CEPiK przybierze nowy kształt

opublikowano: 25-02-2019, 22:00

Wkrótce ma być gotowa nowa koncepcja Centralnej Ewidencji Kierowców 2.0. Termin zakończenia wdrożenia pozostaje nieznany. Resort cyfryzacji obawia się, że państwowemu ośrodkowi brakuje ludzi do wykonania zadania

Ubiegłoroczne porozumienie między Ministrem Cyfryzacji (MC) , a Centralnym Ośrodkiem Informatyki (COI) zamknęło realizację projektu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0) w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP 2.0).

PROBLEMATYCZNY PROJEKT: Projekt CEPiK 2.0, nad którym czuwa kierowane obecnie przez Marka Zagórskiego Ministerstwo Cyfryzacji, pierwotnie miał być uruchomiony z początkiem 2016 r. Start CEPiK-u 2.0 w listopadzie 2017 r. w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów znacząco utrudnił obywatelom rejestrację pojazdów.
Zobacz więcej

PROBLEMATYCZNY PROJEKT: Projekt CEPiK 2.0, nad którym czuwa kierowane obecnie przez Marka Zagórskiego Ministerstwo Cyfryzacji, pierwotnie miał być uruchomiony z początkiem 2016 r. Start CEPiK-u 2.0 w listopadzie 2017 r. w części dotyczącej Centralnej Ewidencji Pojazdów znacząco utrudnił obywatelom rejestrację pojazdów. Fot. Grzegorz Kawecki

Nowa koncepcja

Porozumienie było potrzebne, bo nie udało się dotrzymać zakładanych terminów i zrealizować projektu w założonym harmonogramie, czyli do 4 czerwca 2018 r.

— Ze względu na stopień złożoności całego CEPiK-u część dotycząca CEK 2.0 [Centralna Ewidencja Kierowców — red.] będzie kontynuowana w ramach nowego projektu związanego z tym zakresem funkcjonalności — mówi Karol Manys, rzecznik MC.

Nad koncepcją CEK 2.0 pracuje COI na mocy umowy podpisanej z resortem cyfryzacji 6 lutego 2019 r. Zgodnie z nią koncepcja ma być znana na początku marca. Ministerstwo nie chce jednak deklarować żadnych dat potencjalnego uruchomienia drugiej połowy CEPIK-u 2.0. — Prace są prowadzone cały czas. Termin uruchomienia CEK 2.0 zostanie poprzedzony komunikatem ministra cyfryzacji — informuje rzecznik.

Sprzeczne doniesienia

W raporcie na temat postępu prac nad projektem CEPIK 2.0 za czwarty kwartał 2018 r. wśród czynników ryzyka, którym przypisuje się duże prawdopodobieństwo wystąpienia i możliwy znaczny wpływ na projekt MC zdefiniowało: „Brak zdolności operacyjnej COI do wykonania przedmiotu umowy rozwojowej w założonym zakresie i terminach — brak zasobów”. Przedstawiony w raporcie sposób zarządzenia tym ryzykiem to „zapewnienie przez COI zasobów (własne lub bodyleasing) krytycznych z punktu widzenia realizacji zadania lub zlecenie rozwoju części systemu CEPiK 2.0 innemu podmiotowi”. Podobne informacje pojawiały się już we wcześniejszych raportach. Czy oznacza to, że po latach prace rozwojowe nad systemem znów mają szansę trafić do zewnętrznych wykonawców?

— W zakresie dalszej realizacji MC nie planowało zlecania tych prac zewnętrznymwykonawcom — wyjaśnia Karol Manys. Wskazuje, że w ubiegłym roku COI pracował nad zwiększeniem zasobów w celu możliwości dalszej realizacji prac. Informacja o wpisaniu braku zdolności COI do realizacji zlecenia na listę możliwych zagrożeń jest dość zaskakująca. Ośrodek w ostatnich latach zwiększał zatrudnienie. Na koniec 2017 r. miał 579 pracowników, wobec 505 na koniec 2016 r. i 435 na koniec 2015 r. Aktualnie zatrudnia 512 osób, ale rekrutuje i na stronie ma ponad 20 ofert pracy. Zlecane przez MC prace dotyczące CEPiK-u stanowią istotną część przychodów ośrodka. W 2017 r. za prace związane z CEPIK 2.0, utrzymaniem i udostępnianiem CEPiK-u zainkasował 65 mln zł, co stanowiło ponad połowę jego przychodów.

a9c2adc0-8c30-11e9-b683-526af7764f64
Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z ryku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z ryku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Rok wcześniej było to 57 mln zł, czyli 66 proc. przychodów. W ramach nowej umowy będą realizowane m.in. takie funkcjonalności jak: „Sprawdź moje uprawnienia”, „Sprawdź szkoły jazdy i instruktorów, czy „Przypomnij o terminach”. Projekt CEPiK 2.0 finansowany jest z funduszu celowego CEPiK. Do tej pory koszty prac nad projektem wyniosły 143 mln zł brutto. Nie wiadomo ile będzie kosztował CEK 2.0, ale mówi się, że będzie to mniejsza kwota. W ubiegłym roku wiceminister cyfryzacji Karol Okoński informował, że koszty projektu wraz z infrastrukturą to między 200, a 300 mln zł, a na dokończenie trzeba jeszcze wyłożyć kilkadziesiąt milionów złotych. MC informuje, że budżet zostanie zaktualizowany po przygotowaniu aktualizacji koncepcji.

Duża rotacja kadr i zmiany koncepcji

Najwyższa Izba Kontroli w raporcie na temat CEPiK-u, opublikowanym w ubiegłym roku, wytknęła projektowi liczne błędy. Według NIK sprawnej realizacji projektu nie sprzyjała m.in. duża rotacja kadr w COI. W całym okresie realizacji CEPiK 2.0 funkcję kierownika projektu w COI pełniło pięć osób, spośród których cztery nie miały doświadczenia zawodowego związanego z zarządzaniem projektami informatycznymi. Prace przy budowie tego systemu zlecano osobom o niewielkim doświadczeniu zawodowym oraz krótkim stażu pracy. Izba zarzucała też COI, że nierzetelnie zarządzał zagrożeniamizwiązanymi z realizacją CEPiK 2.0, np. nie uwzględnił kwestii jakości tworzonego oprogramowania.

Ryzyko to wystąpiło w 2016 r., w związku z czym konieczne było ponowienie przez COI w 2016 r. części prac programistycznych. Według NIK do opóźnień w realizacji CEPiK 2.0 przyczyniły się m.in. częste zmiany koncepcji organizacji wytwarzania tego systemu w latach 2013-16, w tym m.in: przeprojektowanie architektury systemu, przemodelowanie zakresu projektu, modyfikacja harmonogramu prac czy zmiana formuły realizacji przedsięwzięcia z projektowej na programową. Według NIK nowy CEPiK nie był prawidłowo przygotowany zarówno w okresie zarządzania przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, jak i Ministerstwo Cyfryzacji.

NIK pozytywnie oceniła fakt, że w ramach CEPiK 2.0 udostępniono kilka przydatnych dla obywateli e-usług, takich jak np. możliwość sprawdzenia punktów karnych, czy historii pojazdu. We wnioskach pokontrolnych, zwróciła się do ministra cyfryzacji, by ten przyspieszył prace nad budową CEPiK 2.0, czy rozważył pilotażowe uruchomienia kolejnych udostępnianych funkcjonalności tego sytemu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy