Chaberek: Spółka zarządzająca siecią kolejową nie będzie prywatyzowana

Polska Agencja Prasowa SA
07-12-2005, 19:19

Spółka zarządzająca siecią linii kolejowych nie będzie podlegać prywatyzacji - powiedział wiceminister transportu i budownictwa Mirosław Chaberek na branżowej konferencji w środę w Warszawie.

Spółka zarządzająca siecią linii kolejowych nie będzie podlegać prywatyzacji - powiedział wiceminister transportu i budownictwa Mirosław Chaberek na branżowej konferencji w środę w Warszawie.

Obecnie siecią linii kolejowych zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Jak powiedział Chaberek w listopadzie posłom z sejmowej Komisji Infrastruktury, w przyszłości eksploatacja i inwestycje na sieci kolejowej mają zostać rozdzielone.

Zarządzający siecią zajmie się udostępnianiem linii kolejowych dla zainteresowanych przewoźników i bieżącym utrzymaniem, a inwestycje na tej sieci mają być finansowane z Funduszu Kolejowego, budżetu państwa, środków samorządowych i pomocowych.

Na środowej konferencji Chaberek podkreślił, że spółka taka powinna być przejrzysta, jeśli chodzi o ponoszone przez nią koszty.

Nie wykluczył w środę, że w przypadku innych spółek kolejowych grupy kapitałowej PKP mogą wchodzić w grę "elementy prywatyzacji", ale częściowo i dopiero po podniesieniu wartości spółek.

W listopadzie Chaberek mówił posłom: "Chcemy ukształtować narodowego zarządcę sieci dróg kolejowych, zajmującego się utrzymaniem i udostępnianiem dróg kolejowych przewoźnikom".

Resort chce, by ceny dostępu do kolejowych tras transportowych były wyznaczane w niektórych przypadkach poniżej kosztów udostępnienia, a nawet by dostęp ten był niekiedy darmowy. Różnica między faktycznymi kosztami a ceną dostępu ma być finansowana z budżetu państwa.

"Postulujemy, aby modernizacja, budowa i likwidacja linii kolejowych była finansowana ze środków zewnętrznych w stosunku do podmiotu zarządzającego liniami kolejowymi" - powiedział Chaberek posłom. Nadzorcy i wykonawcy takich przedsięwzięć byliby wyłaniani w drodze przetargu.

We wrześniu prezes PKP PLK Tadeusz Augustowski powiedział, że polskie sieci kolejowe w latach 2007-2013 będą potrzebować około 4,3 mld zł rocznie na inwestycje, w tym około 1,44 mld zł z budżetu.

Na działalność operacyjną (bieżące utrzymanie sieci kolejowej i prowadzenie ruchu) potrzeba będzie w tym okresie 600 mln zł rocznie, a na inwestycje związane z remontami kapitalnymi, niezbędnymi do przywrócenia poprzedniego stanu linii kolejowych - 2,5 mld zł rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Chaberek: Spółka zarządzająca siecią kolejową nie będzie prywatyzowana