Centralny Port Komunikacyjny połączy Polskę

MAG
22-09-2017, 16:42

Inwestycja za 35 mld zł w pierwszym i 23 mld zł w drugim etapie ma połączyć Polskę na nowo. Przygotowania potrwają jeszcze dwa lata.

- To największy projekt infrastrukturalny w powojennej Polsce - twierdzi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, który przedstawił koncepcję Portu Solidarność.

Zobacz więcej

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawla II Krakow - Balice Fot. Piotr Guzik / FORUM

Dokument przyjął Stały Komitet Rady Ministrów, a w najbliższy wtorek zajmie się nią rząd.

CPK to port lotniczy, świetnie skomunikowany z resztą kraju, wokół którego powstanie High Tech City – centrum biznesowe, administracyjne i naukowe. Koleją dużej prędkości będzie można do niego dojechać z Warszawy w kwadrans, z Łodzi w 25 minut, z Krakowa i Katowic w 1 godz.15 min. z Olsztyna w dwie godziny, ze Szczecina w 3 godz. 15 min. W planach są projekty komplementarne i połączenie dziesięciu okręgów o takich nazwach, jak: Metropolia Południowa, Metropolia Ujścia Wisły, Aglomeracja Rzeszowska oraz Czwór-Miasto, Dolnośląska Triaglomeracja, Aglomeracja Staropolska, Pętla Mazurska, Aglomeracja Kalisko-Ostrowska, Szczeciński Obszar Metropolitalny, Rail Carpatia i Transgraniczne Interkonektory łączące przygraniczne miasta – Kaliningrad, Kowno, Wilno, Grodno i Lwów.

- To ponad 800 km nowych tras kolejowych. Od 20 lat nie buduje się w Polsce nowych linii kolejowych – mówi Mikołaj Wild.

Nie jest jednak przesądzone, że inwestycje zrealizują PLK.

- To jeden z wariantów – mówi Mikołaj Wild.

Pierwszy samolot odleci z Portu Solidarność w połowie 2027 r.

- Najbliższe dwa lata to okres prac przygotowawczych. Jeśli za dwa lata będziemy mieć umowę, w ramach której firma zobowiąże się do zaprojektowania i wybudowania Portu Solidarność, będę uważał, że wykonaliśmy kawał dobrej roboty. Jakiekolwiek próby przyspieszenie tego procesu zemściłyby się na nas – uważa pełnomocnik rządu ds. CPK.

Do tego czasu inwestycje sięgną 30,8-34,8 mld zł. Koszt budowy portu lotniczego to 16-19 mld zł. Inwestycje kolejowe pełnomocnik rządu szacuje na 8-9 mld zł, a drogowe – na 6,87 mld zł i jest tu włączona autostradowa obwodnica Warszawy. Drugi etap, który potrwa do 2035 r., będzie polegał na rozbudowie sieci kolejowej, a jego wartość to 23 mld zł.

- Port lotniczy to przedsięwzięcie komercyjne i mamy interesujące oferty współfinansowania. W przypadku inwestycji kolejowych i drogowych ciężar inwestycji będzie musiało wziąć na siebie państwo. Jest zbyt wcześnie, by mówić o przyszłej perspektywie finansowej, ale koleje to najbardziej ekologiczny środek transportu i liczymy na wsparcie UE – mówi Mikołaj Wild.

CPK zajmie 3 tys. ha.

- Obecnie cena 1 mkw. nieruchomości rolnej w Stanisławowie to 8 zł, co oznacza, że potrzeba 240 mln zł. Jesteśmy jednak gotowi ponieść  znacznie wyższe koszty. Ludziom, którzy nie zgodzą się na rekompensatę, wypłacimy odszkodowania. Jesteśmy gotowy wybudować nowy Stanisławów – mówi Mikołaj Wild. 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Centralny Port Komunikacyjny połączy Polskę