Cash is king no more

Materiał partnera
aktualizacja: 03-11-2017, 15:10

Polska ma szansę stać się hubem dla fintechów specjalizujących się w płatnościach. Są rozwiązania, pomysły i jest wspólny wróg — papierowy pieniądz

Jeszcze kilka lat temu w szwedzkich kościołach zamiast tacy, czy skarbonki stały terminale płatnicze do przyjmowania datków kartą. Dzisiaj wikary na koniec nabożeństwa podaje numer telefonu, na który parafianie mogą wysłać ofiarę popularną aplikacją Swish. Trudno się dziwić — Riksbank, szwedzki bank centralny przewiduje, że do 2030 r. pieniądz fizyczny zupełnie zniknie z obiegu w tym kraju.

Co łaska na terminal Nie ma najmniejszych przeszkód technologicznych, żeby również w Polsce ksiądz przeszedł do wiernych po ofiarę nie z tacą, ale z terminalem płatniczym. Mastercard ma odpowiednie urządzenia, przetestowane przy okazji zbiórek publicznych, np. podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, dla której kilkuset wolontariuszy przyjmowało wpłaty przy pomocy mobilnych POS-ów. Jak na razie Polsce, gdzie jeszcze do niedawna w sklepach widniały napisy: „kart nie akceptujemy”, daleko do Szwecji, gdzie z kolei codziennością są informacje „we do not accept cash”. U nas na gotówkę przypada przeszło 80 proc. transakcji. W Szwecji 1 proc.

Niemniej rynek płatności elektronicznych zmienia się w niezwykle szybkim tempie. Polska jest jednym ze światowych liderów płatności zbliżeniowych. Akceptacja płatności kartami zbliżeniowymi jest niemal powszechna — ponad 80 proc. terminali dostosowanych jest do takich płatności. Należymy do nielicznej wciąż grupy krajów rozwijających mobilne płatności zbliżeniowe. Pekao jako jeden z pierwszym banków w Europie udostępnił klientom płatności HCE już w 2013 r. Obecnie już blisko w dziesięciu bankach można płacić za pomocą tej funkcji. Od tego roku w smartfonach pojawi- ła się kolejna aplikacja płatnicza: android Pay, usługa dostępna w zaledwie kilku krajach świata. Dlaczego Google postawił na Polskę, skoro rynek zdominowany jest przez gotówkę? Z kilku powodów, jak innowacyjność banków, które chętnie sięgają po nowinki technologiczne, nowoczesna infrastruktura: niewiele jest na świecie krajów z tak rozbudowaną siecią terminali akceptujących płatności zbliżeniowe i wreszcie: polscy klienci są otwarci na nowe rozwiązania.

Z kartą do urzędu

Ostatnio doszedł jeszcze czwarty element, który może przeważyć szalę w walce z gotówką — realne zaangażowanie administracji publicznej. Od wiosny trwa pilotaż płatności kartowych i mobilnych w urzędach samorządowych oraz policji, pojawiły się pierwsze terminale i webPOSy. Rząd ma również mocnego komercyjnego partnera w walce z gotówką. Jesienią działalność zaczęła Fundacja Obrotu Bezgotówkowego, utworzona przez banki, firmy kartowe i agentów rozliczeniowych. To bezprecedensowa inicjatywa w skali świata — nigdzie nie udało się zbudować tak szerokiej koalicji na rzecz rozbudowy infrastruktury płatniczej. Celem fundacji jest podwojenie liczebności sieci akceptacji płatności kartowych do ponad miliona punktów.

— W Polsce nie będzie konkurencyjnej gospodarki opartej na innowacjach bez szybkiego i wygodnego dostępu do cyfrowych płatności. Chcemy w Polsce znacząco zwiększyć obrót bezgotówkowy, a do tego niezbędne jest rozszerzenie systemu akceptacji kart płatniczych i innych instrumentów płatniczych — powiedział Tadeusz Kościński, wiceminister rozwoju podpisując z bankami porozumienie w sprawie powołania fundacji.

Obecnie w fazie testów znajduje się inna niezwykle innowacyjna usługa, która może zupeł- nie zmienić rynek akceptacji. Mastercard wspólnie z Elavonem i Polskimi ePłatnościami jesienią zaczyna testy soft POS-ów, rozwiązania, zamieniającego smartfon w mobilny terminal. Bez żadnych dodatkowych czytników, czy przystawek, jakie stosują np. Square, czy iZettle. Transakcja realizowana jest zbliżeniowo poprzez moduł NFC i zatwierdzana PIN-em na telefonie sprzedawcy. Soft POS, dzięki technologii kanadyjskiej firmy Mobeewave, w sposób bezpieczny przechowuje informacje o płatności. Testy usługi potrwają do połowy przyszłego roku, ale już 6 -7 grudnia, na Impact fintech’17 będzie można na żywo zobaczyć jak działa.

— Branża płatności elektronicznych może stać się jedną z pierwszych, w których polskie fintechy nie tylko rozwiną działalność w skali kraju, ale też podbiją świat, czyniąc z Polski hub innowacji na scenie międzynarodowej — mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Szef polskiego Mastercarda jest na liście speakerów grudniowego kongresu Impact fintech’17, podczas którego płatności bezgotówkowe będą jedną z głównych ścieżek tematycznych. Do Katowic przyjadą eksperci w tej dziedzinie z krajowych instytucji, jak Piotr Alicki z KIR, Dariusz Mazurkiewicz z Polskiego Standardu Płatności (BLIK), Maciej Witkowski z Ailleron oraz goście z zagranicy, żeby wymienić tylko Annę Kuzminą z Yandex, Martina Koppela, szefa Fortumo, Jorgena Juula z Cardlay

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Cash is king no more