Czytasz dzięki

CAS: usługi telefonii stacjonarnej w Polsce jedne z droższych na świecie

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 14-09-2005, 13:18

Polska jest na 4. miejscu spośród 31 największych gospodarek świata pod względem kosztów telefonii stacjonarnej. Pod tym względem wyprzedza nas Australia, Japonia i Finlandia - wynika z zaprezentowanego w środę raportu Centrum im. Adama Smitha (CAS) o rynku telefonii stacjonarnej w Polsce.

Polska jest na 4. miejscu spośród 31 największych gospodarek świata pod względem kosztów telefonii stacjonarnej. Pod tym względem wyprzedza nas Australia, Japonia i Finlandia - wynika z zaprezentowanego w środę raportu Centrum im. Adama Smitha (CAS) o rynku telefonii stacjonarnej w Polsce.

    Andrzej Piotrowski z CAS powiedział podczas prezentacji raportu, że zestawienie kosztów powstało w oparciu o wydatki nominalne. "Jeśli koszty odniesiemy również do siły nabywczej Polaków, to wynik jest jeszcze bardziej +ponury+" - podkreślił ekspert CAS.

    Jak wynika z raportu, przyczyną tak wysokich wydatków na telefonię stacjonarną jest utrzymujący się monopol Telekomunikacji Polskiej (TP). Jak zaznaczył Piotrowski, tylko ok. 10 proc. abonentów ma możliwości bezpośredniego korzystania z usług alternatywnych operatorów telefonii, bez potrzeby opłacania przy tym faktury TP.

    CAS podaje, że w ciągu ostatnich 4 lat udział operatorów alternatywnych w ofercie linii telefonicznych zwiększył się tylko o 1 proc.

    Z jego wyliczeń wynika, że 28,9 proc. przychodów TP z telefonii stacjonarnej jest rezultatem monopolu tej spółki, dając jej ok. 3,9 mld zł rocznie.

    Piotrowski winą za taką sytuację obarczył Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP), którego działania określił jako "niezrozumiałe i hamujące liberalizację rynku telekomunikacyjnego w Polsce".

    Według niego, przykładem takiej działalności jest wstrzymywanie się od prawie roku z wprowadzeniem na polski rynek hurtowej odsprzedaży abonamentu (WRL). Umożliwiłoby to zakup przez operatorów alternatywnych dostępu do sieci TP i późniejszą jej odsprzedaż abonentom.

    "To rozwiązanie w krótkim czasie umożliwiłoby stworzenie Polakom możliwości realnego wyboru operatora. W innych krajach UE, w których WRL wprowadzono, przyniosło to lepsze efekty niż umożliwienie dostępu operatorom alternatywnym do gniazdka klientów operatorów dominujących (tzw. uwolnienie pętli lokalnej)" - powiedział Piotrowski.

    Członek zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (zrzeszającej alternatywnych operatorów telefonii stacjonarnej) Eugeniusz Góra powiedział, że wprowadzenie WRL w Polsce byłoby korzystne dla abonentów, nawet jeśli nie spowodowałoby spadku cen połączeń. Dodał, że "mija prawie rok od momentu, gdy Tele2 Polska złożyło do URTiP wniosek o wprowadzenie WRL, a Urząd nadal się nad nim zastanawia".

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane