Charyzma nie ma płci

Marta Westrych-Andrzejczyk, dyrektor personalna członek zarządu DPD Polska
opublikowano: 13-12-2018, 22:00

Chcemy całego życia!”, powiedziała Zofia Nałkowska w 1907 r. w Krakowie. Dziś na szczęście już je mamy, ciesząc się na równi z mężczyznami jednakowym dostępem do szans rozwojowych w edukacji i w biznesie. Priorytet równości jest jednym z filarów strategii zrównoważonego rozwoju w wielu firmach. Jest także ujęty w treści zobowiązania dla biznesu UN Global Compact, sformułowanego przez Organizację Narodów Zjednoczonych, na które składa się dziewięć zasad z zakresu praw człowieka, standardów pracy i środowiska naturalnego. Według badania „Women in Business 2017”, zrealizowanego przez Millward Brown dla Grand Thornton International, w polskich firmach 40 proc. stanowisk kierowniczych zajmują kobiety. Biorąc pod uwagę średnią dla firm z krajów Unii Europejskiej, gdzie kobiety na wyższych stanowiskach stanowią 25 proc., nasz kraj znajduje się w awangardzie przemian społecznych w biznesie. Uważam, że podejmując działania na rzecz równości, należy kierować się potrzebami rozwojowymi konkretnej firmy. Duże organizacje potrzebują pracowników i współpracowników o różnych umiejętnościach, predyspozycjach i osobowościach, wnoszących doświadczenia z różnych branż. W zgranych i skutecznych zespołach kwestia różnorodności rozwija się naturalnie — poszukiwani są najlepsi, a zarząd świadomie kształtuje takie warunki, by kobiety, niezależnie od pełnionych w życiu ról, mogły się spełniać zawodowo.

Duży udział kobiet pełniących wysokie funkcje w DPD Polska to najlepsze potwierdzenie, że stworzyliśmy środowisko, które sprzyja wewnętrznej przedsiębiorczości w firmie i doskonaleniu zawodowemu bez względu na płeć. Takie podejście wynika ze zmian w postrzeganiu i pełnieniu ról społecznych obu płci, ale też z obserwacji tendencji demograficznych w naszym społeczeństwie — aż 60 proc. osób z wyższym wykształceniem to właśnie kobiety. Świadomie kierujemy swoim życiem zawodowym i rodzinnym, dlatego pracodawcy czynią starania, by znaleźć odpowiedź na te potrzeby. W naszej firmie znacząca liczba świetnie wykształconych kobiet pełni odpowiedzialne funkcje w wymagającym, operacyjnym środowisku. Również w wielu innych przedsiębiorstwach logistycznych to właśnie panie piastują wysokie stanowiska menedżerskie i operacyjne. W każdej branży liczą się przede wszystkim profesjonalizm, kompetencje zawodowe i interpersonalne, a także ciekawe pomysły. Płeć ma znaczenie o tyle, o ile możemy wesprzeć pracujące mamy czy kobiety, wracające do pracy po urodzeniu dziecka, by mogły uczestniczyć w projektach zawodowych na równych zasadach. Pracując na co dzień z biznesem, zauważamy, że kobiety bez kompleksów podejmują wyzwania zarówno w roli właścicielek, jak i menedżerek najwyższego szczebla w firmach. U naszych klientów, na przykład w największych sklepach online, bardzo często to właśnie panie są odpowiedzialne za zarządzanie logistyką.

To, że kobiety obejmują w DPD Polska wysokie i eksponowane stanowiska, jest wyłącznie ich zasługą, a sukcesy zawdzięczają własnym talentom, umiejętnościom i pracowitości. Nie mam żadnych wątpliwości, że warto promować przedsiębiorczość i rozwój zawodowy wśród pań, zaś warunkiem powodzenia takiego podejścia jest profesjonalizm i wolne od stereotypów środowisko pracy. Pamiętajmy też, że charyzma to zespół cech, które powodują, że konkretny człowiek jest naturalnie odbierany jako autorytet — niezależnie od płci. Oprócz tego konieczna jest wiedza, ale także pracowitość i zaangażowanie. Ranking „100 Kobiet Biznesu” to najlepsza ilustracja tej tezy i doskonała inspiracja dla kobiet, by sięgały po więcej, by planowały swoje kariery w korporacji lub zakładały własne firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Westrych-Andrzejczyk, dyrektor personalna członek zarządu DPD Polska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu