Centra walczą o drugą młodość

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 06-06-2016, 22:00

Właściciele galerii handlowych, zwłaszcza starszych, czują na plecach oddech konkurencji.

Według danych Colliers International, na koniec 2015 r. około 45 proc. centrów handlowych w Polsce miało więcej niż 10 lat, w tym 23 proc. działało od ponad 15 lat. Prognozy mówią, że za niecałe cztery lata liczba centrów starszych niż piętnastoletnie wzrośnie do 38 proc. Natomiast nowych obiektów, młodszych niż pięcioletnie, będzie jedynie 16 proc.

W przebudowę Arkadii, która rozpocznie się w czerwcu, Unibail – Rodamco zainwestuje 60 mln zł. W wyniku planowanych prac obiekt zyska 2 tys. mkw., a przebudowa i modernizacja obejmą aż 9 tys. mkw.
Zobacz więcej

NOWE OBLICZE:

W przebudowę Arkadii, która rozpocznie się w czerwcu, Unibail – Rodamco zainwestuje 60 mln zł. W wyniku planowanych prac obiekt zyska 2 tys. mkw., a przebudowa i modernizacja obejmą aż 9 tys. mkw. ARC

— Kiedyś zakładało się, że po około dziesięciu latach od oddania centrum handlowego do użytku obiekt się starzeje i trzeba pomyśleć o jego modernizacji — poprzez wymianę najemców, remont toalet, parkingów czy pasaży. Skala i czas takich inwestycji są za każdym razem uzależnione od konkurencji. Ostatnio obserwujemy, że właściciele nawet wcześniej niż po upływie tych dziesięciu lat zaczynają myśleć, jak utrzymać lub podnieść wartość obiektu — mówi Marta Machus-Burek, dyrektor w dziale powierzchni handlowych Colliers International.

Miliony na remonty

W I kwartale na rynku centrów handlowych przybyło jedynie około 24 tys. mkw., z czego 21 tys. mkw. w nowym centrum Glogovia w Głogowie, a ponad 3,4 tys. mkw. w pierwszej części rozbudowy Atrium Promenada w Warszawie. — Po kilkunastu latach zdecydowaliśmy się na rozbudowę Atrium Promenada, która trwa już od 2015 r. Pod koniec tego roku zakończymy całość prac od strony ul. Ostrobramskiej. Kolejnym etapem będzie modernizacja głównego pasażu, wprowadzenie całkowicie nowego wyglądu wnętrz i rozbudowa o dodatkowe powierzchnie najmu i strefę gastronomiczną. Po zakończeniu tej części rozbudowy Promenada powiększy się do 63 tys. mkw. Łączna wartości inwestycji to ponad 100 mln EUR — wyjaśnia Scott Dwyer, prezes Atrium Poland Real Estate Management. Właściciel Promenady przymierza się także do przebudowy innego swojego centrum — Atrium Targówek. W pierwszym etapie powiększy się ono o mniej więcej 9 tys. mkw., jednak jest to dopiero wstęp do głównej rozbudowy. Koszty realizacji tego etapu — około 11 mln EUR — obejmują wykup gruntów, opracowanie projektu i budowę dodatkowego parkingu.

Dobrze przemyślane

Po liczbie rozpoczynanych przebudów i modernizacji centrów handlowych widać, że właściciele wzięli sobie do serca dane o starzeniu się obiektów. W ostatnich tygodniach Unibail — Rodamco poinformował o kolejnej modernizacji Galerii Mokotów i sporej przebudowie Arkadii, czyli dwóch najpopularniejszych stołecznych obiektów.

— Najlepszy czas na rewitalizację centrum handlowego to szczyt jego popularności. Wtedy nie ma konieczności odbudowywać utraconej pozycji i ponownie przyciągać klientów, ale chodzi o ugruntowanie i tak dobrej pozycji — zatrzymanie klientów i ewentualne zdobycie nowych. W takiej sytuacji szanse na powodzenie rozbudowy są dużo większe — ocenia Marta Machus-Burek. Przebudowa czy modernizacja nie zawsze jest lekiem na wszelkie niepowodzenia

centrum. Źle przemyślana inwestycja może mieć odwrotny skutek.

— Bardzo ważnym aspektem przy planowaniu przebudowy czy modernizacji centrum jest uwzględnienie w kosztach inwestycji przerw w biznesie, kosztów utrudnień czy zamknięcia niektórych sklepów i utraconych obrotów niektórych najemców. Jest to bardzo trudny logistycznie proces. Trzeba też zapewnić bezpieczeństwo klientom, którzy w tym czasie korzystają z centrum. Trzeba się wykazać dużym doświadczeniem i dobrymi relacjami z najemcami. Zdarza się, że rozbudowa nie jest sukcesem. Jeśli powstanie tylko niezbyt przemyślana dobudówka, to może być wręcz tym, co ciągnie centrum w dół — przestrzega Marta Machus- Burek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu