Centralny Port Komunikacyjny— skok w przyszłość

  • Materiał partnera
opublikowano: 28-01-2019, 22:00

W gminie Baranów, na trasie między Łodzią a Warszawą, ma powstać Centralny Port Komunikacyjny (CPK) — Lotnisko Solidarność z kompleksową siatką połączeń kolejowych dla transportu pasażerskiego oraz towarowego. Dyskusja na temat CPK jest bardzo żywa

Konferencja dotycząca CPK w czasie Kongresu Rozwoju Kolei wzbudziła duże zainteresowanie. Mikołaj Wild, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, w kilku słowach przypomniał koncepcję węzła komunikacyjnego.

W trakcie dyskusji na temat budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w
gminie Baranów, eksperci wskazali związane z nią szanse dla rozwoju różnych
gałęzi transportu, a także wyzwania, które się wiążą z powstaniem Lotniska
Solidarność. Najwięcej miejsca poświęcili oczywiście kolejowym aspektom tego
przedsięwzięcia.
Zobacz więcej

CPK I KOLEJ:

W trakcie dyskusji na temat budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów, eksperci wskazali związane z nią szanse dla rozwoju różnych gałęzi transportu, a także wyzwania, które się wiążą z powstaniem Lotniska Solidarność. Najwięcej miejsca poświęcili oczywiście kolejowym aspektom tego przedsięwzięcia. Fot. Bartek Syta

— W ramach Komitetu Sterującego CPK Kolej, któremu mam zaszczyt przewodniczyć wraz z ministrem Andrzejem Bittelem, mamy już ustalone zapotrzebowanie na tabor, którym dojedziemy do CPK. Oczywiście, nastąpi znaczne zwiększenie częstotliwości przewozów. Dosłownie kilka dni temu odbyły się warsztaty spółki celowej z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA, gdzie ustalano — na razie wstępnie, choć coraz bardziej szczegółowo — podział prac w ramach programu wieloletniego realizacji CPK w obu komponentach — opowiadał minister Wild.

— Projekt CPK to potencjał rozwoju połączeń w ruchu międzynarodowym, możliwość przetrasowania 70 proc. pociągów dalekobieżnych do nowych szlaków, budowy nowych szlaków kolejowych, czyli zapewnienia nie tylko wygodnego dojazdu do portu lotniczego, ale też komfortowych podróży koleją po Polsce.

Zapytany o założenia harmonogramowe Mikołaj Wild odpowiedział:

— Nie dopuścimy do tego, by powstało lotnisko, do którego nie można dojechać. Chcemy, żeby trasy kolejowe były oddane najmniej pół roku, a może nawet rok przed uruchomieniem Portu Lotniczego Solidarność. Celujemy w koniec 2027 r.

Potencjał rozwojowy

Na potencjał rozwojowy, związany z inwestycją w CPK, zwrócił uwagę również Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

— Z całą pewnością CPK to dla kolei inspiracja do skoku cywilizacyjnego. Ministerstwo opracowuje dokumenty formalne pozwalające — po wykonaniu projektów, modernizacji i wszystkich niezbędnych certyfikacji — poruszać się z prędkością 250 km na godzinę, umożliwiającą czas przejazdu z kluczowych punktów w dwie, dwie i pół godziny. Oznacza to rzeczywiście skok jakościowy i jest to zarówno szansą, jak i wyzwaniem dla kolei — tłumaczył Andrzej Bittel.

Jak wyjaśniał Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, cały proces logistyczny musi być przygotowany już dziś, żeby mógł się sprawdzić za kilka lat. Do tego tabor, czyli 130 pociągów, tzw. jednostek taborowych, do obsługi linii. 80 międzyregionalnych, 50 w kategorii intercity, 20 w grupach operacyjnych.

— Interesujemy się nie tylko tym przykładowym kilkunastominutowym dojazdem z Warszawy do Lotniska Solidarność. Interesujemy się również tym, jak będzie obsługiwany pasażer, który startuje pociągiem Intercity z Wrocławia. Będzie mógł odprawę bagażową przeprowadzić już przed rozpoczęciem podróży pociągiem lub w jej trakcie, a później na Lotnisku Solidarność pozostałaby mu tylko odprawa bezpieczeństwa — mówił prezes Mamiński.

Komponent kolejowy to nie tylko ruch pasażerski. To lotnisko, które będzie największym hubem w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak przewidują planiści, ma tam przebiegać również ruch towarowy.

— Nie będzie on oczywiście konkurował z przewoźnikami kolejowymi towarowymi. Będą tam przewożone inne kategorie towarów, ale to też ważny segment dla pełnej oferty obsługi dla każdego klienta — podsumował Krzysztof Mamiński.

Wielka praca i współpraca

CPK to program, który integruje całe środowisko kolejowe.

— Obecnie realizujemy Krajowy Program Kolejowy, który zakłada modernizację tysięcy kilometrów torów i zapewni lepszy dostęp do kolei. Mówimy o 220 projektach, które koordynujemy z budową CPK. Można więc powiedzieć, że prace nad komponentem kolejowym wystartowały. Pracujemy bardzo intensywnie, jestem spokojny o realizację inwestycji związanych z budową tzw. szprych, które połączą kraj z CPK szybką koleją — powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

— Przygotowujemy także projekty na nową perspektywę, dogrywamy punkty styku nowych linii z istniejącą infrastrukturą po to, żeby optymalnie wykorzystać możliwości kolei. Musimy mieć opracowany plan etapów pośrednich — dodał.

Oczywiście nie da się tego projektu przeprowadzić zza biurka.

— Działa tu współpraca strategiczna, tworzenie fotomap, konfrontowanie kierunków działań ze wszystkimi interesariuszami. Tego rodzaju projektu nie wygrywa się bądź przegrywa na poziomie pieniędzy czy otoczenia regulacyjnego, ale na poziomie determinacji. To wydaje się kluczowe, jeśli rzeczywiście chcemy postawić na kolej — podkreślił Mikołaj Wild.

Kolej wysokiej prędkości to nowe wyzwanie i bardzo wymagający projekt pod względem bezpieczeństwa, wymagający specjalnej trakcji, nowej infrastruktury kolejowej i pociągów osiągających 250 km/godz.

— Mimo że po kraju i za granicą jeżdżą nowoczesne pociągi produkowane w polskich fabrykach, żaden polski zakład samodzielnie nie jest w stanie przygotować obecnie takiego pojazdu — zauważył Krzysztof Sędzikowski, prezes PESA.

— To nie znaczy, że nie chcemy partycypować w tego rodzaju przedsięwzięciu. Chcemy, ale we współpracy z kimś, kto ma już w tej kwestii doświadczenie. Należy ustalić, w jakim zakresie polscy producenci mogą partycypować samodzielnie, a w jakim musieliby kooperować z firmami, które mają doświadczenie w dziedzinie pojazdów wysokich prędkości — to się okaże w trakcie dopracowywania działań szczegółowych — podkreślił.

— CPK spiął pomysły różnych sfer transportu w jeden złożony koncept. I wszystkie środowiska transportowe mówią wspólnym językiem, jak ten koncept zrealizować — dodał prezes Mamiński.

Zastrzeżenia

Czy jest sens budować linię, która początek i koniec będzie miała w Polsce? Adian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, tłumaczył, że jeśli chcemy budować sieć wysokich prędkości, powinna ona wychodzić poza granice kraju.

— Nie boję się o finansowanie z Unii, bo pieniądze na transport szynowy będą, zwłaszcza w obszarze połączeń z Europą. Dlatego m.in. trzeba się z kimś połączyć. Z Pragą, z Budapesztem... A te połączenia mogą być konkurencyjne dla transportu lotniczego. Jak tłumaczył, nowa perspektywa unijna to era budowania — od dużych projektów, jak kolej wysokich prędkości, po linie, które w aglomeracjach będą likwidowały kolizje między ruchem aglomeracyjnym a dalekobieżnym. To też dedykowanie linii dla transportu towarowego.

— Tymczasem mamy poważne zaległości i mnóstwo lekcji do odrobienia. Minęły 74 lata od włączenia Wrocławia do Polski, a połączenie Warszawa — Wrocław kompletnie nie funkcjonuje. Oferta się cały czas pogarsza. Ze względu na prędkość podróżujący odchodzą od kolei. Druga rzecz to sto miast powyżej 10 tys. mieszkańców, gdzie kolej nie dojeżdża. Dziś nie założę się, że do każdego kolej musi dojechać, bo czasami nie ma to sensu, jest to za drogie. Więc kolej nie wróci wszędzie tam, gdzie jeździła za PRL-u. Może też nie udać nam się zrealizować zawartego w strategii rozwoju transportu, planu przeniesienia, do roku 2030, na kolej 30 proc. ładunków na trasach powyżej 300 km. Zresztą takiego założenia nigdzie w Europie nie udało się zrealizować — streścił swoje zastrzeżenia Adrian Furgalski. Jego wątpliwości budzi też tworzenie nowego centrum w Baranowie, przesuwanie go z Warszawy, gdzie siłą rzeczy docierają największe potoki transportowe.

Zrównoważony transport

Piotr Malepszak, wiceprezes CPK, w odpowiedzi na wątpliwości Adriana Furgalskiego podkreślił, że Centralny Port Komunikacyjny ma być elementem, który wypełni puste hasło, jakim jest zrównoważony transport.

— Dużo o tym mówimy i piszemy, a realna sytuacja na dziś w liczbach jest taka, że mamy jednoprocentowy udział w rynku przewozów pasażerskich, przy pięcioprocentowej trasie przewozowej. Takie liczby padają m.in. w strategii zrównoważonego transportu. Mówimy o renesansie kolei, o 300 mln pasażerów, że wchodzimy na wyższy poziom. Ale tak naprawdę jest to poziom, jaki mieliśmy w 2002 r. Nie wspominając o statystykach lat 80. i 90., kiedy nie było nic poza koleją — wyliczał Piotr Malepszak.

Tłumaczył, że jeżeli porównać to z rzeczywistością drogową, 3730 km ekspresówek i autostrad, nie licząc obwodnic miast i innych dróg o mniejszej przepustowości, to nie mamy absolutnie szans, aby transport kolejowy mógł cokolwiek równoważyć. Musimy myśleć o nowych liniach kolejowych, efektywnie modernizować istniejącą infrastrukturę, żeby szybko uzyskiwać parametry, które na tych liniach zakładamy. Musimy separować ruch pasażerski od towarowego, aby pociągi towarowe mogły jeździć z prędkościami, jakie osiągają w Europie Zachodniej, tzn. 45-50 km/godz. Dlaczego zaś nowe lotnisko? Dlaczego na połączeniu Warszawy z Łodzią? Trzeba przypomnieć, że ta koncepcja nie jest nowa. Pierwsze opracowania pojawiały się już w latach 70. i 80. Jeśli prognozy międzynarodowych organizacji lotniczych IATA mówią, że około 2040 r. ruch lotniczy w Polsce sięgnie około 100 mln pasażerów, to wiemy dobrze, że powstanie konieczność rozbudowy infrastruktury lotniczej.

— Jeśli połączymy tu rozwój infrastruktury lotniczej z kolejową, to automatycznie pojawia się cały przekrój nowych potoków, nowych przewozów — podsumował wiceprezes CPK.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu