Fuzja Bytomia i Vistuli przegłosowana

opublikowano: 31-10-2018, 10:21
aktualizacja: 31-10-2018, 14:41

Akcjonariusze obu spółek zagłosowali dziś nad fuzją. Zdecydowana większość opowiedziała się za połączeniem odzieżowych marek.

Zobacz więcej

Od lewej: Jan Pilch (znaczący akcjonariusz Bytomia), Grzegorz Pilch (prezes Vistuli) i Jerzy Mazgaj (znaczący akcjonariusz Vistuli)

fot. Bogdan Krężel

To były dwa ekspresowe walne zgromadzenia akcjonariuszy garniturowych spółek – po około 10 minutach w przypadku Bytomia i trzydziestu w przypadku Vistuli było wiadomo, że dwaj najwięksi gracze formalnej mody męskiej będą w końcu mogli się połączyć. Wszyscy obecni na walnym akcjonariusze Bytomia byli „za”, natomiast Vistuli – zdecydowana większość.

Połączenie ma pozwolić spółkom wygenerować roczne synergie na poziomie 10 mln zł brutto głównie dzięki zwiększonej sile negocjacyjnej przy zakupach, ustalaniu czynszu w galeriach handlowych czy innej polityce cenowej. W branży słychać, iż po prostu ograniczona zostanie wieczna walka na promocje, którą dwaj najsilniejsi gracze toczyli między sobą od lat.

W kuluarach walnego zgromadzenia Jerzy Mazgaj, znaczący akcjonariusz Vistuli i przewodniczący jej rady nadzorczej, zapowiedział zmianę nazwy modowej grupy na VRG – Vistula Retail Group. Nie odżegnywał się też od kolejnych połączeń.

Przypomnijmy, że o mariażu Vistuli i Bytomia wiadomo od czerwca 2017 r. W kwietniu odzieżowe spółki poinformowały, że ze sobą rozmawiają, miesiąc później, że się zdecydowały i poszukują wspólnego doradcy, który je wyceni, żeby ustalić parytet wymiany akcji. Najdłużej, bo prawie rok, zabrało badanie rynku prowadzone przez urząd antymonopolowy i oczekiwanie na jego decyzję. Ta zapadła w drugiej połowie sierpnia tego roku - i była zgodą bez żadnych warunków tzn. spółki mogą połączyć się bez np. pozbywania się części sklepów.

14:39
I rada nadzorcza poszerzyła się o Jana Pilcha. Czyli wszystko gładko poszło. Zbliżamy się do końca walnego.

14:37
Fuzja fuzją, ale to nie koniec decyzji. Teraz jeszcze głosowanie nad poszerzeniem składu rady nadzorczej połączonych spółek o Jana Pilcha, jednego ze znaczących akcjonariuszy Bytomia.

14:32
Jest! Będzie połączenie. Większość akcjonariuszy Vistuli zagłosowała za.

14:21
- Staniemy się trzecim największym retailerem na giełdzie, będziemy mieli szansę wejść do WIG40. Będziemy bezwzględnie liderem formalnej odzieży męskiej na rynku - ten udział będzie po połączeniu przekraczał 15 proc. Nie ma żadnego innego podmiotu, który zbliża się do takiego poziomu. To będzie pozwalało nam osiągać dodatkowe korzyści dla akcjonariuszy – zachwala dalej fuzję szef Vistuli.

14:18
- Po co ta fuzja? Najważniejszą kwestią są synergie, które osiągamy. Obie spółki są z Krakowa, mają tu siedziby, podstawowy element związany z redukcją kosztów tu występuje. Kosztowe synergie będą stanowiły około 20 proc. synergii, które osiągnie grupa. Reszta to będzie kwestia tego, że będziemy w stanie lepiej i taniej kupować, będziemy prowadzić lepszą politykę marketingową i cenową. Łączna wartość synergii będzie wynosić około 10 mln zł brutto w skali roku, a dochodzenie do tych synergii zajmie około rok – tłumaczy Grzegorz Pilch, szef Vistuli.

14:16
- Dzisiejsze spotkanie jest ukoronowaniem 1,5 rocznej pracy obu spółek. Od państwa formalnej decyzji zależy, czy się to przekuje w sukces. Połączenie spółek następuje bez żadnych ograniczeń  [tzn. nie będzie musiała zamknąć czy sprzedać jakichkolwiek sklepów – red.] – przypomina Grzegorz Pilch, prezes Vistuli.

Parytet połączenia to 0,72 akcji Vistuli za 1 akcję Bytomia.

14:07
Na walnym reprezentowanych jest 48 akcjonariuszy posiadających akcje reprezentujące 80,12 proc. kapitału zakładowego spółki.

14:02
Uroczyste przywitanie przysługiwało nie tylko akcjonariuszom:

- Witam przedstawicieli polskich mediów. Niezależnie od kapitału są to polskie media - zaznacza Jerzy Mazgaj, akcjonariusz Vistuli i przewodniczący jej rady nadzorczej.

14:02
Otwarto walne zgromadzenie Vistuli. Takiej fuzji (jeśli akcjonariusze zagłosują za) w polskiej branży odzieżowej nie było całe lata. Łączy się dwóch największych graczy formalnej mody męskiej.

14:00
Walne Vistuli ruszy z drobnym spóźnieniem, bo jeszcze rejestrują się kolejni przybywający. W kuluarach słychać, że będzie to pod względem obecności rekordowe walne.

10:36
Najciekawsze, jak zawsze, w kuluarach:

- Kolejna męska marka? Nie. Jeśli nam czegoś brakuje, to damskiej marki modowej. Na razie myślimy o połączeniu z Bytomiem. Potem rozważymy, co dalej i pomyślimy o przejęciach. Chcemy być parasolem dla silnych brandów – mówi Jerzy Mazgaj.

- Po LPP i CCC już będziemy zdecydowanie trzecią siłą retailową w kraju – dodaje Michał Wójcik.

10:28
- Chcemy dzisiaj zmienić nazwę na VRG – Vistula Retail Group – zapowiada Jerzy Mazgaj, akcjonariusz Vistuli.

- Chodzi o to, żeby klient wchodząc do sklepu Bytomia nie dostawał paragonu z Vistuli - wyjaśnia.

10:23
- Właśnie po raz czwarty wrócę do Vistuli – mówi Michał Wójcik, prezes Bytomia.

Zgromadzenie zostaje zamknięte.

10:22
Za połączeniem zagłosowało 100 proc. akcjonariuszy obecnych na walnym.

10:15
Wśród uczestników walnego widać też akcjonariusza drugiej ze spółek – Jerzego Mazgaja, akcjonariusza Vistuli.

Obserwacje branżowe - odzieżowe - dominują granatowe garnitury i kolorowe podszewki.

Rozpoczyna się prezentacja podsumowująca połączenie Bytomia z Vistulą. Zgodnie z ustalonym parytetem za jedną akcje Bytomia zostanie przyznane 0,72 akcji Vistuli. Termin rejestracji połączenia planowany jest na 30 listopada.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Fuzja Bytomia i Vistuli przegłosowana