Cel: przyspieszyć rozwój start-upów

  • Marta Bellon
opublikowano: 27-11-2012, 00:00

Wiedza, kapitał i bilet do Doliny Krzemowej — to propozycja funduszu Innovation Nest, który chce zmienić myślenie polskich start-upów na bardziej globalne.

Innovation Nest — fundusz seed/venture capital wspierający przedsiębiorców z branży high-tech, wystartował z programem akceleracyjnym, którego pula inwestycji wynosi 200 tys. USD. Accelerate adresowany jest do start-upów na wczesnym etapie rozwoju, potrzebujących wiedzy, narzędzi oraz kapitału, by móc przez kilka miesięcy intensywnie pracować nad produktem.

Fundusz zapewni im do tego warunki — chce w ten sposób otworzyć zespoły na globalne myślenie. Zgłoszenia przyjmowane są do 16 grudnia. Innovation Nest zdecydował się wystartować z programem, gdyż w opinii funduszu polskie start-upy w niedostatecznym stopniu wychodzą poza nisze na lokalnym rynku.

— Rozmawiając z dziesiątkami zespołów i obserwując sposób, w jaki definiują swoje plany i stojące przed nimi wyzwania, zastanawialiśmy się, co hamuje w Polsce powstawanie firm na miarę Skype’a, Dropboxa czy Zyngi. Najczęściej identyfikowaliśmy cztery problemy: brak wiary, a stąd i motywacji, że zbudowanie projektów skierowanych, już od momentu powstania, na globalne rynki jest realne, brak odpowiedniej wiedzy i narzędzi do budowania skalowalnych start-upów, brak zagranicznych kontaktów, w tym m.in. w Dolinie Krzemowej, oraz luka w szybkim finansowaniu start-upów na początkowym etapie rozwoju — mówi Marcin Szeląg, zarządzający programem Accelerate.

Program akceleracyjny składa się z trzech etapów: warsztatów customer development, wyjazdu do San Francisco i Doliny Krzemowej oraz dalszej pracy nad budową produktu z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i opinii zebranych od potencjalnych klientów i partnerów. Organizatorzy projektu po zakończeniu warsztatów wybiorą najlepsze zespoły, w które Innovation Nest zainwestuje25 tys. USD w zamian za 8 proc. udziałów. Na finansowe wsparcie może liczyć maksymalnie osiem zespołów.

Najlepsi przejdą do kolejnego etapu programu, czyli wyjadą do Stanów Zjednoczonych, a w trakcie pobytu będą kontynuować pracę nad projektem, nawiązywać kontakty oraz zbierać opinie na temat swoich propozycji wśród amerykańskich mentorów programu, specjalistów branżowych i potencjalnych klientów. Po powrocie do Polski przez kolejne dwa miesiące zespoły będą rozwijały swój prototyp produktu (MVP), który nastepnie zaprezentują 17 maja 2013 r. podczas Accelerate Demo Day.

Dla kogo?

Program Accelerate jest skierowany do zespołów, które rozpoczęły budowę swojego start-upu, przeszły już fazę organizacji i pracują nad modelem biznesowym oraz MVP, czyli prototypem produktu. Ich produkt powinien zaspokajać potrzeby szerokiego grona odbiorców, a docelowy rynek, na którym zamierzają działać, powinien mieć odpowiednią skalę i pozwalać na zbudowanie firmy o znacznej wartości.

Zespół i mentorzy

Uczestników programu będzie wspierać zespół Innovation Nest, czyli Piotr Wilam, Marek Kapturkiewicz, Marcin Szeląg i Agnieszka Skala. Nad start upami będą czuwali również mentorzy zaproszeni do programu, m.in. eksperci i inwestorzy z Doliny Krzemowej: Nick Allen, współzałożyciel Ginzamarkets, firmy z portfolio 500startups, Peter Berger, dyrektor ds. strategicznego rozwoju w Tagged, dawny prezes Topicmarks. Radą będą służyć również rodzimi przedsiębiorcy i specjaliści z różnych dziedzin.

Kiedy?

Rekrutacja trwa do 16 grudnia. Lista zespołów zakwalifikowanych do programu zostanie ogłoszona 21 grudnia, a pierwsze warsztaty odbędą się 11 stycznia w Krakowie.

Zgłoszenia:

Formularz dostępny jest na stronie: accelerate.innovationnest.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu