Był tartak, jest dziewięć fabryk, ale ciągle wióry lecą

Marta Tomaszkiewicz
26-11-2007, 00:00

Pierwszy zakład firmy Stanisława Bieńkowskiego

powstał w miejscowości Ochla koło Zielonej Góry w 1985 r. Zatrudniał 15 osób. Produkował półfabrykaty z drewna.

topniowo profil produkcji zmieniał się i firma zrezygnowała z produkcji palet, przestawiając się na program ogrodowy. W końcu lat 90. zakupiono linię do przetarcia SAB, co uniezależniło firmę od współpracy z zewnętrznymi tartakami. W 2000 r. Stelmet kupił duży zakład od upadającej Zielonogórskiej Fabryki Mebli. W 2004 r. firma zakupiła fabrykę dotychczasowego konkurenta — firmy Topwood Polska. Rok później przejęto tartaki po upadającym Lubtarze. W 2006 r. Stelmet został przekształcony w spółkę akcyjną.

Ekspansja za granicę

— Ostatnie lata dla spółki Stelmet to przede wszystkim dynamiczny wzrost produkcji, sprzedaży i zysków — mówi Krzysztof Nowosadko, wiceprezes zarządu.

W roku obrotowym 2006/07, tj. od 1 lipca 2006 r. do 30 czerwca 2007 r., przychody spółki wyniosły 221 710 tys. zł, co stanowi wzrost o 37,8 proc. w stosunku do przychodów osiągniętych w roku obrotowym 2005/06. Dynamiczny rozwój przyczynia się także do wzrostu zatrudnienia, które wynosi aktualnie około 780 osób.

Szybki rozwój był możliwy dzięki dużym nakładom i konsekwentnie realizowanym procesom inwestycyjnym z wykorzystaniem najnowocześniejszych maszyn i całych linii produkcyjnych.

— Inwestycje nie tylko zwiększają moce produkcyjne spółki, ale służą także modernizacji dotychczasowych procesów, sprzyjając zwiększeniu wydajności, poprawie jakości produktów, a także ochronie środowiska naturalnego — dodaje Krzysztof Nowosadko.

Rosnącym mocom produkcyjnym towarzyszy ekspansja na rynkach zagranicznych, szczególnie rynkach Europy Zachodniej. Główne rynki zbytu produktów Stelmet to: Francja, Niemcy, Holandia, Włochy, Norwegia i Wielka Brytania.

Dla miasta

Stelmet aktywnie uczestniczy w życiu Zielonej Góry i regionu, poprzez wspieranie różnorodnych organizacji, imprez i akcji o charakterze kulturalnym, sportowym, a także związanych z ochroną zdrowia i życia.

Spółka sponsoruje m.in. działające w ramach AZS drużyny piłki ręcznej, piłki siatkowej i Uczniowskie Kluby Piłkarskie. Poza tym Stelmet wspiera imprezy kulturalne, np. w 2007 r. sponsorował koncert „Hity na czasie” w Zielonej Górze, a także widowiska teatralne organizowane przez Teatr Lubuski w Zielonej Górze podczas Dni Zielonej Góry we wrześniu tego roku. Na tym nie kończy się aktywność spółki.

Ekologiczne paliwo

Aktualnie Stelmet prowadzi produkcję w 9 zakładach produkcyjnych. Dziewiąty (największy i najnowocześniejszy zakład produkcji drewnianej architektury ogrodowej) powstaje w Zielonej Górze. Produkuje już od lata tego roku, ale ciągle jest jeszcze w budowie.

— Najbliższe plany firmy to systematyczne zwiększanie produkcji i sprzedaży wyrobów drewnianej architektury ogrodowej, które będzie możliwe dzięki zakładowi w Zielonej Górze i planowanej modernizacji i rozbudowie Zakładu Drewnianej Architektury Ogrodowej w Kowarach. Poza tym budujemy dziesiąty zakład produkcyjny, który będzie produkował pellety — paliwo ekologiczne z drewna — podsumowuje wiceprezes Krzysztof Nowosadko. l

Krzysztof Szymański

Lubuskie

Miejsce Nazwa Zdobyte punkty

1 Stelmet 69

2 Arctic Paper Kostrzyn 67

3 Elektrociepłownia Gorzów 64

4 Kronopol 47

5 Bomadek 44

6 Rockwool Polska 42

6 Gedia Poland 42

8 Dowhan 36

9 Elektrociepłownia Zielona Góra 32

10 V & S Luksusowa Zielona Góra 19

11 Faurecia Gorzów 18

12 Zakłady Włókien Chemicznych Stilon 17

13 Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Arcobaleno 16

14 Sławski Zakład Przetwórstwa Mięsa i Drobiu Balcerzak i Spółka 14

15 ICT Poland 12

16 Carbo Holding 11

17 Lubuskie Zakłady Drobiarskie Eldrob 10

18 Steinpol Meble 10

18 Proximus 9

20 SE Bordnetze 8

21 Rhodia Polyamide Polska 7

22 Przedsiębiorstwo Produkcyjno- -Handlowe Mago 6

23 Polskie Hurtownie Alkoholi 5

24 Keiper Polska 4

25 Przedsiębiorstwo Handlu Spożywczego 3

Marta Tomaszkiewicz

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Tomaszkiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Był tartak, jest dziewięć fabryk, ale ciągle wióry lecą