Ceny mieszkań wzrosły o 24 proc.

Weronika A. Kosmala
opublikowano: 09-03-2017, 22:00

Z liczeniem średniej trzeba ostrożnie, bo nawet jak przeciętna się nie zmienia, nieruchomości i tak mogą drożeć.

Wzrost cen był, tyle że ukryty, wynika z nowych obliczeń Reasa — od 2013 r. mówi się o stabilizacji, jednak stały poziom przeciętnej ceny bierze się ze zmian w strukturze oferty. Zestawienia, po które sięga się najczęściej, pokazują, że średnia cena ofertowa brutto w Warszawie była w ostatnich czterech latach na poziomie mniej więcej 8 tys. zł za mkw. Zmiany, o których się mówiło, nie przekraczały zwykle 3 proc., a w ostatnim kwartale ubiegłego roku stawki wróciły nawet do pułapu z I kw. 2013 r., czyli około 7,9 tys. zł za mkw.

Brak znaczących wahnięć widać było również na rynkach innych większych miast, oprócz Łodzi i Trójmiasta, które pod względem sprzedaży nieruchomości wydają się czasem rządzić swoimi prawami. Żeby więc zauważyć konkretne zwyżki, trzeba spojrzeć na poszczególne segmenty — znowu na podstawie oferty stołecznej, w okresie od I kw. 2013 do końca 2016 r. W kategorii mieszkań o podstawowym standardzie średnia cena wrosła w tym czasie o 9 proc., a o podwyższonym standardzie — o 19 proc., podaje Reas.

W porównaniu z segmentem apartamentów luksusowych to jednak nie tak dużo, bo od marca 2013 r. do grudnia 2016 r. ceny skoczyły o 24 proc., chociaż mówienie o trendzie byłoby przesadą, bo w tym okresie notowano i wyraźne zwyżki, i spadki. Jak wynika z tych analiz, główną przyczyną pozytywnej zmiany cen jest wzrost cen samych gruntów — udział ich wartości w cenie sprzedaży 1 mkw. tzw. powierzchni użytkowej mieszkalnej wynosi teraz ponad 20 proc. Przy ocenie opłacalności projektu deweloperskiego taki poziom uznawany jest za graniczny, szczególnie w segmentach, w których dodatkowych kosztów nie można ciągle zrzucać na stronę nabywcy.

Pod względem elastyczności popytu taki niewdzięczny segment tworzą właśnie mieszkania najtańsze — przede wszystkim zaspokajają podstawowe potrzeby, ale też kupowane są przez inwestorów pod wynajem. Jednej i drugiej grupie musi się opłacać, czyli nie może być za drogo. Przeciwnym biegunem są natomiast luksusowe apartamenty, bo możliwości nabywców są dużo większe, chociaż w sumie popyt na nieruchomości tej kategorii jest niewielki, co w dużym stopniu rzutuje na wspomnianą średnią. W Warszawie udział mieszkań z najtańszego segmentu to teraz 84 proc. oferty, przy czym wiosną 2013 r. stanowiły połowę — ich liczba wzrosła w tym czasie aż o 65 proc.

Ilość mieszkań o podwyższonym standardzie spadła w ciągu czterech lat 56 proc., podobnie apartamentów, a tzw. nieruchomości high-end jest mniej o 41 proc., podaje Reas. Dobry przykład na to, że najprostszy wskaźnik może nie wystarczać — niby każdy rodzaj mieszkań zdrożał, ale najtańsze nie popisały się na tyle, żeby ruszyć zastygłe 8 tys. zł za mkw.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Weronika A. Kosmala

Polecane