Całe biuro w jednym telefonie

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 18-10-2010, 00:00

Co daje zintegrowanie telefonii komórkowej ze środowiskiem unified communications? Oszczędności i spore ułatwienie pracy.

Dla większości menedżerów, przedstawicieli handlowych i wielu innych zawodów telefon komórkowy stał się podstawowym narzędziem pracy. Ale tak jak w przypadku innych środków łączności komórki mogą wprowadzić więcej chaosu, niż przynieść pożytku. Wysokie rachunki, setki smsów, na które trzeba odpowiadać, kilka numerów telefonów przypadających na jednego pracownika — to wszystko potęguje niepotrzebnie informacyjny zamęt. A przecież nie o to chodzi.

— Oczekiwania wobec rozwiązań mobilnych dają się łatwo pogrupować w cztery grupy: dostęp do informacji — gdziekolwiek, zawsze i z dowolnego terminala, łatwość użycia — minimum konfiguracji i prosta obsługa, zawsze dostępny pracownik — stosowne kierowanie danych i połączeń oraz integralność danych i bezpieczeństwo — tłumaczy Arkadiusz Możdżeń, kierownik działu rozwiązań konwergentnych z NextiraOne Polska.

Oczekiwania te łatwiej spełnić, jeśli telefony komórkowe są zintegrowane ze środowiskiem zunifikowanej komunikacji w firmie.

Dodatkowa aplikacja

Integracja telefonu z systemem unified communications (UC) odbywa się najczęściej poprzez zainstalowanie na komórce odpowiedniego oprogramowania.

— Do wykorzystania pełni możliwości rekomenduje się posiadanie smartfona z jednej z popularnych platform typu Windows Mobile, Nokia Eseries, BlackBerry czy iPhone. Jednak nawet w starszych telefonach, w których nie da się zainstalować i uruchomić dodatkowych aplikacji, można większość funkcji obsługiwać za pomocą sygnalizacji DTMF, czyli wybierania tonowego — informuje Rafał Fazan, dyrektor sprzedaży pośredniej w Alcatel Lucent.

Telefon komórkowy z aplikacją jest powiązany z serwerem komunikacyjnym w firmie.

— Dzięki temu telefon komórkowy staje się rozszerzeniem centrali. Użytkownik mobilny otrzymuje dostęp nie tylko do dodatkowych funkcji specyficznych dla telefonów systemowych, ale również zmienia się sposób nawiązywania połączeń. Telefon komórkowy przy połączeniach wychodzących w trybie biznesowym łączy się zawsze z centralą, a dopiero ta z użytkownikiem docelowym — wyjaśnia Rafał Fazan.

Oszczędność i kontrola

Co w praktyce dają funkcje UC w telefonie komórkowym? Korzyści dla firmy i użytkownika. Zacznijmy od tych pierwszych. Już wiemy, że wszystkie połączenia z telefonów komórkowych muszą przejść przez firmowy serwer komunikacyjny.

— To pozwala na koncentrację ruchu wychodzącego w kilku miejscach i do wybranych operatorów, a co za tym idzie — na negocjowanie lepszych stawek u dostawców usług telekomunikacyjnych. Ponadto dział IT może w pełni kontrolować koszty i ma realny wpływ na wszystkie połączenia wykonywane przez pracowników, a nie jak w tradycyjnej telefonii komórkowej wgląd w rachunki raz w miesiącu — mówi Andrzej Sańka, menedżer wsparcia sprzedaży w Avaya Poland.

To szczególnie istotne dla dużych firm, w których większość ludzi pracuje poza biurem. Zresztą możliwość oszczędności jest więcej. System może np. — tam, gdzie to możliwe — tworzyć połączenia w ramach sieci internetowej (telefonia VoIP), a nie komórkowej.

— Inwestycja w mobilne UC pozwala na wprowadzenie telepracy i rozwiązań typu home office. Dużo się mówi dzisiaj o ekologii i o problemach, jakie czekają nas i następne pokolenia, jeśli nie zmniejszymy emisji dwutlenku węgla. Mówi się też o zielonych przetargach, czyli organizowaniu zamiast konferencji telekonferencji, wideokonferencji, e-learningu. Wiele korporacji wprowadziło systemy UC i zdalnej pracy i osiągają realne oszczędności kosztów podróży i biurowych, zyskują także prestiż i wizerunek firmy nowoczesnej — zachwala Tomasz Łodziński z Astra Technologies.

Pomocne informacje

A co zyskuje pracownik? Po pierwsze, nie musi zapamiętywać wszystkich numerów telefonów, których ma już dwa albo i więcej.

— W celu aktywacji telefonii mobilnej do profilu ustawień użytkownika dopisuje się jeden lub kilka numerów telefonów mobilnych, z których pracownik będzie korzystał. W efekcie pracownicy będą identyfikowani i osiągalni za pomocą jednego numeru niezależnie od tego, czy połączenia są wykonywane z przeglądarki internetowej, telefonu komórkowego czy aplikacji w komputerze — mówi Andrzej Sańka.

Po drugie, telefon ma dodatkowe, przydatne funkcje.

— Dzięki technologii UC użytkownik komórki może się komunikować ze współpracownikami lub klientami nie tylko poprzez połączenia głosowe, ale również poprzez pocztę i wiadomości tekstowe. Dochodzi do tego integracja z kalendarzem, funkcja presence i korporacyjna książka telefoniczna w aparacie — wylicza Tomasz Łodziński.

Dzięki korporacyjnej książce telefonicznej użytkownik nie musi tracić czasu na wyszukiwanie i aktualizację danych kontaktowych dostępnych w firmowym intranecie. Natomiast funkcja presence pozwala uzyskać informację o tym, czy osoba, z którą chcemy się skontaktować, jest przy komputerze i telefonie, czy też w podróży służbowej, na spotkaniu lub urlopie.

— Mając natychmiast informację o dostępności rozmówcy, dużo łatwiej dobrać właściwy środek komunikacji, by nie przeszkadzać mu w spotkaniu albo nie czekać na odpowiedź na e-mail do powrotu adresata z urlopu lub podróży — mówi Arkadiusz Możdżeń. l

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy