CER: polityka konkurencyjności musi służyć konsumentom

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 13-10-2005, 20:53

Polityka w zakresie wolnorynkowej konkurencji, która ma na celu zagwarantowanie konkurencyjności unijnej gospodarki w dłuższym czasie, jest jednym z największych sukcesów UE, ale rola Komisji Europejskiej powinna być tu bardziej aktywna, a interes konsumenta szerzej wzięty pod uwagę - uważa wicedyrektor ośrodka badawczego CER (Centre for European Reform) Alasdair Murray.

Polityka w zakresie wolnorynkowej konkurencji, która ma na celu zagwarantowanie konkurencyjności unijnej gospodarki w dłuższym czasie, jest jednym z największych sukcesów UE, ale rola Komisji Europejskiej powinna być tu bardziej aktywna, a interes konsumenta szerzej wzięty pod uwagę - uważa wicedyrektor ośrodka badawczego CER (Centre for European Reform) Alasdair Murray.

    Według niego, Komisja Europejska powinna w większym zakresie wykonywać funkcje śledcze w stosunku do rynku. "Zamiast reagować na skargi wnoszone przez jedne firmy na inne, lepiej będzie jeśli sama zacznie wyszukiwać bariery szkodliwe dla wolnorynkowej konkurencji" - napisał Murray w czwartkowym komentarzu.

    Podkreślił, że w decyzjach dotyczących zakresu konkurencji, Komisja musi kłaść większy nacisk na ochronę interesu konsumenta, np. angażując organizacje konsumentów i zachęcając je, by miały możliwość wnoszenia skarg na te aspekty rynku, których działalność nie spełnia ich oczekiwań.

    Murray sądzi, że ostatnie zmiany wprowadzone przez Komisję, podyktowane chęcią uwzględnienia stanowiska konsumentów w procesie podejmowania decyzji, idą w dobrym kierunku. Komisja ustanowiła m.in. łącznika, którego zadaniem jest wysondowanie opinii w sprawach dotyczących zgody na łączenie firm oraz dotyczących sprawdzenia, czy firma nie nadużyła swojej rynkowej pozycji.

    Po raz pierwszy Komisja przyznała też, iż jej polityka w zakresie konkurencyjności musi przynosić korzyści konsumentom. Murray chce, by następnym etapem było określenie roli, jaką polityka konkurencyjności może odegrać w kształtowaniu lepszej ochrony konsumenta.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    Murray podkreślił, że za większym uwzględnieniem interesu konsumenta w polityce wolnorynkowej konkurencji przemawiają także zmiany na rynku. Należą do nich wprowadzenie euro i ewolucja wspólnego rynku, która spowodowała np. to, iż rosnąca liczba sieci handlu detalicznego działa na europejskim szczeblu.

    Firmy zintegrowały łańcuchy dostaw na europejskim rynku po to, by zmniejszyć koszty. Duże ośrodki handlu w różnych krajach upodobniają się do siebie, ponieważ duże sieci handlowe konsolidują swoje operacje, szukając równocześnie nowych możliwości ekspansji na europejskim rynku. Wreszcie postęp technologiczny oznacza, iż konsumentom łatwiej jest dokonywać zakupów w innych krajach bez ruszania się z domu, zauważa Murray.

    Praktyczną trudność stwarza słabość organizacji konsumenckich na unijnym szczeblu. Z tego względu Murray zaleca Komisji, by sprzyjała powstawaniu bardziej profesjonalnych organizacji konsumenckich i skierowaniu ich zainteresowań ku sprawom europejskim. Po drugie Komisja powinna przekazać część funduszy uzyskiwanych z grzywien wymierzanych firmom za anty-konkurencyjne postępowanie na badania zagadnień związanych z ochroną praw konsumenta.

    Usprawnienia wymaga, zdaniem eksperta, także współpraca pomiędzy różnymi dyrektoriatami generalnymi odpowiedzialnymi za sprawy konsumencie w ramach UE, w szczególności dyrektoriatu ds. konkurencyjności i wewnętrznego unijnego rynku z dyrektoriatem ds. zdrowia i ochrony konsumenta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane