.

— Na potrzeby naszej licytacji zrobiłam owieczki, których imiona nawiązywały do nazw naszych marek, a opis do cech je wyróżniających — dodaje.

— Rezultat przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Po raz kolejny nasze koleżanki i koledzy pokazali, jak wielkie mają serca. Dzięki nim mogliśmy wesprzeć dzieciaki z „Promyczka” — mówi ze wzruszeniem Urszula Pawlak-Gruba, która wsparła swoim talentem także analogiczną akcję w Czechach oraz kolejną licytację w Polsce — tym razem organizowaną przez dział zakupów.

Autentyczne wsparcie

Pracownicy Mondelez Polska chętnie dzielą się swoimi prywatnymi inicjatywami i zachęcają do nich koleżanki i kolegów z pracy. Kamil Popardowski, Category Supply Planning Manager, wraz z zespołem wziął udział w akcji Multiuczynek, organizowanej przez firmę Benefit Systems.

— Dowiedzieliśmy się o inicjatywie i stwierdziliśmy, że to doskonała okazja, żeby pomóc dzieciom z warszawskiego domu dziecka. Zgłosiliśmy swój pomysł na zajęcia sportowe, budowę placu zabaw oraz piknik z okazji Dnia Dziecka. Później musieliśmy go wypromować, żeby otrzymać jak największą liczbę głosów. Cieszymy się, że mogliśmy do tego wykorzystać oficjalne kanały komunikacji naszej firmy. Udało się osiągnąć cel i już miesiąc później odbieraliśmy voucher na 30 tys. zł na rzecz domu dziecka. Żadne słowa nie są w stanie opisać naszej satysfakcji — opowiada Kamil Popardowski.

Firma, korzystając ze skali swojego działania i międzynarodowego doświadczenia, społeczną odpowiedzialnością zaraża również osoby spoza organizacji. Współpracując z zewnętrznymi partnerami i samorządami, organizuje kampanie informacyjne, warsztaty zdrowego żywienia, edukuje w kluczowych dla organizacji obszarach, takich jak bezpieczeństwo i troska o środowisko.

Dobro powraca, również do biznesu

Wolontariat pracowniczy przynosi korzyści nie tylko tym, którzy otrzymują pomoc, ale także osobom, które pomagają, i firmom, które im to umożliwiają. Wzajemne wsparcie oraz troska o ludzi wokół mają pozytywny wpływ na atmosferę pracy i zaangażowanie pracowników.

— Kiedy działalność charytatywna jest naszą codziennością, staje się częścią kultury organizacyjnej i buduje pozytywne relacje między pracownikami, a następnie partnerami i klientami. To z kolei bezpośrednio przekłada się na wyniki biznesowe. Kiedy ludzie mogą w pracy nie tylko realizować swoje ambicje, ale też zadbać o innych, wkładają więcej serca w swoje codzienne obowiązki, a ich motywacja rośnie. Dobro powraca, również do biznesu — zapewnia Paweł Grabowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu